Vi har en 7 år gammal Husqvarna som plötsligt har börjat låta konstigt. Den ger ifrån sig ett ”högt, gällt surrande” på ett sätt som den inte gjort tidigare. Min första tanke var att det var pumpen men jag tror att det har med motorn att göra. Ljudet finns där hela tiden under tvättfaserna då trumman roterar men inte bara under själva rotationen utan även i perioderna däremellan då trumman står stilla några sekunder för att sedan byta håll. Däremot tystnar det helt då trumman står stilla under längre tid.

Vad kan det vara? Något som är lönt att fixa eller är det dags för en ny maskin? I övrigt fungerar den fortfarande…
 
A
Har den inverter?
 
  • Gilla
Joffa
  • Laddar…
Var tvungen att kolla upp då jag inte visste vad det var :) Men ja - den har invertermotor!
 
A
Kan ju vara oljud från den då det omformas från en fas till trefas
Kortet sitter bak vänster om du vill titta på det
Ta bort luckan bak så sunsdet
 
Tack, det känns ju som om det skulle kunna vara kortet. Jag har plockat loss det nu men kan inte med ögat se att det är något galet. Försökte titta på vad ett nytt kort skulle kosta men det stod listat som en del som inte gick att köpa via Elux resevdelssida...
 
Rostig lager till trumman, om du kan byt själv. Serviceman byta lager ca 5000 kr. Vi köpta en ny. Ringde husqvarna dom sa att, var glad att den höll så länge.
 
Tror inte att det är problem med lager då ljudet finns även när trumman inte snurrar.
 
A
Du ser nog inget på kortet utan man får mest lyssna för att kunna verifiera detta
Jag skulle nog tro att det betingar ett pris runt 1.700.-
 
  • Gilla
Joffa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.