Hej!

Vi håller på att fixa till ventilationen i vårt helrenoverade och fullisolerade hus på drygt 200 kvm. Har räknat ut att vi bör ha ca 70-75l/s i frånluftsflöde totalt för att få godkänd ventilation i huset, uppdelat på två badrum och tvättstuga, och eventuellt kök. Vi har tyvärr inte möjlighet att dra några kanaler i väggarna till en och samma fläkt, utan det blir separata fläktar i alla utrymmen med kanal rakt genom ytterväggen.

Det blir alltså frånluftsventilation utan värmeåtervinning med tilluftsventiler i vistelserummen och frånluftsfläktar i två badrum och tvättstuga, och eventuellt kök.

Så hade vi nu nyligen en ventilationsfirma hos oss som installerade tre st väggfläktar från Östberg (vet tyvärr inte vilken sort, svårt att utläsa på fläkten, men borde vara RS 080 A på 45 W med luftflöden 5-30 l/s och 57 db ljudnivå). En i varje badrum och en i tvättstugan. Skall eventuellt även ha en i köket senare. För oss är det extremt viktigt att de är tystgående, och så energieffektiva som möjligt vore också ett plus. Detta påtalade vi för ventilationsfirman såklart.

Satt nu på nätet och jämförde med PAX-fläktar, t.ex. PAX passad 60. Den klarar hela 26 l/s, är extremt tystgående (endast 22 db i maxläge) och drar endast 4 W !!!!!!!!??

Vad är då fördelen med våra Östbergsfläktar??? Har vi blivit lurade? Borde vi köpt enkla PAX-fläktar och monterat själva istället? Inköpspriset verkar vara ungefär detsamma, dryga tusenlappen....

Hmmm... någon som vet skillnaden?
 
Kan inte Östbergfläktarna men det kanske blir tyst när dom monteras utvändigt? Tyst inomhus alltså....

Paxarna har jag testat flera varianter av och min slutsats är att de vanliga passaderna som antingen är på eller av (styrda av fukt, rörelse, brytare etc) inte är ok - det låter för mycket i badrummet. Däremot tycker jag att Passad Multi är ok. Den har ett grundventilationsläge på lågfart då den är nästan helt tyst, ett förstärkt läge när du tänder lyset (vilket låter lite mer men ändå ok) och sedan ett fullfartsläge för att evakuera fukt vid behov. Då låter den som alla andra Passad, dvs för mycket, men det är ändå ok tycker jag för den reglererar ju ner farten när det inte behövs.

Den enda helt tysta lösningen är en centralfläkt med styrdon vid varje rum....

I köket kan det väl inte behövas en separat frånluftsfläkt? Du har ju spisens fläkt.....
 
Jag har en Passad60 i mitt badrum och den hörs knappt när den går på lågvarv, ett lite högre brus när fuktnivån går upp, men då går ju duschen också...:D. Helnöjd med den.
 
Ja det är helt rätt att det är ju skillnad ljudmässigt om fläkten sitter utvändigt (t.ex. Östbergsfläkten) eller invändigt (PAX). Vi tycker dock att Östbergsfläkten låter ganska mycket trots att den sitter utvändigt. Känns lite överdimensionerat eftersom vi inte har några kanaler som luften behöver transporteras genom, utan den skall bara transporteras rakt genom ytterväggen och då borde det ju inte behövas så kraftig fläkt tänker jag. Men har ju inget att jämföra med heller...

Däremot har vi ett litet hus på tomten också från 1939 där vi också behöver fixa ventilation. Men där blir det nog PAX-fläkt, funderar på just Passad 60. Det låter bra att den är så tystgående när den går på lågvarv! Någon som vet hur många liter/sekund den suger ut när den går på lågvarv? Om det blir PAX i lilla huset så får vi ju möjlighet att prova båda lösningar så får vi väl se vilket som fungerar bäst! :)
 
Hej väldigt relevant tråd för mig med:)

Jag själv funderar på: Fresh Intellivent
 
Problemen ni får är att det inte blir rätt luftomsättning. För att hus och de som bor där ska må bra så är det minst 0,5 luftomsättning i timmen som gäller.
Hur justerar man in det med en fläkt som har fasta lägen ?
Kör man med för hög omsättning uppfattas det som dragit och uppvärmningen blir dyr,kör man med för lågt blir det dålig luft och risk för fuktskador både på vinden och i bo delen.
Fredrik
 
Fredrik, välkommen till verkligheten för oss med hus som har självdrag. En jädra luftomsättning på vintern och ingen alls på sommaren. I snitt blir det säkert ok....:)
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Det är just det som det inte blir.
Du slår huvudet på spiken varför man ska konvertera till antingen riktig f eller FTX installation.
Det skulle inte förvåna mig om en riktigt justerad F-luft sparar några kronor jämfört med ett helt oreglerat självdrag.
 
Fresh intelligent och flertalet paxfläktar funkar ok om dom sitter monterade i en vägg eller tak med HELT fritt blås. Minsta lilla mottryck och flödet är lika med noll. Jag har nästan aldrig fått ut mer än 15 l/s ur någon, även när de går på max. Satsa på något vettigt från östbergs eller dylikt, gärna centralt.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.