Hej! Vad tror ni? Vilken Robotgräsklippare bör jag köpa. Har 2 områden. På infarten kan den köra men där är inget gräs.Tack på förhand. Gräs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Hur stor är gräsytan? Höjdskillnad/Backe? Inga andra hinder än de som är utritade?

//Lasse
 
peternicklas
Hur smal är passagen mellan dina 2 gräsmattor?
 
Hur mycket gräsytan handlar det om?. Vill du att klipparen bara arbetar på dagen, så köp en robot med kapacitet för drygt dubbla ytan (bra för gräset om det får växa ostört en dag). Jag rekommenderar någon Husqvarna med guidekabel.
 
Jag tror det är ca 100 kvadrat på framsidan och 200 på baksidan. Bredderna på passagerna kanske är 2-3 meter. Tack!
 
Gardena R70Li
 
HQ 305, 308 eller Gardena ovan. Kollar du på något annat märke så kolla på hur mycket de väsnas. Det är inte skoj att ha en maskin som går timme efter timme och låter illa, varken för dej eller eventuella grannar. Kolla 10:46 in i denna filmen så kan du höra lite exempel: https://www.youtube.com/watch?v=5rpVnU0J1_M.
Lite partisk film kanske, men ljud och ljudtryck (dB) talar för sig..
 
HQ 305, 308. Har man en guidkabel längs trädgårdsgången då? Eller måste jag ha två laddningsstationer?
Tack Stingray468!
 
KarlH skrev:
HQ 305, 308. Har man en guidkabel längs trädgårdsgången då? Eller måste jag ha två laddningsstationer?
Tack Stingray468!
En laddstation och guidekabeln för att förenkla för roboten att fördela klippningen samt hitta tillbaka till laddaren effektivt.

Trädgårdsgången måste vara någorlunda slät. Kullersten funkar inte.
 
Jag pratade med Husqarna för att se vilken jag skulle välja. Men då sa dom att man lägger avgränsningskabeln dubbelt för transportsträckan. Men då menade dom att då kommer roboten klippa under tiden den går den sträckan och det finns risk för att den fastnar i olika hinder. Så det verkar som om H inte har någon "Guidkabel"?
 
KarlH skrev:
Jag pratade med Husqarna för att se vilken jag skulle välja. Men då sa dom att man lägger avgränsningskabeln dubbelt för transportsträckan. Men då menade dom att då kommer roboten klippa under tiden den går den sträckan och det finns risk för att den fastnar i olika hinder. Så det verkar som om H inte har någon "Guidkabel"?
Ja, klipparen använder bara guidekabeln från och till laddaren och då klipper den inte. Men när den går sitt pass kommer den klippa hela tiden även gången/transportsträckan oavsett sten eller gräs.
 
Den mattan klarar ju vilken klippare som helst, du kan ju dela in mattan i två zoner så kommer den ju klippa en zon i taget och inte smita över. Så har jag med plattgång mellan. Jag har dock en Robomow.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.