Jag funderar på att bygga om mitt kök rejält. Köket skulle bli ca 5x4 meter och arbetsdelen skulle bli L-formad dvs följa två av väggarna. I köket finns ett hyggligt stort fönster på 160x160 cm. Fönstret är dock placerat precis innanför ett hörn. Mitt köksbord för 6 pers är 90 cm brett. Jag kan knappast centrera kortsidan framför fönstret så att folk ska kunna klämma sig förbi bakom bord och stolar på 35 cm. Mina val är därmed följande...Köksbordet får inte stå centrerat mot fönstret dvs den som sitter på ena sidan har fönstret bredvid sig, medan den på motsatta sidan sitter där fönstret tagit slut och därmed har en vägg bredvid sig. Andra alternativet, köksbordet flyttas typ en meter från fönstret och vänds vilket innebär att en part kommer att ha fönstret nån meter bakom ryggen på sig. Kortsidan hamnar då mot en 4-metersvägg utan fönster.

Vilket alternativ tror ni på? Kommer detta bli mörkt om bordet inte står precis vid fönstret? I övrigt har köket bara två mindre fönster på den bortre 4-metersväggen där det skulle vara köksbänk. Hur har ni andra som inte har matbordet mot ett fönster? Trivs ni med det? För- och nackdelar?
 
Glöm inte alternativ 3: Flytta fönstret.
 
Vore kanon om det gick men strax efter där fönstret är placerat så kommer garaget som är ihopbyggt med huset. Jag har alltså fönster och sen lite vägg och sen en dörröppning in i groventren i garaget.
 
Grantoppen skrev:
Vore kanon om det gick men strax efter där fönstret är placerat så kommer garaget som är ihopbyggt med huset. Jag har alltså fönster och sen lite vägg och sen en dörröppning in i groventren i garaget.
Så, hur gick det för dig? Jag har ett liknande dilemma! =) (dock i lägenhet. Så jag är än mer begränsad.
 
Christian Mattsson skrev:
Så, hur gick det för dig? Jag har ett liknande dilemma! =) (dock i lägenhet. Så jag är än mer begränsad.
Köket är omgjort men inte så mycket som jag från början funderade på. Slog aldrig ut nån vägg i mitt konstiga L-formade kök så jag får nöja mig med ett bord för fyra/fem. Skulle jag ha bordet vid fönstret skulle det bli trångt på ena sidan och bordet skulle behöva vara smalt. Valde därför istället ett bord på 125x100 och att ha det in mot väggen. För att slippa titta in i en kal vägg köptes ett vitrinskåp med belysning och på så sätt har hela köket fått en mysigare känsla. Tycker fortfarande att det är mer naturligt att ha köksbord vid fönster men i mitt fall gav det för mycket krångel och rummet hade fått sämre "balans".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.