Hej,
Vår husentreprenör (och jag) skulle vilja få ett avslut på bygget, men det finns några saker som dom inte är klara med. Det gäller bl.a. en grusad garageuppfart som enligt kontrakt ska ingå i entreprenaden. De undrar om de kan göra ett prisavdrag för detta på slutfakturan och det skulle vara helt okej för mig.
Tyvärr är det inte mer detaljerat specificerat i kontraktet än just "grusad uppfart". Nu är det bara lera och matjord där den ska vara.

Var tycker ni är ett rimligt avdrag för detta?

Observera att vi inte ligger i tvist med entreprenören eller något sådan, så kan vi bara komma överens om ett någorlunda rimligt avdrag så är jag nöjd med det också, då kan vi kanske passa på att göra det lite mer genomtänkt framöver när vi får tiden. Men jag är helt lost på vad det borde hamna inom, vill helst avsluta detta så skulle helst undvika att behöva ta in offerter just nu.
 
Är ju lite svårt att gissa utan att veta hur många kvadrat det rör sig om. Men antagligen skall du räkna med att först behöva ta bort matjorden kanske en halvmeter, sedan på med bärlager kanske 40 cm och sist grus. Så kan du räkna ut materialkostnaden. Arbetet består i lastning och utkörning, samt paddning av bärlagret.

Ett alternativ är ju att du och entreprenören ber var sin utomstående firma om en offert, och tar medelvärdet?
 
Som jag förstått det kostar en grusad uppfart ca 300 kr/kvm inkl allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.