Alarm

Har funderat på att skaffa ett larm ett längre tag nu, även postat några trådar där jag frågat diverse om larm, och har nu bestämt mig för att göra slag i saken.

Jag kom fram till att jag helst ville ha ett trådat larm, men att hitta någon som installerar/säljer ett sådant var inte så lätt att hitta. Frågade ett par olika firmor, några arbetade inte med privatpersoner och de som gjorde det rekommenderade starkt trådlösa larm, så till den grad att jag inte fick någon offert på trådat.

Ett semi-krav jag har är att jag ska kunna styra larmet via en app, och det verkar jag kunna göra med alla.

Har jämfört tre olika larm, Visonic Powermaster 10, Powermaster 30, Agility 3 samt en Z-Wave lösning.

De produkter jag behöver är:
1 Huvudcentral
3 PIR:ar
2 Brandlarm
1 Utesiren
1 Innesiren
Ev. GSM adapter
Ev. LAN adapter
Knappsats.

Powermaster 10 (ett startpaket och resten löst) hamnade på 12 135kr

Powermaster 30 ( -II- ) hamnade på 16 700kr

Agility 3 ( -II- ) hamnade på 13 670kr

Z-Wave (Fibaro HC2, 3st Fibaro Motion Sensor, 3st Fibaro Fire Alarm) hamnade på 9 053kr

Powermaster 30 faller bort, då jag inte riktigt förstått skillnaden mellan den och 10:an förutom att den stödjer fler enheter, och så kostar den mer.

Agility 3 har jag läst lite negativt om här på forumet, främst gällande igång starter tror jag, men om jag köper det så kommer det färdig programmerat så det gör inget. Med Agility 3 så får jag både GSM och LAN uppkoppling vilket är ett plus.

Powermaster 10:t verkar kunna fås med en LAN adapter, men har inte skickat iväg ett mail till försäljaren än, för att höra hur det fungerar. Har bäst uppfattning om Powermaster 10, men ingen riktig anledning till det.

Z-Wave blir billigast, och jag har även diverse Nexa-lösningar här hemma som jag velat få utbytt mot Z-Wave så det är ju ett litet plus, ett stort minus här är att jag inte kan koppla upp larmet mot en larmoperatör, och inte heller få ut signaler via GSM och LAN:et skulle gå ner.

Så, till frågan, någon som stått inför ett liknande val, och vad har ni då valt?

(Ett alternativ, men får byggas på senare då, är att ta ett av de ”riktiga” larmen och sedan koppla ihop det med Z-Wave-kitet - går det?)

MVH
 
Hej Nejo

Innan jag började bygga mitt hemautomationssystem med integrerat inbrotts- och brandlarm, funderade jag som du på olika systemlösningar. Första tanken var att köra allt via Z-wave, Men jag insåg snabbt att Z-wave, oavsett controller, inte kan uppnå tillräcklig hög driftsäkerhet för t.ex larmdelarna. Och även om det finns en uppsjö av Z-wave prylar så ville jag inte begränsa mitt system till dessa, utan vara flexibel mot i stort sätt alla befintliga och kommande tekniker och protokoll.

Mina tankar mynnade därför ut i följande systemlösning:
1) De mest kritiska funktionerna såsom inbrottslarm och brandlarm hanteras av ett riktigt proffslarm (Siemens SPC).
2) Energimätning, belysningsstyrning, temperaturmätning mm hanteras av en Raspberry Pi med Z-wave controller
3) Scener, syntetiskt tal, historisk mätdatalagring, videolagring, webserver mm hanteras av prestandaskäl på en separat Linux-dator.

Status från samtliga givare på SPC-larmet speglas över (med hjälp av ett egenutvecklat interface) till de andra delarna i systemet. Vilket gör att rörelsedetektorerna och magnetkontakterna eller larmets interna status kan användas för att t.ex trigga scener eller röstmeddelanden. Larmet skickar SMS vid larmhändelser och som backup så skickar även linuxsystem pushnotiser via mail, NMA eller Growl.
 
gol skrev:
Hej Nejo

Innan jag började bygga mitt hemautomationssystem med integrerat inbrotts- och brandlarm, funderade jag som du på olika systemlösningar. Första tanken var att köra allt via Z-wave, Men jag insåg snabbt att Z-wave, oavsett controller, inte kan uppnå tillräcklig hög driftsäkerhet för t.ex larmdelarna. Och även om det finns en uppsjö av Z-wave prylar så ville jag inte begränsa mitt system till dessa, utan vara flexibel mot i stort sätt alla befintliga och kommande tekniker och protokoll.

Mina tankar mynnade därför ut i följande systemlösning:
1) De mest kritiska funktionerna såsom inbrottslarm och brandlarm hanteras av ett riktigt proffslarm (Siemens SPC).
2) Energimätning, belysningsstyrning, temperaturmätning mm hanteras av en Raspberry Pi med Z-wave controller
3) Scener, syntetiskt tal, historisk mätdatalagring, videolagring, webserver mm hanteras av prestandaskäl på en separat Linux-dator.

Status från samtliga givare på SPC-larmet speglas över (med hjälp av ett egenutvecklat interface) till de andra delarna i systemet. Vilket gör att rörelsedetektorerna och magnetkontakterna eller larmets interna status kan användas för att t.ex trigga scener eller röstmeddelanden. Larmet skickar SMS vid larmhändelser och som backup så skickar även linuxsystem pushnotiser via mail, NMA eller Growl.
Hej!

Min tanke från början var att köra Siemens SPC, men i och med att jag inte hittar någon som är villig att installera det, och inte vågar ge mig på det själv, så får det bli något trådlöst alternativ.
Installerade du ditt själv?

Då lutar det just nu mest åt ett av de trådlösa larmen, för att senare komplettera med ett Z.Wave-system.

Någon med erfarenheter av de olika larmsystemen?
 
  • Gilla
Geir Arne
  • Laddar…
Hej Nejo!
Syftet med mitt inlägg var egentligen inte att få dig att välja SPC utan mer att tänka bort Z-wave som ett fullgott alternativ till ett riktigt larm, eftersom Z-wave inte har tillräcklig stabilitet och driftsäkerhet. Sen vill jag ändå påpeka att jag är väldigt nöjd med mitt SPC-larm som ju kan hantera både trådade och trådlösa sensorer.
Märkligt att du inte hittar någon installationsfirma som vill installera ett trådat larm. Att dra tråd är ju mer jobb, men det finns inget som slår trådade sensorer i driftsäkerhet och du slipper hålla koll på batterier. Själva sensorerna är mycket billigare (magnetkontakt för några tior) och du är dessutom fri att välja vilket fabrikat som helst. Vill du använda status från sensorerna i ett HA-system så får du dessutom mycket snabbare responstider på trådade enheter.

Hoppas jag nu inte har satt massa nya myror i huvudet på dig.
 
Hej igen,

Jo jag förstod det, men spc har hela tiden varit mitt första val. Ja det är väldigt konstigt att inte en enda firma velat installera att sådant larm :(
 
Jag har Powermaster-10 G2 868 MHz installerad i mitt hem och detta PowerMaster inbrottslarm innehåller 1 - Centralenhet, 1 - GSM/GPRS modul, 1 - Strömkabel, 5 - Rörelsedetektorer, 2 - KP 140 PG2 knappsats, 2 - Magnetkontakt, 3 - Rök- och värmedetektor, 1 - 3-pack Prox-taggar i nyckelring, 1 - Trådlös utomhussiren med blixt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.