Jag ville ha en smidigare förvaring av mina l-boxxar så jag byggde en sån här:

IMG_5227x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllplanen sitter på expansionsbeslag:

IMG_5230x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådorna hålls på plats i sidled av beslagen och i fram- och bakled av pluggar:

IMG_5231x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förut hade jag lådorna i den här hyllan, en vanlig förrådshylla:

IMG_4689x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla hyllan ser kanske vid första blicken ut att passa ganska bra för lådorna, men den hade några baksidor:

  • Det gick inte att öppna några lådor utan att ta ut dem från hyllan.
  • På något märkligt sätt så låg den låda jag behövde alltid under minst en annan så att jag var tvungen att lyfta ut flera för att komma åt den.
  • Oavsett om man klickar i eller inte klickar i ”öronen” som sticker upp på ovansidan av lådorna i ovanstående låda, så blir det meckigt. Klickar man i så blir det lite omständligt att klicka ur och i varje gång och det känns som det tar ännu längre tid att komma åt under underliggande lådor. Klickar man inte i så ligger lådorna snett och bygger mera höjd, och dessutom tenderar öronen i alla fall att vilja haka i lite halvdant och försvåra att dra ut en låda.

Alla dessa problem är fixade med den nya hyllan.

En liten demofilm:

[video=youtube;AdwwWMqhXIQ]https://www.youtube.com/watch?v=AdwwWMqhXIQ&feature=youtu.be[/video]

Stommen är gjord av 27 mm limfuru, hyllplanen av 9 mm plywood och bakskivan av 3 mm lackboard. Expansionsbeslagen är 400 mm och kommer från Jula. De är dämpade och självstängande och kostade 79 kronor per par. Sammanfogningar är bara skruv och spik.

Hyllan består av två rader med vardera 33 stycken markerade 44 mm-moduler, för att kunna flytta om och byta ut lådor och att utnyttja utrymmet rationellt. L-boxxar består höjdmässigt av moduler där 102-storleken är 3 moduler, 136-storleken 4 moduler, 238:n 7 moduler, och 374:n 11 moduler, där varje modul är 39 mm. Tyvärr så gäller modulerna iklickade lådor, och om man lägger dem under hyllplan så sticker öronen upp och då spricker modulsystemet. Man kan göra som jag och lägga på öronhöjd, mellanrum till ovanstående hyllplan, hyllplantjocklek, och dividera med 3 (minsta lådhöjd) och komma fram till 44 mm-moduler. Det blir inga ”äkta” moduler men fungerar hjälpligt (blir onödigt mycket luft ovanför alla lådor utom den minsta). 33 moduler kan användas till 17 olika kombinationer av L-boxxar, exempelvis 3 st 374-boxar, 11 st 102-boxar, eller 3 st 238-boxar och 3 st 136-boxar. Mina lådor går precis in i hyllan, så nu är det köpstopp eller så får jag börja rita på en kompletterande hylla. :)

En detalj som blev en oväntad utmaning var att hitta ett enhetligt sätt att fixera lådorna på hyllplanen så att alla lådstorlekar hamnar lika långt fram, med samma sorts fixering. Lådorna är nämligen olika djupa nedtill, både framtill och baktill. Den största lådan, 374-modellen, har kortast botten, medan den minsta lådan har längst. Till slut hittade jag i alla fall några punkter, framför och bakom utrymmet för öronlåset, där pluggar på samma ställe på alla hyllplan gör att alla lådstorlekar hamnar lika långt fram på hyllplanet och ändå är låsta i fram- och bakled.

Färgen är inspirerad av klassiska röda verktygsskåp, och dessutom matchar den lådornas lås.

Nu är det lite mer inbjudande att rycka fram ett verktyg även för småjobb. :)
 
  • Gilla
woggy och 33 till
  • Laddar…
Mycket snyggt och det ser ut som att du räknat en del för att få fram den mest effektiva fördelningen. Har själv blandat mellan fabrikaten lite för mycket för att kunna få till en lika bra lösning... ;(
 
Grymt! Gått i samma tankar men inte med denna ambitionsnivå. Blir copy paste :)
 
Snyggt!
 
Schyst, gillar att du lackat allt i en snajsig röd färg!
 
LEDsale
Riktigt snygg lösning måste jag säga.
 
Snyggt... (y) Jag ser bara ett problem...hyllan är ju full, så det blir inga julklappar till dig i år... ;)
 
Kanske bara är tomma boxxar i hyllan? Isf är det ju läge för nakna maskiner :)
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Tackar, och ja det blev en del funderande kring hur lådorna kan packas på ett bra sätt. Men jag tycker att det landade ganska bra till slut.

Har själv en del andra fabrikat på vill-ha-listan och har tänkt att de kanske får åka ner i tomma L-boxxar, om det nu blir någon fler boxxhylla. Tomma systainers säljer väl i princip för lika mycket på tradera och blocket som en ny boxx kostar.
 
phl skrev:
Kanske bara är tomma boxxar i hyllan? Isf är det ju läge för nakna maskiner :)
:) En handfull av boxarna kom med maskin - sänksåg, sticksåg, excenter, multimaskin och borrhammare. Någon av lådorna kom med maskin som jag aldrig har i box - skruv- och borrskruvdragare, så nu har jag sånt som cykelprylar i dem. En hel stapel köpte jag när toolstop i England sålde ut 102-boxar kompletta med små insatslådor för 149 kronor. De använder jag till småsaker som skruv. Och några enstaka har jag köpt tomma, som för dammsugartillbehör.
 
phl skrev:
Schyst, gillar att du lackat allt i en snajsig röd färg!
Jag övervägde grå, blå och klarlack också, men bestämde mig för att rött är glatt och racingvibrerande. :)
 
  • Gilla
Simon Swartling
  • Laddar…
Remne skrev:
Snyggt... (y) Jag ser bara ett problem...hyllan är ju full, så det blir inga julklappar till dig i år... ;)
Jag insåg tidigt problemet, så jag har lämnat utrymme bredvid för en framtida enkelkolumnshylla :)
 
Mycket stiligt, tack för bra tips :cool:
 
Overkill!!!
 
Nu får du ursäkta men fy f*an va elakt att posta detta :D

Vill ha, vill ha, vill ha :wow:

Helt galet snyggt och smidigt och antalet blå lådor är imponerande (y)
Tror inte jag kan säga annat än en solkalar 12:a på en 10:surprised: gradig skala!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.