Skall hyra ut huset på ett par år. Har en intressent som verkar bra men som har två vuxna hundar av mellanstorlek, drygt tio år gamla. Hon påstår att så gamla hundar inte skrapar på väggarna men kan någon tala om för mig vad man kan räkna med för slitage pga dessa hundar?
 
Repor i trägolv, det är vad som syns hos oss efter de hundar vi har/haft i 35kg storlek.
 
Ok, har laminatgolv i hela huset förutom vardagsrummet, brukar dessa hålla bättre mot hundtassar/klor?
 
Japp, på de laminatgolv vi har syns inget. Vi har dock kört Pergo och vet inte hur det är med andra leverantörer till lägre pris.
 
Jag tror att det är väldigt individuellt hur hundar och annat sliter på hus och inredning.
Kan ju vara en hund som krafsar emot dörren när någon kommer, vilket ger massa repor. Samtidigt kan det vara en jycke som är väldigt lugn och slöar mest.

Jag märker att barn också sliter en hel del på inredning.
Repor och färgskav som följer höjden av barnens längd :)
 
...ja, hur mycket som helst eller ingenting.....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det finns väl massor av människor att hyra till bara att hitta några andra.
 
Hundbädd mot en vägg så blir väggen skitig, hundar som krafsar på dörrar för att komma ut eller in osv.
Slitaget kan bli enormt.
Men ta en diskussion med de tilltänkta hyresgästerna om dina farhågor och gör upp en plan utifall det skulle bli oönskat slitage.

Jag vet hur det kan se ut så personligen skulle jag inte hyra ut till någon med hundar.
Jag har haft hund och gillar hundar, om nu någon tror något annat.
 
Jag har en trettiofem kilos hund, och det blir solkigt på väggarna där hon går emot ofta, och tex nära sängen där hon alltid stryker rumpen mot väggen på ner i liggande ställning, så visst märks det.
 
Tackar för alla svaren! Verkar som att hundar inte är värre än tonårsdöttrar vad gäller slitage. Personen det gäller är ensamstående och arbetar och har bott i villa förr vilket kompenserar en hel del i mina ögon jämfört med socfall med tre tonårsdöttrar som duschar konstant, psykfall, missbrukare eller andra högslitagegrupper. Inte helt ideal situation men att hyra ut stora 70-talshus i GBG är inte helt lätt. Glöm allt snack om bostadsbrist, finns ingen brist på bostäder däremot brist på lattelägenheter (1 rok hyres för max 3 tusen i hippa kvarter med cafe i markplan).

Jag har som sagt laminatgolv och de flesta väggar är målade så jag får väl räkna med en del renovering i kalkylen. Bättre hur som helst jämfört med att låta huset stå tomt. Att någon bor i huset minskar ju risken för inbrott eller att oönskade personer bereder sig tillträde.
 
Som någon sa redan så lägg in en klausul om repade dörrar. Vi hade en rätt liten hund (12 kg) och han hoppade/stod mot ytterdörren när vi kom hem och där fanns massor av tydliga rätt djupa repor när vi hade målad dörr (furu antar jag).

Gäller ju förstås även innerdörrar (om man stänger in hunden eller sig själv och hunden vill in/ut) och köksluckor om hunden vill upp och nosa på köksbänken...
 
Anders_Nilsson skrev:
Tackar för alla svaren! Verkar som att hundar inte är värre än tonårsdöttrar vad gäller slitage..
Måste bara få fråga, hur i hela frigen kan tonårsdöttrar slita på huset (mer än normalt slitage)? Vi har en 2-åring nu och har inte märkt så mycket mer än lite kladd på köksluckor, spegelväggar och altandörrar. Innan 7-års ålder har vi ju absolut räknat med lite skavanker på väggar etc, men det är ju bara att måla om.

Jag själv hade dörren till mitt rum helt täckt av en massa klistermärken, gick inte att rengöra utan dörren fick slipas innan huset såldes. I övrigt var rummet i nyskick så när som några musöron på taperer här och var (var 14 år då).

/S
 
Det spelar ingen roll vem i hushållet som orsakar skador.
Det är den som är hyresgäst enl. hyreskontraktet som har ansvaret för onormalt slitage och/eller skador.

Det är därför oerhört viktigt att göra en besiktning med ett skriftligt protokoll där både hyresgäst och hyresvärd skriver under. Både före och efter inflyttning/utflyttning.

Dokumentera gärna befintliga skador eller skick med foto om möjligt.

Om du själv är osäker så finns det oberoende besiktningsmän man kan anlita för någon tusenlapp. Detta kan betala sig i slutändan ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
En god idé kan vara att videofilma hela huset innan du hyr ut, samt fotografera "riskområden" (som exempelvis dörrar.) Då har du ett bra underlag när det så småningom blir dags för hyresgästen att flytta. Tillsammans med ett välformulerat hyreskontrakt bör det då inte vara några problem att påvisa ett eventuellt onormalt slitage och begära ersättning för denna. Dock finns det många hundar som inte lämnar några särskilda spår efter sig alls. (Min hårar mest, men några klomärken eller fläckar på väggarna finns det inte.)
 
Har du vänner som är hundallergiska kanske får du skänka dom en tanke. Även om det ska säljas senare så bör du meddela att det bott hund i huset till nya ägarna.

När vi flyttade in i vårt hus tog vi bort alla golvlister och dammsög bakom dom då tidigare ägare hade haft hund och vi har allergiska vänner. Det är otroligt hur mycket hår det kan samlas bakom listerna. Har du ett äldre hus med inmålade lister kanske du inte har samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.