Hej

Min elementnyckel slår i fönsterkarmen när jag försöker lufta elementet så jag kan ej vrida runt nyckeln.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag för att lufta elementet?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Vingklipp nyckeln så att den går fri från fönsterkarmen. Har själv en variant som jag har modifierat. Kan tyvärr inte visa bild just nu, men om intresse finns, fixar jag en bild.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Hej

Tar gärna del av din modifierade nyckel.

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Men det är ju bara att kapa så mycket som behövs på nyckeln med fil el bågfil. Sedan vrida med en liten skiftnyckel eller lämplig tång.
 
Du har inte en liten fyrkantshylsa liggandes som du kan använda? Jag hade liknande problem och använde ett litet spårbits och en polygrip. Många luftnipplar har ett vanligt mejselspår också...
 
Jag använder en vanlig led-nyckel om det är trångt. Tror den är 5,5 eller 6 mm. Funkar säkert även med en ringnyckel också.
 
kulle
Väggfästet du har till elementet kan man väl bara dra upp dom båda så det går att vinkla ut några mm ,
så får du runt luftningsnyckeln
 
  • Gilla
237
  • Laddar…
kulle skrev:
Väggfästet du har till elementet kan man väl bara dra upp dom båda så det går att vinkla ut några mm ,
så får du runt luftningsnyckeln
Exakt vad jag också tänkte på, måste vara lättast.
 
kulle skrev:
Väggfästet du har till elementet kan man väl bara dra upp dom båda så det går att vinkla ut några mm ,
så får du runt luftningsnyckeln
Det verkar vara någon form av spärr för att kunna lossa väggfästet, vet någon hur det funkar?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar väl vara fjäderbelastad? Det borde alltså bara va att dra lite där uppe, men det kan ju förstås kärva lite om fjädern inte är använd sedan radiatorn installerades ;)
 
Väggfästet går inte att lyfta då fodret sitter i vägen.
 
Väcker denna tråd till liv igen, har liknande problem men om möjligt ännu mindre plats att komma åt med luftning.
Får in toppen på pekfingret mellan luftskurv och vägg.

Tips mottages tacksamt

Person som försöker komma åt ett trångt utrymme bakom en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd en skiftnyckel för att släppa hela nippeln. Men se till o ha en trasa runt för det skvätter.
 
Ok skall testa! Tack.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Embee Markus Brodén skrev:
Väcker denna tråd till liv igen, har liknande problem men om möjligt ännu mindre plats att komma åt med luftning.
Får in toppen på pekfingret mellan luftskurv och vägg.

Tips mottages tacksamt
Stäng termostatventilen. Lossa på snabeln och lufta där istället.
 
  • Gilla
Luha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.