Hejsan.

Det är så att vi blivit erbjudna att ta över ett gammalt hus från 1800-talet som är i stort renoveringsbehov men som kan bli väldigt vackert tror vi. Huset har två plan med 5 rum + kök på ca 130 kvm.

Min fråga är om det finns någon sakkunnig eller som gjort något liknande som kan svara på vad en ca kostnad kan bli för det här projektet, jag skall förklara mer nedan om vad som behövs göras.

Huset är renoverat någon gång på 60-talet och det ligger plast attor och gammla bjälkar är övermålade idag, vi tänkt plocka fram allt det gamla genom att riva ut mattor och slipa bort färgen från de gamla bjälkarna.

Huset har idag endast används som sommarboende och saknar avlopp och rinnande vatten.
Så för att göra huset till ett permanent boende måste vi först och främst


- Installera Avlopp och vatten (Behövs hantverkare, vem kontaktar man angående detta ? )
- Nytt tak (Detta gör vi själva, relativt liten takyta)
- Fixa skorsten med ny kanal då det har läckt i den tidigare.
- Värmesystem, Tänkte köra på vedeldat, vattenburet system där vi kan sätta in vedpannan i ett av uthusen och får gräva en kulvert in till huset ca 10-15 meter. (hantverkare)
- Nya element och rör måste tas in (Hantverkare)
- Ett badrum måste byggas på ca 10-15 kvm. (hantverkare)
- Köket måste moderniseras dvs, spis, diskmaskin och diskho mm.
- Hängrännor saknas idag och måste upp
- Fönstrena går att använda men måste få en uppfräschning
- Syllet är skadat på ena kortsidan och behöver bytas ut.

Dessa är de viktigaste åtgärderna vi måste göra, förstår att det är svårt att svara på men är det någon som har lite koll på vad detta projektet skulle kosta vore vi tacksamma. Vi har som sagt blivit erbjudna huset och vi tycker det vore synd att ett sådant fint hus bara står och förfaller.

De stora utgifterna bör väl vara vatten och avlopp samt värmesystem men har dålig koll på vad sådant kostar och vem/vilka man kontaktar för att få uppgifter och offerter på det.
 
Hemmakatten
Uppåt 1 miljon är min gissning utifrån vad dessa åtgärder kostade för oss när vi byggde nytt.
 
Välkommen till forumet!

Vad en sådan renovering kostar beror på väldigt mycket, inte minst skicket på det gamla huset, hur snett och vint det är, hur mycket som är i vägen och måste rivas. Hur mycket tänker ni göra själva? Vilken standard vill ni ha i huset när det är klart?

Men om ni har tur så behöver det inte bli så väldigt mycket dyrare än att bygga ett nytt hus. En bra tumregel är 20000 kr/m². Så i ert fall runt en 2,6 miljoner.
 
  • Gilla
yxet
  • Laddar…
okej, tack!
Huset är i bra skick förutom syllet som måste åtgärdas och taket behövs bytas. Vi hoppas på att landa runt miljonen. Vi kommer att sköta "grovjobbet" själv med att riva ut gamla mattor och sådant som vi kan åtgärda själva, elen är i gott skick och de som behövs fixa min far som är elektriker. Taket tänkte vi fixa själva så de vi måste ha hjälp med är
- Badrum behövs byggas ett nytt
- Vatten och avlopp måste fixas
- Värmesystem med vedpanna måste installeras och nya element behövs
- Skorsten måste fixas

Jag räknar bara på vad jag fått höra och ca kostnader för
Badrum 100 000:-
Vatten och avlopp 250 000:-
Värmesystem 200 000:-
Tak 30 000:- (gör själva)
Skorsten 30 000:-
Syll 50 000:-
Kök (spis diskmaskin diskho mm) 40 000:- (gör själva)
Övrigt (tapeter, färg mm) 50 000:- (gör själva)
Hängrännor, bleck och andra plåtarbeten - 10 000:- (gör själva)
Totalt ca = 710 000:-

Detta är de viktigaste sakerna, tror ni priserna är rimliga ?
Det jag är mest osäker på är vatten och avlopp vad det kostar men har hört siffror runt 150 000:- vet ni vem/vilka man kontaktar angående detta ?

Tack för era svar :)
 
VA, antar att ni planerar egen brunn och avlopp? Kan nog kännas ganska rimligt, upp till 100-150 för vatten beroende på förutsättningar & något mindre för avloppet... Tror inte ni ligger för lågt i kalkylen där...

Om ni ska göra nytt badrum tror jag dock att ni får lägga till porslinet utöver de kostnaderna som ni räknat på :-/
 
Du får inte inte mycket kök för dom pengarna heller.
 
Eftersom du skriver att ni vill ta fram det gamla och ha den stilen tänker jag att ni inte vill att huset ska se ut som ett nybyggt och då behöver ni inte heller räkna med att det kostar som ett nybyggt. Man kan få ner kostnaden avsevärt och ändå få bättre kvalité än nybyggnadsstandard.

Angående badet är det fullt möjligt att bygga ett badrum för under 100 000kr, allt hänger på vad ni väljer för material och hur mycket ni gör själva. Vi har gjort tre badrum vid det här laget och aldrig kommit upp i 100 000kr.

Vi har också ägt och renoverat tre gamla hus tillbaka till hur de sett ut tidigare och gjort det billigt utan avkall på varken estetik eller kvalité.
 
kvillaolle skrev:
okej, tack!
Huset är i bra skick förutom syllet som måste åtgärdas och taket behövs bytas. Vi hoppas på att landa runt miljonen. Vi kommer att sköta "grovjobbet" själv med att riva ut gamla mattor och sådant som vi kan åtgärda själva, elen är i gott skick och de som behövs fixa min far som är elektriker. Taket tänkte vi fixa själva så de vi måste ha hjälp med är
- Badrum behövs byggas ett nytt
- Vatten och avlopp måste fixas
- Värmesystem med vedpanna måste installeras och nya element behövs
- Skorsten måste fixas

Jag räknar bara på vad jag fått höra och ca kostnader för
Badrum 100 000:-
Vatten och avlopp 250 000:-
Värmesystem 200 000:-
Tak 30 000:- (gör själva)
Skorsten 30 000:-
Syll 50 000:-
Kök (spis diskmaskin diskho mm) 40 000:- (gör själva)
Övrigt (tapeter, färg mm) 50 000:- (gör själva)
Hängrännor, bleck och andra plåtarbeten - 10 000:- (gör själva)
Totalt ca = 710 000:-

Detta är de viktigaste sakerna, tror ni priserna är rimliga ?
Det jag är mest osäker på är vatten och avlopp vad det kostar men har hört siffror runt 150 000:- vet ni vem/vilka man kontaktar angående detta ?

Tack för era svar :)
En sak du inte verkar ta med i beräkningarna är att om du ska göra om huset från sommarboende till permanentboende behöver du koppla in vatten och avlopp på kommunalt nät eller fixa eget vatten och avlopp. En kommunalanslutning kan det kosta uppåt 200 000, utöver kostnaden för vatten och avlopp i huset. En egen brunn och septiktank för avlopp kan också kosta uppåt 200 000 beroende på förutsättningarna.

1. Kolla med kommunen
2. kontakta entreprenörer för att ta in offerter.
3. räkna på vad du ska göra själv. Gör en detaljerad kalkyl.

Först då får du en rimlig uppfattning om vad det kan kosta för just ditt hus. Din kalkyl utgår från att du inte råkar stöta på oväntade överraskningar; vilket brukar vara mer regel än undantag i gamla hus.
 
Tack för alla svaren!

Har lite att fundera på nu.
Badrumskostnaden är jag övertygad om räcker med 100 000:- då vi i vårt nuvarande hus byggde ett helt nytt badrum för mindre än 100 000:- men så valde vi inte de dyraste porslinet eller kaklet heller iofs.

Kostnaden för köket som jag angivit är för spis, kyl, diskmaskin, diskho och färg, vi skall behålla grunden som inte framgick i texten. Kommunalt avlopp och vatten finns det inte möjlighet till där. Men skall kontakta lite olika entreprenörer och se vad vi kan få in för offerter.

Tack igen för era råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.