Kan en diskmaskin bli ordentligt ren efter en mögelattack?

Köpt hus.
Så fort vi fick nycklarna åkte vi till huset för att bland annat kolla städningen.

Det ser bra ut tills vi öppnar diskmaskinen. Den var full med vatten och det hade börjat växa mögel på bland annat pulverluckan. Huset har tydligen stått tomt i 2 månader.

Det var samma historia med tvättmaskin och torktumlare. Inte fullt med vatten, men det var ludd och kondensvatten kvar i tumlaren och tvättmedelsfacket såg helt bedrövligt ut. Förutom mögelväxt eller vad det är så fanns massa rost under facket. Det hade vi iof sett tidigare, men ändå. Illa behandlade maskiner känns det som.
Tydligen ingick inte rengöring av dessa maskiner med vald städfirma, varför de stått och göttat till sig.

Tidigare ägare är informerade och villiga att ge oss en liten summa mot att vi tar hand om det själva.

Tvättmaskinen har jag inget hopp om. Har levt med skitig tvättmaskin förr... aldrig mer.

Men kan man få en diskmaskin ordentligt ren efter befintligt tillstånd?
 
Testa att köra ett hett program med citronsyra, det skulle jag gjort. Men om det kommer att fungera vet jag inte men det blir säkerligen inte sämre i alla fall :)
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
RoTe
Säger också citronsyra! Finns 1200g förpackning på ÖoB och går även att använda till fläckar på vittvätt samt som rostlösare.
 
En sån Finish rengöringspuck och varmaste programmet?
 
Tvättmaskinen har jag inget hopp om. Har levt med skitig tvättmaskin förr... aldrig mer.

Men kan man få en diskmaskin ordentligt ren efter befintligt tillstånd?
Tvättmedelsfacket brukar gå att pilla loss för rengöring har jag för mig. Gör rent det ordentligt samt bottensilen/nålfällan. Kör sedan ett eller två 90-program på raken utan tvätt men med tvättmedel eller citronsyra så ska du se att den blir ren.

Konstigt att det var vatten i diskmaskinen det brukar väl inte synas om den har tömt sig som den ska eller hade den inte körts klart? Nå, citronsyra samt varmaste programmet kan nog funka. Annars blir det till att ta fram diskborsten och gå loss överallt inkl under silarna i botten.

Lycka till och berätta hur det gick! :)
 
Vår tvättmaskin brukar tömma helt men sedan kommer mycket sköljvatten som rinner ner från prylarna under längre tid så att ett par cm vatten återfinns längst ner i brunnen. Om man låter diskmaskinen stå ett längre tag känns det som att men fördel låter den stå lite på glänt.
 
OK, nu har vi försökt med att köra något avsett rengöringsmedel (Platt flaska med kemiskt mumbojumbo + 70C grytprogram 2,5h) och sen även en omgång med citronsyra.
Eventuella kalkrester och avlagringar har säkert försvunnit, men fläckarna med mögel är kvar :(

Blir att skaffa en ny maskin snart.

Tacka för alla tips dock.
 
Jag skulle testa en disk med lut och sedan med borsyra. Finns i färgaffären. Använd skyddsglasögon
 
Redigerat:
Bilder på fläckarna? Kanske kan blekas bort? Är de bara på tvättmedelsfacket så kommer det säkert bli rent av disken till slut. :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.