Attefallhus:
4m från marken till taknock

- Plintar c:a 30 cm
- Grundbjälklag c:a 25 cm
- Golv c:a 4 cm
- Takbjälkar 20 cm
- Takmaterial 5 cm
- Innertak 2 cm
- Mellanbjälklag c:a 20 cm

Luft för två våningar: 400 - 30 - 25 - 4 - 20 - 5 - 2 - 20 = 294 cm

Ganska svårt att få plats med två våningar på denna höjd.
Har själv försökt att få till ett sovloft men hur jag än försöker blir det bara sisådär en meter takhöjd i loftet (då har jag snålat in på mellanbjälklaget dessutom).

Jag förstår inte hur företagen som säljer Attefallhus kan sälja dem med en höjd på 399 cm från undersida till taknock.
De måste ju stå på någon sorts grund och den räknas ju också in i höjden....
 
Kan man tänka sig bygga i egen regi, kan man sänka plintarna en del. Eller rent av gjuta betongplattan. Allt för att få golvets nivå i våg med marken! Och plotsligt har man över 3,6 invändigt till tak!
Använd "i" balkar invändigt och sovloftet får nästan ståhöjd. Allt detta kräver fungerande dränering.
 
De färdigköpta husen verkar ha loft med höjd på ca 1 m, sorselestugan har ett lofthus som ser snyggt ut på 24kvm.
Kämpar nu med ansökan till kommunen... U-värden och annat..
 
Hej Bo, bra att se dina mått. I bygganmälan ska "plushöjd färdigt golv" anges. Om jag skulle använda dina mått blir den ifall jag förstått rätt: 109cm
Dvs: 50cm marknivå enl tomtritning +30cm plint + 25cm bjälklager isolering mm + golv 4 cm
Eller tänker jag fel?
 
Jag har ännu inte kommit till bygganmälan, men eftersom jag har en sluttande tomt (berg) så har jag nu tänkt som så att jag gör det som souterräng, dvs halva huset med 3.4 m höjd för då kan jag ha 4.2 m i sovdelen med en trappa ner till sovrummet och ett loft ovanpå med 1.3 m höjd i mitten. Medelhöjden blir då 3.8 m på själva huset så vi kan sätta 20 cm plintar under...
 
Smart! Skillnaden i marknivå där vi ska bygga är bara 20cm så där lönar det sig inte...
 
Flytta jord från ena sidan till andra och skapa en nivåskillnad?
 
Undrar ifall ni vet. Krävs det KA till bygget?
 
Vad betyder KA??
 
Bo Berglund skrev:
Vad betyder KA??
Kvalitetsansvarig.
 
OK, då kan jag meddela att åtminstone i Norrtälje krävs det inte för Attefallhus.
Den delen i startanmälan kan man lämna tom.
 
Bo Berglund skrev:
Vad betyder KA??
wanegardh skrev:
Kvalitetsansvarig.
Sedan ett par år är det nog egentligen Kontrollansvarig.

//Besserwissern
 
  • Gilla
Gennysen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Sedan ett par år är det nog egentligen Kontrollansvarig.

//Besserwissern
Du har helt rätt.
 
Jag ska också bygga attefallshus med loft i lös rike.
Har gjort egen ritning och lämnat in för "bygglov".
Tror jag hade satt 3850 som höjd på själva byggnaden. Inte gjort konstruktionsritning än, men har också förstått att de blir svårt att få någon höjd på loftet.
Jag ska vara egen kontrollansvarig, och skulle kunna tänka mig att "råka" bygga lite för högt. Man undrar ju hur hårda dom är med tanke på att endel byggsatser till och med är över 4 m?

Är ingen som skulle klaga, däremot kommer jag om något år göra en rejäl ombyggnad av kåken där de kommer krävas bygglov med annan kontrollansvarig och allt vad det innebär. Är rätt att jag då ska få problem om attefallshuset är lite för högt?
 
Åtminstone i Norrtälje har de en exempelritning som man kan ladda ner från kommunen.
Jag studerade denna och kom fram till att man inte behöver en detaljerad konstruktionsritning, bara fasader, plan samt en sektion som gjorts i skala 1:100. Det blir c.a 6 cm långt på den ritning de vill ha så där kan man inte pula in några detaljer om konstruktionen i alla fall.
Men höjd skall anges hur som helst.
Det är väl det som kan ge problem men då är det ju frågan om mindre avvikelser antar jag så de lär väl inte beordra rivning ifall de över huvud taget kontrollerar efteråt. Se till att skotta upp jord runtom så markytan är i liv med huset, det hjälper ju till...

En idé/undring:
Om man tänker sig att man bygger huset på låga gjutna plintar (säg 25-30 cm) och sen lägger man ut lecablock emellan dem efter att det är klart. Så fyller man på jord runtom till i höjd med botten på huset.
Får man då inte en liten "källare" för ventilationen under huset och ett hus som utifrån ser ut att stå direkt på marken?
Borde gå att på så sätt utnyttja hela 4m bygghöjd, eller vad tror ni?
Vad måste man tänka på när det gäller ventilationen i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.