hej

satte igång med badrumsrenovering här lagom till hösten.
kort och gott:

vi ska göra badrummet större och tänkte "låna" lite yta från hallen. badrumsgolvet är ca 30cm oarmerad betong. relativt plant. Hall är mera traditionellt trägolv med bjälklag. golvspån som isolering.
nya avlopsrännan där nya plaströr ska ligga går i betonggolvet och är ca 800mm djup 600mm bred. bjälklaget i hallen är ca 30mm högre än betonggolvet. duschbrunn och toalettanslutning kommer att hamna i halldelen resten på betonggolvet.

det är relativt lågt i takhöjd redan nu det kommer även minska ca 60mm pga spotlights
jag har ingen lust att bila upp hela betonggolvet ca 10kvm.
jag har inte heller lust att riva hela hallgolvet heller ca 15kvm
kapa ur bjälklaget i hallen för att sänka nivån innebär att det blir ännu mindre plats för isolering just där.

min fråga är:
går det ett lägga spånskivor direkt på betong? elgolvvärme skall installeras.
alternativ bygga upp ett bjälklag på betonggolvet så att nivån blir samma mellan hall och betonggolv. hur blir det med luftspalten emellan golvskivor och betong? fukt? (pga golvvärme)

värt att nämna att jag vill undvika att gjuta pga den djupa rännan i betonggolvet

har ni nå tips ni som kan

mvh
 
Hej och välkommen till forumet!
Jag fattar det så att detta är i markplan, så att det inte finns något under betongen i badrummet? Isåfall riskerar du fukt underifrån marken, som går igenom betongen och då ska du inte lägga spånskivor direkt på betongen (jag har rivit ut ett källargolv som var byggt i princip så, lite avjämningssand mellan betong och spånskivor bara, och det var INTE fräscht kan jag säga!

Det finns fler frågor här - vad finns under träbjälklaget i hallen; ligger det på en betongplatta, är det krypgrund, eller hur är det byggt? Ska det nya badrummet alltså bli 10+15 kvadratmeter?
Den djupa rännan är inget hinder för gjutning, du fyller först igen den med rörgravsgrus, lecakulor eller liknande, och gjuter bara igen den översta decimetern.

Omöjligt att säga hur du ska bygga upp det nya om man inte vet hur det är konstruerat idag, men en sak är säker - när man bygger badrum handlar det inte om vad man har "lust" med, utan man ska göra rätt.
 
Välkommen till huskunskapens högborg!

Antar att hallgolvet är uppreglat över en betongplatta? Isåfall hade jag lagt isodrän på betongplattan och sedan gjutit upp i nivå med resten av betongplattan i badrummet ovanpå. Då får man både möjlighet till fukttransport genom hela betongkakan och sedan flytspacklat över hela rummet så att ytan blir plan. Elgolvvärmen gjuter man in i flytspacklet. Jag hade också varit noga med att fuktspärra mot andra utrymmen så att eventuell fukt som hamnar i betongen inte vandrar åt sidan.

Ett badrum på oisolerad betongplatta bör endast fuktspärras på de delar som ofta vattenbegjuts, dvs duschplats och kring golvbrunn.

Jag hade också skippat spotlightsen. Det verkar vara på väg att bli rejält omodernt, och i ditt fall måste du dessutom offra välbehövligt takutrymme. Titta på några snygga plafonder istället.

Om betongplattan är helt oisolerad så får du räkna med en högre elräkning, då en hel del värme kommer att gå ner i marken. Jag förstår att du inte har lust att bila ut 3 kubik betong men det kanske är värt att tänka om, och se betongbilning som något roligt.
 
Tack och tack för snabba svar.
Under hallgolvet är det torpargrund ca 500mm. Under betongen är det ca 800-2000mm utfyllnad 0-500 (ja stora stenbumlingar sand och allt däremellan.

Storleken blir halva hallen plus halva betonggolvet. Ca 11kvm.

Jag förstår att man måste bygga rätt men det måste även vara rimligt.

Gamla badrummet var endast över betongdelen. Plastmatta på flytspackel. Fuktskador fanns på innervägg mellan plastmatta och vägg i skarvarna. Gamla badrummet var från ca 70tal.

Nu tror jag att jag har kompletterat med allt som behövs.

Försökte lägga ut bild... det gick inge bra.

Hur är det att bygga bjälklag på den befintliga betongplattan? 2" X2" cc300.

Tackar igen
 
Har du en betongplatta så känns det vansinnigt att regla upp med organiskt material på denna, speciellt i ett badrum.
Du måste gjuta/flytspackla.
 
Jo det måste jag säkert men jag måste gjuta på nånting. Jag menar bjälklaget i hallen. Där måste jag ju gjuta på en skiva iallafall? Varför skulle man inte ha bjälklaget på en oisolerad betonggolv? Det blir ju som "minitorpargrund". Skulle det va bättre att lägga plast över betongdelen?
 
20140830_095926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nya badrumsgolvet skall alltså börja från trägolvet (minus en vägg då) och hela vägen över betonggolvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.