Hej,

Efter att ha läst nedanstående sida hos skatteverket så har jag förstått det som att det inte är några problem att få två års rotavdrag för ett enda arbete utfört under enbart det första året, om hantverkaren delar upp fakturan alternativt låter kunden betala en del av fakturan, så att en del av betalningen registreras på första året, och en del på det efterföljande året. Jag tolkar det också som att man kan ta med all materialkostnad i den första fakturan, och bara låta den del av arbetskostnaden som "går över taket" ligga på den andra fakturan, då helt utan materialkostnad.

https://www.skatteverket.se/privat/...rgordu/betalning.4.353fa3f313ec5f91b9532.html

Men hur populärt är detta bland hantverkare? Dels är det ju ett merarbete för dom att dela upp en faktura på det viset (även om det inte borde vara allt för komplicerat), och dels innebär det ju att dom måste vänta längre tid innan de får sista inbetalningen.

Jag har nämligen nyligen pratat med en hantverkare om renoveringen av mitt badrum. Det är planerat att utföras i oktober. Jag har inte fått nån offert än, men han sa att jag nästan garanterat kommer smälla i taket för rotavdraget, och en bit över det. Dvs det kan handla om ganska många tusenlappar i extra rotavdrag om jag skulle kunna betala en del av arbetet nästa år. Jag har inte fått svar än från honom hur han ställer sig till det, men jag får en känsla av att han inte blir lyrisk över idén.

Vad anser ni? Är det rimligt att ställa ett sånt krav på en hantverkare? Den merkostnad som en 2 månaders fördröjning av sista betalningen innebär borde man ju rimligtvis kunna ta med i förhandlingen av totalpriset. Dvs att jag kompenserar hantverkaren för detta. Säg att de lägger på 5000 kr för detta, det är det ju värt om vi säger att jag får säg 10000 kr i ytterligare rotavdrag. Exakt vilket belopp som är rimligt beror ju såklart på hur stor del av arbetskostnaden som ska betalas nästa år.
 
Det är inga problem med att dela fakturan på två olika år och det är ett litet merarbete för företaget. Det som ev kan vålla bekymmer för företaget är pengaflödet, man får ju kanske ligga ute med rätt mycket pengar och leverantörer och löntagare vill ju ha sina pengar. Och troligtvis är det flera som vill utnyttja möjligheten att dela på faktureringen.
Så det är i första hand en fråga om hur mycket pengar företaget kan "avstå" från i några månader, dom flesta företag har ju inte en buffert för att agera "bank" till sina kunder.
 
Kan vara svårt som nämns ovan med pengaflödet för företagen. Vill du verkligen göra det så är det ju lättas om du gör jobbet i december-januari.
 
Som en liten uppdatering kan jag ju nämna att jag tagit upp detta med två olika företag hittills, och fått två svar.

Det ena företaget, Badrumsgruppen, verkar ha en rent byråkratisk inställning till detta. Han som svarade mig sa inte ett ord om extra kostnader eller större ekonomisk risk, utan sa bara "enda sättet vi kan lösa det på är att planera in renoveringen så den löper över årsskiftet".

Det andra företaget, Dåderman, var betydligt mer kundinriktade. De förstod min situation och sa att detta kan dom lösa åt mig. Och de är beredda att göra det utan extra kostnad. Det var ett väldigt trevligt svar. Dock kan ju det ses som en indikation på att de har ganska kraftiga marginaler att ta av.


För övrigt, min syn på detta med att ett företag då skulle agera "bank"... Dom gör ju redan det idag, iom att de utför ett arbete och sen skickar en faktura, som normalt ska betalas inom säg 10 eller 30 dagar. Det är bara en gradskillnad om man drar ut på detta till säg 60 dagar eller 90 dagar för en del av fakturan. För ett företag med god ekonomi borde detta enbart innebära en viss kostnadsökning, inte några reella pengaproblem (vi pratar här om i runda slängar 40.000 kr som betalas in ca 30 dagar senare än normalfallet). Och denna kostnadsökning är jag som sagt beredd att ta smällen för, t.ex genom att företaget lägger upp det som en avbetalning med uppläggningsavgift och ränta.

Pga en viktig resa är ett arbete i december och januari uteslutet, och ett icke-fungerande badrum pga flera veckors uppehåll i arbetet denna period är också uteslutet. Så mina val är inte så många. Antingen väljer jag ett flexibelt företag, eller så riskerar jag att förlora tiotusentals kronor i missat rotavdrag.
 
Ett alternativ är ju att göra tvärt om, ni påbörjar renoveringen lite lätt i år och tar en faktura nu, sedan kör ni den stora biten nästa år när ni kommit hem.
 
pappskallen skrev:
Ett alternativ är ju att göra tvärt om, ni påbörjar renoveringen lite lätt i år och tar en faktura nu, sedan kör ni den stora biten nästa år när ni kommit hem.
Hur börjar man göra en badrumsrenovering "lite lätt", så att man kan avbryta arbetet i ett läge när toalett och helst även dusch går att använda? Jag trodde i min enfald att steg ett är att riva upp allt, och därefter kan man inte använda vare sig toalett eller dusch förrän allt är klart, mer eller mindre.
 
Tja på samma sätt som när du håller en del av fakturan tills nästa år.....Fast tvärt om.
H fakturerar dig i typ dec. det som behövs och sedan resten när arbetet är utfört.
Vad som sen är gjort och inte gjort är en annan sak........
 
Du kan dela upp och delbetala, jag har gjort det utan några problem.
Och du kan betala hela arbetet i december och få ROT för det året och sedan slutföra arbetet under januari, och då även följa Skatteverkets riktlinjer.
Det viktigaste är att du litar på firman som är utförande.
 
  • Gilla
Regementet
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Tja på samma sätt som när du håller en del av fakturan tills nästa år.....Fast tvärt om.
H fakturerar dig i typ dec. det som behövs och sedan resten när arbetet är utfört.
Vad som sen är gjort och inte gjort är en annan sak........
Nu förstår jag dessvärre inte alls hur du menar. Faktureringen är en sak. Men du sa att själva arbetet skulle delas upp i två delar, en del i år, och resten nästa år. Och då är min fråga hur man kan påbörja en badrumsrenovering och sen fortsätta att använda badrumet under pausen i arbetet.
 
AndersS skrev:
Du kan dela upp och delbetala, jag har gjort det utan några problem.
Alltid skönt att höra om konkreta exempel, tack :)

Det viktigaste är att du litar på firman som är utförande.
Givetvis är förtroende viktigt, med tanke på hur stora problem man kan få om något går galet. Dock har jag inga som helst erfarenheter av någon sån här firma sen tidigare, så har i princip bara information på nätet att gå efter. T.ex reco.se (visst kan recensioner förfalskas, men generellt tror jag att dåliga företag i längden inte lyckas dölja alla negativa recensioner).
 
I mitt fall blev det rent naturligt då avlop färdigstäldes och rördragning påbörjades i slutet av året. Badrumet färdigställdes efter nyår. En del blev fakturerat på resp år.
 
JanneT5 skrev:
I mitt fall blev det rent naturligt då avlop färdigstäldes och rördragning påbörjades i slutet av året. Badrumet färdigställdes efter nyår. En del blev fakturerat på resp år.
Jo, fast dessa tillfällen så är det ju ganska självklart att man delar upp på de båda åren om man sparar pengar på det. Tråden handlar om tillfällen när hela arbetet blir slutfört under ett och samma år, och inte i direkt anslutning till årsskiftet.
 
Och NORMALT vill företaget ha betalt omedelbart jobbet är klart, Ingen företagare har nått intresse att dribbla med faktureringen för det ställer lätt till problem. Gör man avsteg från det "normala" är det bara för att gå kunden till viljes och som jag skrev tidigare har man NORMALT ingen önskan att leka bank bara för att gynna en kund. Gör man det i alla fall är det troligtvis för att man känner sig "tvingad".
 
elmont skrev:
Och NORMALT vill företaget ha betalt omedelbart jobbet är klart, Ingen företagare har nått intresse att dribbla med faktureringen för det ställer lätt till problem. Gör man avsteg från det "normala" är det bara för att gå kunden till viljes och som jag skrev tidigare har man NORMALT ingen önskan att leka bank bara för att gynna en kund. Gör man det i alla fall är det troligtvis för att man känner sig "tvingad".
Det är en tjänst företaget gör kunden, absolut. Och tjänster kan användas för att få en konkurrensfördel, eller för att tjäna mer pengar. Jag är OK med båda dessa varianter, och föredrar företag som tänker på detta sätt.
 
jimih skrev:
Det är en tjänst företaget gör kunden, absolut. Och tjänster kan användas för att få en konkurrensfördel, eller för att tjäna mer pengar. Jag är OK med båda dessa varianter, och föredrar företag som tänker på detta sätt.
Det är väl inte enligt reglerna detta som du föreslår? Utan fusk med rot-avdraget så seriösa företag skulle inte göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.