En stilla fundering, men XPS-cellplast och även vanlig cellplast/frigolit klarar ju tryckbelastning riktigt bra, går ju att gjuta in, putsa och rentav bygga vägar med.

Ponera att man bygger något med cellplast som ska klara ca 1500 kg belastning (fördelat på ca 1x1 m) och att det är ojämnheter i cellplasten samt diverse hålrum/glapp mot materialet som ska läggas ovanpå. Om man skulle dra in fogskum för att jämna ut, klarar det samma tryck som cellplasten i sig? Hur mycket belastning pallar fogskum innan det säckar ihop? :)
 
Hela idén går ju ut på att vikten ska fördelas jämnt över hela ytan och jag tror inte du får det jämnt med byggskum och byggskum klarar definitivt inte lika mycket som XPS.
När du gjuter in cellplast ska du ha minst 50 mm betong ovanpå för att fördela vikten.
 
I det här fallet är det en terrasspool/badtunna som står med en liten del på xps, samt står på ett regelverk, men där det ändå glappar på ett ställe i regelverket mot tunnans botten. Funderade på om jag kunde fylla ut det med fogskum, eller om jag måste bort med allt och regla om (eller addera något för att bygga höjden på regelverket just där det glappar).

Likaså klossas delar av terrasspoolen med cellplast, men har tyvärr en lutning. Så funderade även där på om fogskummet hade kunnat kompensera lutningen, dvs fylla ut hålrum när allt är i våg.

Lika hårt som XPS behöver det inte vara, snarare är väl kanske om fogskum står sig gentemot vanlig cellplast i tryck.
Alternativet annars är att såga/skära vanlig cellplast i rätt vinkel osv.
 
hela tanken med att sätta allt i våg och sedan jämna ut med fogskum tilltalar i fantasin. Ett snabbt och enkelt sätt att få ett regelverk samt frigolitstöd att gemensamt bli ett stumt parti som bär upp hela tunnan i all dess form - men om fogskum är sämre på att klara tryck kontra vanlig cellplast så falerar det och blir galet mycket sågning istället.
 
Fogskum har ingen tryckhållfasthet. Spruta en skunboll och kläm på så känner du det.
 
Sikaboom fogskum har enligt produktbladet en tryckhållfasthet på
40 kPa dvs. ca hälften av vanlig "mjuk"
80 cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.