Hejhej,
Vi funderar på att bygga en villa Nybro och vill då låta inreda övervåningen med en gång.
Tanken är att anlita snickare för hela jobbet, lämpligen samma som färdigställer resten av huset åt smålandsvillan.
Finns det någon annan här som gjort detta och som skulle kunna hinta lite om kostnaden för färdigställd övervåning?
Vi tänker oss tre sovrum, helkaklat badrum samt 1-2 klädkammare/förråd.
Tack på förhand / spikarna
 
Kolla in övervåning.se, de inreder smålandsvillor bla.
 
300.000:- kanske....
 
Vad jag minns når vi bodde i Smålansvillan katthult erbjöd de sig att inreda övervåningen för runt 600,000. Då vet jag inte om uppdragning av fjärrvärme ingick ( troligtvis). Sen är jag lite osäker på om takkupa var med i det priset, det kan det varit.

Finns andra trådar från ett par år tillbaka som anger ca 350,000 om man gör arbetet själv utom vvs o el. Om du vill ha det gjort av entrprenör blir det såklart dyrare.
 
Redigerat:
Vi hamnade för ett västervik runt 300000 kr arbete + material. Då hade vi snickare som gjorde det gipsfärdigt, rörmokare som drog vvs, plattsättare som fixade badrum med klinkers/kakel och golvvärme samt målare som spacklade, vävde och målade. Det vi gjorde själva var golv, snickerier, el samt monterade allt i badrummet (badkar, toa, handfat etc)

Dyraste posten var helt klart snickarna. VVS kostade runt 30000, målare 17000 plattsättare 25000. Snickarna hamnade runt 110000 kr i arbetskostnad. 2 snickare, 1 månad. Allt innan ROT. De monterade även en braskamin, tog ca 1 dag 2 gubbar.

Nybro är väl lite speciellt i och med vinkeln som bryter av kattvinden, vet inte om det är någon extra utmaning att göra genomgången mellan de två modulerna?

/S
 
Tänk på att kolla underlaget i badrummet. Vi har bott i en SMV och då förberedde de för våtrumsmatta (glesare regelavstånd). Om man skall kakla måste det tätas. Vi vann ett dolda fel case på detta mot desom sålde oss villan, den var då ca två år gammal. Efter lite mer än två år började väggarna spricka o skadan ett faktum, pga glest regelavstånd. Det kostade säljarna betydligt mer än de räknat med då processen tog tre år med advokatkostnader mm. De fick ta rubbet då firman som de anlitat gårr i konkurs.
 
Badrummet i undervåningen har också CC60 på regelavståndet. Det är inget man får reda på tack vare att man inte får ta del av konstuktionsritningarna. Det finns massor med "byggfel" i nybron som är dolda tack vare att man inte kan besikta den riktigt, just pågrund av att man inte får ta del av ritningarna.

/M
 
Jo, badrumsväggar i SMV måste förstärkas innan kakel. Antingen med tätare reglar eller med tex två lager skivor. Annars riskerar man fuktskada efter en 3-5 år som smyger sig på....trist. Jag minns från vårt rättsfall att de vi köpte av hade ringt SMV o frågat ( säljare med noll koll) som sagt att det bara var o kakla på. Inget de ville yttra sig om i tingsrätten. Nötte.
 
Enk Projektet skrev:
300.000:- kanske....
Jag skulle säga att du får dubbla den summan för att komma närmare sanningen.
 
Danne12345 skrev:
Jag skulle säga att du får dubbla den summan för att komma närmare sanningen.
Möjligen om man har tummen mitt i handen och har överbetalda hantverkare.

Materialet ligger på runt 100 - 150 kkr

//Calle
 
Alla hantverkare i stockholmsregionen (onkanske sverige?) är överbetalda sedan ROT infördes. Men ja, min uppskattning är baserad på att man lejar bort en totalentreprenad o sitter i solen med en drink själv. Annars borde man kunna fixa det betydligt billigare.
 
om man inreder när huset är nybyggt kan man ju heller inte dra av för ROT. Tror också att runt 600 000 kan stämma med takkupa. Just Nybro (och Visingsö) är ju lite meckiga pga vinkelrummet.
 
Spikarna skrev:
Hejhej,
Vi funderar på att bygga en villa Nybro och vill då låta inreda övervåningen med en gång.
Tanken är att anlita snickare för hela jobbet, lämpligen samma som färdigställer resten av huset åt smålandsvillan.
Finns det någon annan här som gjort detta och som skulle kunna hinta lite om kostnaden för färdigställd övervåning?
Vi tänker oss tre sovrum, helkaklat badrum samt 1-2 klädkammare/förråd.
Tack på förhand / spikarna
Vi har köpt en villa Nybro för ett par veckor sedan, vi fick ett pris på 390000:- för en komplett inredd övervåning. Men då ingår ju bara matta på toaletten och laminatgolv på övervåningen. Så man får ju lägga till lite om man vill ha trägolv och kakel. Men tyckte det känns som ett bra pris eftersom det ska vara 2 snickare där i 8 veckor. Detta pris fick vi genom säljarens egna byggföretag.

Men i detta priset så är redan trappa uppsatt och de plockar isolering från golvet och använder det till väggar och tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Costaz81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.