Första fyllning:

20131027_140541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20131027_140600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zalsson
  • Laddar…
Avslutningsvis en stämningsbild tagen 30:e november.

20131130_201359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfattningsvis så kan jag säga att plasta tunnan var det bästa som kunde hända den tunnan. Vi har använt den betydligt mer under det gågna året än vad vi totalt använt den "träiga" tunnan under dess föregående 10 år.

Nu vet jag exakt hur länge det tar att fylla tunnan (inga läckage längre) och hur länge det tar att värma den. Tidigare var det väder och tunnans humör som bestämde men inte längre. (y)

En stor bonus är också att den är miljoner gånger lättare att hålla ren och det är som natt och dag i fräschör.
 
  • Gilla
A.Lindvall och 3 till
  • Laddar…
Vad kostade kalaset att plasta in tunnan?
 
meckis skrev:
spännande! är själv sugen på att testa gjuta med glasfiber! var köpte du kemikalierna?
Alla kemikalier, glasfiber och färg köptes på Biltema. Bedömde dessa som dugliga för detta projekt vilket de också visade sig vara.
 
Germanpilsner skrev:
Vad kostade kalaset att plasta in tunnan?
Saknar exakt koll på utgifterna men jag bedömmer, så här i efterhand, att plastningen gick på runda slängar 3500 kr.
 
Grpms är en grosist som även säljer plast till privatpersoner. Www.tools4grp.se jag har inget med dem att göra men handlar där ibland då jag bygger en båt... Snabba och billiga!
 
Riktigt grymt ju, bra jobbat!
 
Snyggt jobb!
Tror du/ni det är möjligt att bygga en form helt i plywood och sen plasta in som TS har gjort?
Kanske en åttakantig i 12mm plywood med nån form av spännband runt?
Bara en knäpp idé men det kanske kan funka... :)
 
maah skrev:
Snyggt jobb!
Tror du/ni det är möjligt att bygga en form helt i plywood och sen plasta in som TS har gjort?
Kanske en åttakantig i 12mm plywood med nån form av spännband runt?
Bara en knäpp idé men det kanske kan funka... :)
Jag har låtit tankarna sväva iväg åt samma håll sedan jag såg denna tråd, och jag tror inte att det är omöjligt att göra den helt rund om man vill det, bara man använder tillräckligt tunn plyWood.
Fast då kanske vi glider iväg från ämnet, förtjänar detta en egen tråd?
 
Hur är det med utfällning av bisfenol A från denna typer av produkter? De är väl egentligen tänkta för utsidan av båtar snarare än för pooler och badtunnor?
 
  • Gilla
Janne Örtlund
  • Laddar…
maah skrev:
Snyggt jobb!
Tror du/ni det är möjligt att bygga en form helt i plywood och sen plasta in som TS har gjort?
Kanske en åttakantig i 12mm plywood med nån form av spännband runt?
Bara en knäpp idé men det kanske kan funka... :)
Med erfarenheten av att ha gjort denna tunna så tror jag säkert att det skulle fungera utan problem. Formen behövs egentligen bara för att ha något att bygga upp plasten på. När det är färdigt så är den egentligen stabil nog att klara sig själv men behåller man formen på så är ju det inte heller något problem.
 
Korvgubbe
Jag gissar att det är både enklare och bättre att göra en plugg istället för en form.
 
Lostmoose skrev:
Jag har låtit tankarna sväva iväg åt samma håll sedan jag såg denna tråd, och jag tror inte att det är omöjligt att göra den helt rund om man vill det, bara man använder tillräckligt tunn plyWood.
Fast då kanske vi glider iväg från ämnet, förtjänar detta en egen tråd?
Ja, med 4 mm plywood så är det fullt möjligt att göra den helt rund. Se tex inbyggnaden av sittbänken (inlägg #5) där jag böjde 4 mm plywood i ett stycke (även vi de skarpare ytterböjarna).

Jag skulle göra väggarna av 4 mm plywood och botten av 12 mm. Om man "syr" ihop dessa med tex buntband så har man en bra form att plasta in. Jag har sett bilder på hur de bygger båtar på det sättet.

Och jag, som TS, har iaf inget emot att ris,ros och alternativa konstruktioner dryftas i denna tråd. Min förhoppning var ju redan från början att tråden skulle ge inspiration och det är bara trevligt att följa andras ideer och tankar.
 
Om man leker med tanken att man gör en form som är nedsänkt/inbyggd i ett tralldäck och plastar in. Hur tror ni då det blir med formen efter lite fukt utifrån, man måste väl behandla plywooden på nåt lämpligt sätt för att det ska hålla?
 
Formen kan man låta ruttna bort om man bara plastar stadigt...
Sedan ska man veta att det inte är det lättaste att få en bra yta då man plastar i en form, plugg är lättare men kräver ju sitt jobb det oxå.
Jag har undersökt det lite och kommit fram till att det är värt att köpa färdigt i plast, det är ca dubbelt så dyrt som materialet och du får en perfekt finnish + kan använda din tid till annat :) På poolforumet finns en bra tråd om det:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.