Hej!

Mitt i byggandet så kände jag ett sug av att göra en ändring i vardagsrummet uppe. När huset byggdes så måste man ha tänkt lite dumt här.. Ska förklara och visa en bild.

Väggen där TVn hänger är 17cm längre in än än "väggen" till vänster med lite grön tapet på. Takstolen går nämligen där och den har man klätt in, men jag förstår inte varför man inte satte innerväggen i liv med den så hade man sluppit dom där 17 centimeterna.

Jag tänker iaf sala på väggen som TVn hänger på med 45x170cm regel för att hela väggen ska komma i linje med varandra och det jag undrar är hur jag ska isolera.
Isolera bör jag väl göra för att inte bygga en bongotrumma? Även om det inte är en vägg som skiljer av något rum.
Men 170s isolering var slut på bygghandeln i stan, går det lika bra att köra tunnare i detta ändamålet?
Kommer bli panel sedan:)

EDIT
Glömde bilden
75BBAC09-F471-4B30-9B81-50D548A05811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT
Glömde även säga att det ni ser till höger under TVn är golvvärmecentralen, vilken jag också vill få undan i väggen med en mindre synlig lucka till
 
Redigerat:
Bygga en innervägg med 170 mm reglar?

Ställ den nya vägen där du vill ha den, och använd 70 mm reglar.
Isolering verkar overkill.

Sedan kan du använda pengarna som blir över till popcorn.


PS
Bilden är ett bra exempel på hur udda det ser ut när takpanel och golvbrädor ligger åt olika håll.
Varför ligger inte golvet tvärs takstolar/bjälklag, dvs längs med huset?

PS2
Det kanske skulle bli snyggt med lite inbyggda hyllor i mellanrummet mellan den gamla och den nya väggen.
 
Redigerat:
Rekommendationen om man enbart vill dämpa ljud, ihålig, i en vägg är att isolera en tredjedel av dess höjd.
Själv brukar jag fylla den helt utifrån om man i framtiden förändrar eller gör ombyggnad så att man då önskar ljuddämpning mellan rum.
 
Mikael_L
Det gör väldigt lite skillnad i ljudisolering att fylla hela utrymmet eller bara sätta typ halva utrymmet med isolering.

Är du ute efter väldigt hög ljudisolering så bygger det en vägg med 145-reglar och dubbelgips eller OSB+gips istället.
Eller kanske ännu hellre en med 120-reglar och trippelgips pbs eller dubbelgips + OSB.

Och sen är du noga med att täta varenda glipa och springa m.m noga.

Men nu har du i så fall fått en så bra vägg att andra delar har svårt att hänga med, map ljudisolering.
T.ex. måste du hitta en dörr med ljudklass bortåt Rw' 50dB för att inte allt ljud ska komma genom där.
Det måste även fästas uppmärksamhet på ljudspridning i t.ex. ventilationskanaler och stomljud.


Men som sagt, är det bara för att förhindra att väggen i sig låter som en bongotrumma så behöver du inte alls fylla väggen med fulltjock isolering, det räcker säkert ganska bra med nedåt 1/3 fullt utrymme.
 
KnockOnWood skrev:
Bygga en innervägg med 170 mm reglar?

Ställ den nya vägen där du vill ha den, och använd 70 mm reglar.
Isolering verkar overkill.

Sedan kan du använda pengarna som blir över till popcorn.


PS
Bilden är ett bra exempel på hur udda det ser ut när takpanel och golvbrädor ligger åt olika håll.
Varför ligger inte golvet tvärs takstolar/bjälklag, dvs längs med huset?

PS2
Det kanske skulle bli snyggt med lite inbyggda hyllor i mellanrummet mellan den gamla och den nya väggen.
Popcorn låter bra!
Ja det är sjukt onödigt att göra innervägg med 170mm reglar men om jag tar 70mm som du säger och ställer dom där jag vill ha väggen får jag problem hur jag ska fästa dessa. Eller jag har ingen idé på hur än... Det blir ju ett mellanrum mot befintlig vägg och ny vägg då, och jag har tänkt fästa den nya väggens reglar i den gamla med vinkelbeslag då jag inte vill dra något i golvet pga golvvärmeslingor.

Hmm nu när du säger det tänker också jag på hur udda det ser ut med takpanel och golvbrädor åt olika håll:confused:
Vet inte varför det är gjort så, planlösningen är öppen i övervåningen såär som ett sovrum i ena gaveln..

Inbyggda hyllor har jag tänkt på men fan vet om det blir snyggt om jag ska ha sågad panel?
 
Annars får jag tacka för övrig information om isolering också, nu har jag lite mer kunskap om hur jag bör göra:)

Det får bli isolering en bit upp dit ett paket isolering räcker:)
Kanske skulle tillägga att rummet eller utrymmet bakom TV-väggen är en garderob också:) Så det är ingen direkt fara över ljudisoleringen annat än att jag inte vill bygga en, jajjamän, Bongotrumma!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.