Hej, tänkte sätta tujor som skall bli en häck. Sträckan är 12m. Jag har så jag kan sätta 3/m men har läst 5/2m och 2/m hur tätt bör man sätta dem så man får en fin tät häck? Vill även att den ska bli ca 2-3m hög.

Sen vill jag ha dem så jag kommer åt att sköta dem från min tomt. Hur långt in bör de planteras då ca? Dvs hur mycket breder den ut sig eller kan man styra det genom att klippa den på sidorna.

Även hur djupt bör man gräva?

Även andra tips erfarenheter mottages tacksamt.....

Mvh Mwave
 
När jag satt mina så Grävde ca 50cm djupt å brett dike, å 0,5m avstånd mellan plantorna, så 3/m funkar bra, sen e de bara å vattna för glatta livet. Satt mina ca 1m från tomtgräns, men de beror ju på hur breda man ska låta dom bli.
 
Ok, är det någon nackdel att sätta dem för tätt. Hämmar det att de växer på höjden? Om man inte klipper den på sidorna hur bred blir den då ca?
 
Vi satte 3/m och det ser ut att vara lagom. Diket grävde vi ca 40x40 cm. Vi dränkte varje planta i en hink ca 5 min innan vi satte ner dem så de fick en bra start. Vi köpte även gardenas tunna droppslang vilket har funkat utomordentligt, den har varit igång ca 4-5 timmar varannan kväll. Plantorna har vuxit 10-20 cm under sommaren och vi satte dem i våras.
 
Ok, hur bred blir en tuja brabanthäck om man inte klipper den?
Samt hur smal kan man hålla den om man klipper den?
 
MWave skrev:
Ok, hur bred blir en tuja brabanthäck om man inte klipper den?
Mycket bred. Vi har två Brabant på vår tomt (ingen häck men de står nära varandra) som var nästan tre meter breda längst ned när vi flyttade in. Vet inte var det skulle ha slutat för de tog så mycket plats att jag stammade upp dem.
 
M
Det finns ju andra sorters tujor också. Personligen föredrar jag "Smaragd" som inte blir så yvig och spretig som "Brabant". Behöver inte tuktas utan håller formen fint ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.