Jag har målat med matt Beckers väggfärg i köket. Den är inte så lätt att få ren. Vad finns det som är bättre? Steg ett är gissningsvis att den skall vara halvmatt i stället för matt, men det finns mer än så att välja på. Beckers har "väggfärg", "Elegant väggfärg" och "Symfoni väggfärg" men talar inte om vad skillnaden mellan dem är. Är det någon som vet skillnaden eller vet någon annan färg som är bra i kök. Främsta orsaken till att jag hittills använt Beckers är att det finns lättillgängligt.
 
Scotte GT-20 tål tvättning grymt bra. Finns också en annan väggfärg som heter Symfoni Ultra som är helmatt men ändå är avtorkningsbar (på riktigt), men skitar man ner mycket eller bara gillar att tvätta väggar så är halvmatt bättre eftersom även de bästa helmatta färgerna glansas upp efter ett tag.
 
Tack för svaren. Scotte GT-20 är en våtrumsfärg var jag förstår. Den borde onekligen vara tvättbar.

Jag hittar Symfoni ultramatt. Är det den du menar? Borde inte Symfoni halvmatt vara lättare att torka av?

Det måste inte vara Beckers heller. Tipsa gärna om fler tvättbara färger.
 
Halvmatt är lättare att torka av. Matta färger har lite mer matteringsmedel i sig och det håller kvar smuts lättare. GT20 har ett hårdare bindemedel än vanliga väggfärger och tål därför tvättning ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.