Bild kommer snart. Ska se ifall jag får till någon nu ikväll när det är mörkt, annars kommer den imorgon! (y)
 
Om man vill ha "det bästa av två världar" kan man ju alltid välja Dreh-kipp :)

Personligen älskar jag mina nya "vippfönster" och det faktum att de har ett vettigt vädringsläge till skillnad från de gamla sidohängda inåtgående som i praktiken då inte är öppningsbara annat än när man tvingas plocka ner allt från fönsterbrädan för att putsa dem.
 
Sidohängda, inåtgående är ett otyg det med! Märkligt nog har vi två sådana i huset också...det känns nästan som att byggherren länsade något fönsterförråd med blandade modeller när han byggde vårt hus i slutet på 60-talet! :D
 
Nu har jag tagit några bilder:

IMG_3416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte vågat slita något i fönsterramen eftersom jag inte känner till hur gångjärnen är konstruerade...jag vill ju inte riskera att fönstret faller ur, det är ju ganska tungt.

Om någon känner igen konstruktionen och kan ge mig några tips om hur jag får bort fönstret skulle jag bli mycket tacksam! :)
 
Ingen som känner igen fönstermodellen och kan vägleda mig ifall det bara är att lyfta ur eller om det krävs något annat för att få loss fönsterramen?
 
Det ser ju ut som du redan lyft av bågen på en bild. Men iaf borde det bara vara att ställa bågen vinkelrätt och lyfta uppåt och lite utåt i en rörelse. Man måste vara två personer som står på varsin sida. Ser inte ut som det skall vara någon låsskruv att lossa på den modellen.
 
Bågen sitter kvar på alla bilderna, jag har ju inte vågat göra något med fönstret. Det är sjukt jobbigt att inte kunna se hur konstruktionen är men jag är övertygad om att när jag väl lyft av bågen och sett hur gångjärnet är konstruerat så kommer det vara hur enkelt som helst att upprepa manövern.

Har jag uppfattat saken rätt att bågen hålls på plats av en pigg som löper i den halvcirkelformade "kåpan" som sitter fast i karmen, den som är en smula ur fokus i min andra bild. När bågen ska tas ur så måste piggen komma över kanten på halvcirkeln? (Och då menar jag givetvis att det finns en pigg på båda sidor av bågen.)

När du skriver att man måste vara två som står på varsin sida, menar du då att en måste stå inne och en måste stå ute...? I så fall kan jag lägga ned hela projektet eftersom jag då måste ha byggställning och då kan jag lika gärna göra jobben som är upprinnelsen till att jag vill ta ur bågen! :D
 
Nej båda står inne på varsin sida av fönstret. Bara o pröva o lyfta av det. Brukar gå hyfsat lätt.
 
Toppen, det får bli helgens projekt! Det ska ju bli ganska bra väder framöver så jag känner att det är fint läge för att fixa till både båge och karm för detta fönster. Utöver ett vindsfönster så är detta fönster det som är i sämst skick på hela huset, troligen för att det sitter på en gavel utsatt för väder, vind och helt oskuggad förmiddagssol (ostläge). Jag tror också att tidigare ägare struntade i det när de målade alla andra fönster på huset, troligen för att det är lite bökigt att jobba med det.

Tack för hjälpen gurun, nu känner jag mig lite mer peppad att försöka lyfta av bågen! Rapporterar givetvis när detta skett!
 
Ser att detta är en gammal tråd, men har liknande fönster som jag vill renovera. Nedan bilder från det jag kommer åt att fota.
Någon som har idé om hur man får loss ett sånthäringa?
Måttband längs kanten på ett fönster som behöver renovering, med en synlig skruv och tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband visar avstånd till ett fönsterbeslag i behov av renovering, inbäddat i fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all input
 
Oftast lutar man bara fönstret inåt i en viss vinkel där det går att lyfta det uppåt. Man behöver alltså vara två personer. Ibland kan det vara något man ska skruva på för att det ska släppa.
 
Vad vill du lossa? endast fönsterbladet eller även karm?
Dom du har är justerbara så du kan justera hur trögt eller lätt dom vippar.
 
Jag är ute efter att lossa hela den vippbara delen. så den behöver mer kärlek än jag vågar ge den där den hänger.

Som bifråga, hur justerar man tipplättheten?
 
Trögheten justeras genom att "muttrarna" vrids så dom spänner tillräckligt, det brukar gå att justera dom med en skruvmejsel i kronan om jag minns rätt.
Jag är inte säker då det är så gamla grejor men om du lossa täckbrickan (eller om det är gångjärnsinfästningen) så kanske du ser om något mer måste lossas eller om dom fönsterbågen släpper direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.