Det är vanligare att man drar i tak och väggar. Det är lättare att få det på rätt plats då samt att det inte blir så många rör i vägen när man gjuter och slipar betongen.
 
Nu har jag gjutit platta i en del av ett gammalt timmerhus som råkar ha tak och timmerväggar. Riva ner taket är det ju inte tal om. Jag måste alltså dra det i väggarna. Är la inte så märkvärdigt jag va bara lite förvånad att lite rör va på plats men inte alla då Mao...
 
Jag lägger 1500m slang och rör på valv varje vecka så det blir inte många meter slang i väggarna iaf :p
I en normal villa så blir det inte många meter rör i sulan.


Har man möjlighet så tycker jag att man ska ha 4 grupper till Toalett/Dusch/Tvättstuga.

TT
TM
Belysning evt uttag i kommod och HT (delas även med hall eller litet sovrum förslagsvis)
Uttag för styrkgjärn mm via Timer

Sen så kan man ju potentials skyddsjords utjämna alla rör och evt golvvärmefördelare mm med en 6mm2 RK
 
-=fullmoon=- skrev:
Jag lägger 1500m slang och rör på valv varje vecka så det blir inte många meter slang i väggarna iaf :p
I en normal villa så blir det inte många meter rör i sulan.


Har man möjlighet så tycker jag att man ska ha 4 grupper till Toalett/Dusch/Tvättstuga.

TT
TM
Belysning evt uttag i kommod och HT (delas även med hall eller litet sovrum förslagsvis)
Uttag för styrkgjärn mm via Timer

Sen så kan man ju potentials skyddsjords utjämna alla rör och evt golvvärmefördelare mm med en 6mm2 RK
Fast pus jämning gör du väl ändå där allt kommer in? dvs vatten och el med klammsvep,, jag kör faktiskt 16mm, har man lite tillgodo om åskan är framme.... och en bra skena också då :)
 
potentials skyddsjords utjämna
Menar du alltså att du kopplar ihop jorden på alla grupper med en tjock tåt ute i huset? Typ drar en extra slang mellan alla dosor med en tjock tåt? Vad är syftet med det i så fall.. Om det är ett rum med typ 5-10meter jordkabel i 4 rör som i centralen är anslutna i samma punkt så kan det väll inte vara tal om någon stor skillnad i potential mellan de olika "jorarna"

Noteras bör att jag är bara nyfiken och att jag inte kommer pilla med detta själv
 
S
-=fullmoon=- skrev:
Jag lägger 1500m slang och rör på valv varje vecka så det blir inte många meter slang i väggarna iaf :p
I en normal villa så blir det inte många meter rör i sulan.


Har man möjlighet så tycker jag att man ska ha 4 grupper till Toalett/Dusch/Tvättstuga.

TT
TM
Belysning evt uttag i kommod och HT (delas även med hall eller litet sovrum förslagsvis)
Uttag för styrkgjärn mm via Timer

Sen så kan man ju potentials skyddsjords utjämna alla rör och evt golvvärmefördelare mm med en 6mm2 RK
Helt klart överdrivet att ha en egen grupp för strykjärnet, då är man verkligen överseriös. Strykjärnet kan ligga med på bel/VU grupperna för de 3 utrymmena, timer bör finnas i uttaget ändå såklart.
 
Är rätt stor skillnad mellan t.ex en glödlampa på 230v mot jord och en USB laddare 5v mot jord...
Och vad innebär det menar du....? om jag korsluter 230V till jord så går det en jäkla massa mer ström än 5V till jord fattar ja ju men vad har det med pot. utjämning att göra?
 
Det finns flera syften med potentialutjämmning. Men om du tänker dig ett fall med kortslutning i ex. torktummlaren. Just när du tar i den så blir det kortis mellan fas och det jordade höljet som du håller i.

Kortslutningsströmmen blir kanske 400 - 500A eller säg 1000A. Då kommer spänningen att fördela sig någorlunda lika över matanade trådar och returtrådar. Dvs du får ca 115V spänningsfall från elverket fram till kortslutningspunkten. Samtidigt så hissas jordpotentialen i höljet till ca 115V pga den stora strömmen i jordledaren. Dvs. nu står du och håller i ett metallföremål med potentialen 115V, mot vadå? Jo mot "äkta jord". I tvättstugan har du ex. vattenledningsrör som kan antas vara i kontakt med metallrör som går nedgrävda över långa sträckor. Dvs. hanfatsblandaren som du samtidigt håller i ligger på jordpotential. Och du får en spänning på 115V mellan den hand som håller i maskinen, och den hand som håller i blandaren.

Om du då dessutom kanske just kommer ur bastun, och är blöt efter duschen, så har din hud väldigt låg resistans, och 115V räcker då lätt för att ge en livsfarligt hög ström.

Det som då kommer att rädda livet på dig är i första hand jordfelsbrytaren, som löser ut efter några tiondelssekund. Men även säkringen som också löser då. Du har alltså dessa två system som räddar dig, även om en av dem skulle fallera.

Men under tiondelarna så får du en stor ström i dig, under så kort tid att det "skall" vara ofarligt, och är det för typ, 99,9% av alla människor. Dock väldigt obehagligt. Och tillräckligt för att du kanske rycker till och tappar balansen, vilket kan vara lika farligt om man har otur.

OM du nu har en potentialutjämning. Då går alltså kortslutningsströmmen även ut via allt annat, ex. vattenledningen. Din vattenledning kommer också att få förhöjd potential, skillnaden mellan potentialen i blandaren som du håller i och det strömförande höljet på tumlaren blir nu bara spänningsfallet i jordledaren från tumlaren fram till utjämningspunkten. Vilket iofs. ändå kan bli 50 - 100V (10m ledare ger ca 1V per 10A).
 
Tackar för den utförliga förklaringen, då fattar jag :)
 
Nu blir jag lite orolig dock. Jag har (som jag nog skrev i början av tråden) en nygjuten platta i kök och badrum/tvättstuga. Armeringsjärnet i plattan är ihopkopplat med en skena som sticker ut i källaren. Om jag nu i tvättstugan/badrummet 6 meter bort har potentialutjämnat allt i rummet genom att det går en fetingkabel mellan alla jordar så är det ju inte potentialutjämnat med armeringsjärnet. Hur jag ska komma åt det vet ja inte riktigt iof eftersom det ligger nere i betongen men... om gummiskiktet i fuktspärren ger sig och det är blött ner till armeringsjärnet så borde det ju finnas risk. Det kanske är lite långsökt dock men... vem vet
 
Lugn, du verkar ha allt under kontroll :)

Armeringen i plattan ska utjämnas i källaren, eller närmare bestämt där elledningen kommer in i huset vilket brukar vara i närheten av en elcentral där det är lämpligt att sätta en PU-skena.

Sedan behöver vi reda ut ifall du har ett badrum eller toalett, dvs finns det dusch/bad i utrymmet? För badrum ska det vid behov göras en kompletterande skyddsutjämning så som du beskriver, med den skillnaden att den är lokal i badrummet. Dvs du kopplar ihop all skyddsjord och alla vattenrör etc i eller i direkt anslutning till badrummet. Andra utrymmen som toalett och tvättrum har inte detta krav.
 
Det blir badrum och tvättstuga (med vägg emellan). Vattenrören är uteslutande pexrör så det känns ju inte som att dom ska ingå i detta.
 
TommySjoberg skrev:
Fast pus jämning gör du väl ändå där allt kommer in? dvs vatten och el med klammsvep,, jag kör faktiskt 16mm, har man lite tillgodo om åskan är framme.... och en bra skena också då :)
Görs i varje LGH då det inte är kopparrör mellan våningsplanen. Det finns en central punkt eller flera så att säga i källaren. Har man 10 eller 16mm så kan man nyttja det. någon tusenlapp dyrare då men kanske billigare vid en evt olycka. Ajaj. Huvudsaken är att det finns iaf. Missas väldigt ofta i nya hus mm.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
SueCia skrev:
Helt klart överdrivet att ha en egen grupp för strykjärnet, då är man verkligen överseriös. Strykjärnet kan ligga med på bel/VU grupperna för de 3 utrymmena, timer bör finnas i uttaget ändå såklart.
Lite onödigt kanske. Beror väl på var man har central mm så en säkring för 100-200kr? till kund är väl inte så mycket att snacka om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.