Fast kom ihåg att *gräva* ner fibern: http://catless.ncl.ac.uk/Risks/28.24.html#subj1

Kort summering, en hel dal i USA blev av med sitt internet/TV osv. pga att *två* ekorrar gnagde av två fibrer på helt olika ställen samtidigt.

Mot koordinerade angrepp av gnagare så är det förstås svårt att skydda sig med vanliga metoder. :)
 
Barnrikehuset skrev:
Tyckte det verkade lite för billigt och smidigt!

Hittar inga fiberkablar så långa som 30m med kontakter avsedda för installation i rör på direktronik.se.

Finns andra försäljare?
Direktronik tillverkar fiber i den längd du vill, lite dyrare än standard men inte så mycket.
 
peternicklas skrev:
[länk]
Kliar lite i höger pekfinger att klicka köp!

I den andra tråden du hänvisade till köpte du två sorters fibrer en adapter och 2st av något mer.
1.1m 3ft LC-SC Fiber Optic Cable Multimode Hard Case 62.5/125 M/M Patch Jumper
2. 15m 45ft LC-SC Fiber Optic Cable Multimode Hard Case 62.5/125 M/M Patch Jumper
3. LC-LC /PC Multimode Duplex Fiber Optic Adapter
4. 2st "http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:1998854"

Vad behöver man?:
- 1st OUTDOOR LC-LC 30M 2 STRAND 62.5/125 MULTIMODE FIBER OPTIC CABLE 30 METER DUPLEX.
- 2st konvertrar. Här går jag bet :/, hittar inga som har LC ingångar. Är det här man behöver Adapter?
 
Dr Nätlund skrev:
Direktronik tillverkar fiber i den längd du vill, lite dyrare än standard men inte så mycket.
Ska kontakta dom och höra vad jag behöver. Hoppas dom har koll.

Nätverksbalen som redan ligger i marken funderar jag på att koppla in fast telefon via istället. Hoppas det funkar. Dyr telefon.... men ändå :)
 
Barnrikehuset skrev:
Ska kontakta dom och höra vad jag behöver. Hoppas dom har koll.

Nätverksbalen som redan ligger i marken funderar jag på att koppla in fast telefon via istället. Hoppas det funkar. Dyr telefon.... men ändå :)
Ja telefon över bättre kabel än den cat3 som specen kräver är inga som helst problem.
 
peternicklas
Barnrikehuset skrev:
Kliar lite i höger pekfinger att klicka köp!

I den andra tråden du hänvisade till köpte du två sorters fibrer en adapter och 2st av något mer.
1.1m 3ft LC-SC Fiber Optic Cable Multimode Hard Case 62.5/125 M/M Patch Jumper
2. 15m 45ft LC-SC Fiber Optic Cable Multimode Hard Case 62.5/125 M/M Patch Jumper
3. LC-LC /PC Multimode Duplex Fiber Optic Adapter
4. 2st "http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:1998854"

Vad behöver man?:
- 1st OUTDOOR LC-LC 30M 2 STRAND 62.5/125 MULTIMODE FIBER OPTIC CABLE 30 METER DUPLEX.
- 2st konvertrar. Här går jag bet :/, hittar inga som har LC ingångar. Är det här man behöver Adapter?
Gå efter min lista som du har i ditt inlägg. TP link har med SC ingångar. Jag har använt LC i en ände för att den är så mycket mindre och lättare att dra i rör. Adaptern är en LC -LC skarv.
Länken är bara till Ebay för att visa. Sökningen får du göra själv då den jag köpte av har inget ute just nu. TP Link köpte jag i Sverige, titta på prisjakt. Jag kör denna dagligen och ligger på 900 MB i hastighet. Har hittills bara fungerat, inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.