h-man skrev:
Jag har haft kontakt med säljaren sen vi upptäckte felet så det lär inte vara nåt problem med förverkad reklamationsrätt
Att kontakta säljaren är inte samma sak som att reklamera. Har du gjort en formell reklamation? Om inte kan det vara ett problem att din reklamationsrätt är förverkad.
 
O
h-man skrev:
.........

Orsaken till att jag undrar hur rättsprocessen ser ut är att säljarna numera bor på Island. De är framgångsrika politiker och i näringslivet. Jag hoppas att när de ställs inför övertygande argument att detta anses vara dolt fel och att när konsekvenserna av en eventuell rättsprocess blir klara för dem så kommer de glatt betala för att slippa problemet. De har gott om pengar men är hopplösa vad gäller all form av service och underhåll. Typen som skulle försöka köra 500mil utan att fylla på olja i bilen trots att oljelampan blinkar
Med tanke på dina beskrivningar av säljarna så är risken stor att det blir en tur till domstolen. de verkar inte vilja göra av med pengar i onödan!
 
Vi har testat att lufta och det är inte luft i systemet som är problemet. Vi har som sagt haft rörmokare hemma som kollat och ställt prel diagnos men alla de åtgärder/felkällor ni nämner vet jag inte om de är kollade. Han är ju proffset och jag har fått honom rekommenderad men det behöver inte betyda att han garanterat har rätt... Jag vill gärna undvika strul med demontering osv med tanke på familjesituationen.

Hur vet jag om jag har 1- eller 2rörssystem?

Jag tror cirk pumpen sitter efter vvx. Vi har varmvatten i kranarna.,,
Såvitt jag vet så har vi inga ventiler stängda eller centrala termostater nerställda :x
 
Jag har gjort en reklamation via mail där jag förklarat felet, den prel orsaken och kostnaden för att åtgärda samt förklarat att jag anser att de är ersättningskyldiga enligt principerna om dolt fel. Menar du att jag behöver vara tydligare än så injonil?
 
Ah, det kliar i mina fingrar. Jag skulle vilja åka hem till er och undersöka detta närmare. Synd att ni bor så långt bort..
Jag tror inte att det skulle kosta 30000 att spola rent systemet, OM det nu är det som är felet, vilket jag inte tror.
Det borde iaf bli lite ljummet någonstans. Det är sällan det rostar ihop totalt.
Att man får korrosion i värmesystemet, beror på att man springer och fyller på för ofta. Så man bör hålla koll på att säkerhetsventil och expansionskärl fungerar som de skall.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon golvvärme i huset?

Jag undrar för att OM det finns det, och den är utförd med felaktig typ av rör/slang, då kan du ha en syretillförsel via slingorna, som jag har hört kan ge ungefär det resultat du ser.
 
Det finns golvvärme i en tillbyggnad till vardagsrummet. Jag vet inget om vilken typ av material som använts eller hur arbetet är utfört förutom att nåt anslutningsrör tydligen är oisolerat. Besiktningsmannen hade synpunkter på att det teoretiskt kunde frysa sönder så resten av jobbet kanske är amatörmässigt gjort.

Det hade fuskats med fuktspärren vid taket på tillbyggnaden vilket vi åtgärdade när vi flyttade in (på säljarens bekostnad)-den var skarvad med silvertejp. Säljarna visade sitt fyra år gamla besiktningsprotokoll där besiktningsmannen hade påpekat samma sak. De hade inte gjort nåt åt saken på fyra år... Inte de mest försigkomna människor jag träffat om man säger så

Vilken typ av slang borde använts, hur kan jag kontrollera samt ev åtgärda? Finns det nåt sätt att undvika att riva upp parketten? :confused:

OM det skulle vara orsaken - dolt fel eller inte?
 
Går det att se någon del av slangen, ex. vid en golvvärmefördelare?

Om du kan se typbetckningen så går det att avgöra om det är rätt typ. Ett proffs kan ev. se på slangens yta om den är rätt.

Problemet är att PEX rör/slang är inte gastät. Så syre kan vandra in genom plasten. I rör avsedda för värmeledningar, och då framförallt för golvärme, där det ju är långa sträckor skall det finnas en ytbeläggning på utsidan som gör slangen tät även för syre.
 
Har du kollat så att inte ventilerna på radiatorerna har kärvat i stängt läge?
Detta händer då och då om man har termostaterna stängda tex under sommaren.
När man sen öppnar termostaterna igen så "släpper" inte ventilkäglan utan blir kvar i stängt läge. :confused:
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Jag vill bara förtydliga att det här med "ingen värme i radiatorerna" aldrig kan vara ett dolt fel, det kan möjligen vara ett SYMPTOM på ett dolt fel.

Men eftersom orsaken till att det inte finns nån värme i radiatorerna inte verkar fastställd så går det ju inte att säga om det är ett dolt fel eller inte. (Men eftersom undersökningsplikten är väldigt långtgående så är det generellt svårt att få nåt att räknas som dolt fel.)


En sak som jag funderade på, är det rörmokaren som har kollat på systemet som sagt att HAN kan spola det för 30 000? Eller har ni fått det priset även från annan källa?


Sen undrar jag ju hur de kollade värmeväxlaren när den var bytt, om cirkulationspumpen på "insidan" inte fungerade så kan de ju inte ha kollat att värmeväxlaren växlade värme? De har antagligen bara kollat att den inte läckte.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
En sak jag har lite svårt att släppa när det gäller dolt fel och värmen....
Det är problemet med att det läckte om värmeväxlaren.... Frågan är ändå om inte det skulle kunna "tvinga" en att göra en fördjupad undersökning?
Om det droppar i från den, borde inte det kunna påverka resten av värmesystemet? Bara en tanke... allt borde hänga ihop....

Ta reda på varför det blev dessa avlagringar i värmesystemet. Just nu vet vi bara att det är... Det intressanta är nu frågan varför. Innan vi vet varför så är det svårt att svara på om felet kan vara dolt....

Jag tror att du kan stryka golvvärmen som dolt fel... eftersom besiktningsmannen såg att ett rör var oisolerat. Det kan räcka för att man bör göra en fördjupad undersökning.

Men det känns verkligen som att det börjas i fel ände.... Börja med att ta reda på varför felen har uppstått hur de hänger ihop, samt hur man åtgärdar det hela. när sedan kostnaden och vad för fel det är då kan vi fundera på om det är dolt eller inte...
 
Jag vet ärligt talat inte exakt vad/hur rörmokaren gjorde när han felsökte. Min egen kunskap om vattenburna värmesystem, ventiler, termostat mm är ... begränsad för att uttrycka mig finkänsligt om min egen inkompetens. Däremot har jag förtroende för honom och tror inte han blåser mig medvetet på ett stort projekt med många timmar i onödan. Det är samma kille som gett oss ett uppskattat pris på kostnaden för spolning (inkl att plocka ner och rensa elementen).

Jag tror cirkulationspumpen sitter utanför växlaren och därför inte kollades vid servicen. Den lät som om den fungerade men när rörmokaren var här och felsökte så konstaterade han att den alltså var igenbeckad - därav hans gissning att det var problem i resten av systemet

Det oisolerade röret till golvvärmen finns inomhus. Bristen på isolering blir väl egentligen bara ett problem i det hypotetiska exempel där värmen i huset av någon anledning inte är på på vintern så jag betraktar det främst som en påpekan från besiktningsmannen att det inte var optimalt utfört.

Jag ska se till att få hit en röris till som får kolla på det
 
Hemmakatten
h-man, läs på, det är enda sättet att klara sig som husägare. När jag blev medlem här 2004 kunde jag inte mycket om hus, konstruktioner, vvs, el, handikappregler, iisolerinskrav , fönsterköp och ditten och datten

Nu kan jag med stolthet säga att jag vet exakt hur vår vattenmantlade pelletskamin och tillhörande ack.tank med varmvattenberedare fungerar. Hade verkligen ingen lust att lära mig och såg det som oöverstigligt. Nu vet jag hur och varför vartenda rör går som det gör och det var tack vare mina 2-3 envisa hela dagar i pannrummet som jag förstod att ett par rör troligtvis var feldragna och att en luftningsventil inte satt på högsta stället (vilket den ska). Rörmokaren som satte in det hela var en ung och trevlig kille (inga fel på unga killar) som ganska nyligen skaffat egen firma och mest pysslat med värmepumpar. Han tog med sig en mer erfaren rörmokare vid ihopsättningen. Vi kände oss nöjda, men när jag började kolla så upptäckte jag dessa fel.

Vi fick komtakt med en annan rörmokerifirma där far och son arbetar och DE har arbetat mycket med radiatorer, vedpannor och även pelletspannor. Jovisst hade jag rätt, rören och luftningsventilerna satt fel.Det var denna firma som kom en torsdagsmorgon i mitten av vintern för att dra upp ejektorpumpen ur brunnshålet. Min man var med men slangen var hal och kall och ett litet helvete att dra upp. Endat tack vare den vältränade sonen som är typ 2 m lång med bara muskler gick det bra.

Så det jag vill säga är att det är ganska klokt att låta ytterligare någon annan titta på ditt system Fråga runt bland grannarna om de använt en rörmokare de tyckte bra, Fråga på bland arbetskamraterna, fråga släkt och vänner. Och gör det innan du betalar 30' för något om kanske inte hjälper. Och som sagt, börja lära dig. Ta en timme varje kväll bestäm då att läsa om pannor och dess funktion och skötsel.Finns hur mycket som helst att lära sig här på byggahus.se. Måste erkäna att elbiten har jag inte tagit tag i. Vet ungerfär/sisdär/väldigt lite om vad V och w och A står för. That's it! :surprised: Men jag har en mycket bra elektriker, vi förstår varandra, jag förklarar vad jag vill ha gjort och han svarar för det mesta att det går att ordna. Inget jumbu-mumbo elektrikersnack om RK eller eklk kablar hit och dit. Men det gäller att hitta sådana pärlor förklädda till hantverkare
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
h-man, läs på, det är enda sättet att klara sig som husägare. När jag blev medlem här 2004 kunde jag inte mycket om hus, konstruktioner, vvs, el, handikappregler, iisolerinskrav , fönsterköp och ditten och datten

Nu kan jag med stolthet säga att jag vet exakt hur vår vattenmantlade pelletskamin och tillhörande ack.tank med varmvattenberedare fungerar. Hade verkligen ingen lust att lära mig och såg det som oöverstigligt. Nu vet jag hur och varför vartenda rör går som det gör och det var tack vare mina 2-3 envisa hela dagar i pannrummet som jag förstod att ett par rör troligtvis var feldragna och att en luftningsventil inte satt på högsta stället (vilket den ska). Rörmokaren som satte in det hela var en ung och trevlig kille (inga fel på unga killar) som ganska nyligen skaffat egen firma och mest pysslat med värmepumpar. Han tog med sig en mer erfaren rörmokare vid ihopsättningen. Vi kände oss nöjda, men när jag började kolla så upptäckte jag dessa fel.

Vi fick komtakt med en annan rörmokerifirma där far och son arbetar och DE har arbetat mycket med radiatorer, vedpannor och även pelletspannor. Jovisst hade jag rätt, rören och luftningsventilerna satt fel.Det var denna firma som kom en torsdagsmorgon i mitten av vintern för att dra upp ejektorpumpen ur brunnshålet. Min man var med men slangen var hal och kall och ett litet helvete att dra upp. Endast tack vare den vältränade sonen som är typ 2 m lång,inge fett med bara muskler gick det bra. Och killen kom tillbaka på lördag morgon!! för att lägga i de nu reparerade pumpen med kabel och den hala slangen

Så det jag vill säga är att det är ganska klokt att låta ytterligare någon annan titta på ditt system Fråga runt bland grannarna om de använt en rörmokare de tyckte bra, Fråga på bland arbetskamraterna, fråga släkt och vänner. Och gör det innan du betalar 30' för något om kanske inte hjälper. Och som sagt, börja lära dig. Ta en timme varje kväll bestäm då att läsa om pannor och dess funktion och skötsel.Finns hur mycket som helst att lära sig här på byggahus.se. Måste erkäna att elbiten har jag inte tagit tag i. Vet ungerfär/sisdär/väldigt lite om vad V och w och A står för. That's it! :surprised: Men jag har en mycket bra elektriker, vi förstår varandra, jag förklarar vad jag vill ha gjort och han svarar för det mesta att det går att ordna. Inget jumbu-mumbo elektrikersnack om RK eller eklk kablar hit och dit. Men det gäller att hitta sådana pärlor förklädda till hantverkare.
 
hempularen skrev:
Finns det någon golvvärme i huset?

Jag undrar för att OM det finns det, och den är utförd med felaktig typ av rör/slang, då kan du ha en syretillförsel via slingorna, som jag har hört kan ge ungefär det resultat du ser.
Det är i regel äldre golvvärmeslangar som kan ha syretillförsel.

Det krävs i regel till och med att en gammal golvvärmeanläggning skiljs från nyare delar i systemet.

Att spola anläggningen är viktigt. Sen krävs det också att vattnet/värmebäraren uppfyller vissa krav respektive har vissa egenskaper. Har man t.ex. aluminiumdelar i värmesystemet ska pH-värdet vara mellan 8 och 8,5 .... (annars 8,2 - 10) ... vattnet/värmebäraren får inte innehålla partiklar större 25 Mikrometer osv. ... man ska dokumentera påfyllningen och det krävs att man skriver protokoll osv.

Uppfylls kraven inte förlorar man garantin på t.ex. cirkulationspumpen, värmepannan osv. .... tillverkarna vill då inte ersätta i fall att det blir ngn reklamation.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.