Hej,

ska få min nya torktumlare levererad nästa vecka och tankar kring att fräscha upp tvättstugan har uppstått.

Idag ser det ut så här:

Tvättstuga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag är det våtrumsmatta på golvet och jag tror att det går ända in under garderoberna (som är "fasta" liksom). Min undran är vilka (om några) regler det finns för tvättstugor? Kan jag riva bort våtrumsmattan och lägga klinkers istället? Måste jag byta golvbrunn (denna är från 1970)?

Utöver det så undrar jag om dessa överskåp från IKEA klarar att fungera som underskåp som tvättmaskinen och torktumlaren kan stå på?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99926426/#/S49926396

MVH
 
Golvbrunn ska bytas och tätskikt ska minst 50mm upp på väggen och hela golvet.
 
Stefan N skrev:
Golvbrunn ska bytas och tätskikt ska minst 50mm upp på väggen och hela golvet.
Låter som ett större projekt än jag tänkt mig då. Hur långt bort måste tätskiktet upp på väggen? Avstånd från golvbrunn?
 
Hela rummet 50mm.
 
B
Beror väl på om det är källare eller inte...
 
Stefan N skrev:
Hela rummet 50mm.
OK. Hur fungerar det när tvättstugan är "öppen" dvs att den är kopplad direkt till hallen och där övergår den nuvarande våtrumsmattan till parkett?

breakman skrev:
Beror väl på om det är källare eller inte...
Inte källare (har ingen) våningsplan 1.

Någon som vågar ge sig på en gissning på IKEA skåpen?
 
nejo skrev:
Någon som vågar ge sig på en gissning på IKEA skåpen?
Nej. Kanske till tumlaren, men absolut inte till tvättmaskinen när den centrifugerar.
Största problemet är att toppen "hänger" i sidostyckena.
Lägger du en bänkskiva ovanpå dem kommer saken i ett annat läge även om jag är tveksam till om så pass tunna spånskivor håller i längden. Tänk också på att de måste ha ben eller möjligen sockel som är fukttålig.
 
Anna_H skrev:
Nej. Kanske till tumlaren, men absolut inte till tvättmaskinen när den centrifugerar.
Största problemet är att toppen "hänger" i sidostyckena.
Lägger du en bänkskiva ovanpå dem kommer saken i ett annat läge även om jag är tveksam till om så pass tunna spånskivor håller i längden. Tänk också på att de måste ha ben eller möjligen sockel som är fukttålig.
Låter ju inte så bra det heller. Får kanske satsa på två sådana här istället: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/forhojningssockel

samt att måla våtrumsmattan grå (om det går). Såg i en tråd att någon annan målat om sin våtrumsmatta med stod inget om ålder där. Tror ni att det går att måla om en våtrumsmatta som är från 70-talet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.