Hejhej,
Köp, besiktning och inflyttning skedde under förra sommaren. Huset värms med vattenburen fjärrvärme. Vanlig besiktning är utförd. Extra kontroll och service av fjärrvärmeväxlare är utförd av fjärrvärmeleverantörens servicetekniker pga cirkulationspump hade beckat igen och den stod och droppade lätt. När vintern kom visade det sig att vi inte hade nån värme alls i radiatorerna. Orsaken är oklar men troligen pga det kommit in skit/rost i systemet vilket betyder att vi behöver plocka isär och spola hela systemet. Prel kostnad 30k. Vi har alltså inte gjort en särskild besiktning av värmesystemet.

Säljaren har svarat skriftligt på en frågelista:
Utdrag
"Anledning att befara fel i el-, vatten- eller avloppssystem " Nej

"Har ni observerat eller haft anledning att misstänka några andra fel i fastigheten som köparen bör upplysas om? Försök tänka er in i köparens situation" Nej


Vad säger ni - dolt fel eller inte?
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Det är inte dolt fel. Det är bristande underhåll.
 
Njaaa.. .bristande underhåll kan väl iofs också vara ett dolt fel.

Iom. att orsaken till problemet inte är klarlagd så tror jag det blir svårt att hävda dolt fel. Du kommer att behöva hävda att felet beror på X, och du kommer att behöva hävda att det var omöjligt att upptäcka detta fel vid en nogrann undersökning- Och det fanns ingenting som tydde på problem när du undersökte huset.

Jag (som inte kan jättemychet om VVS) har väldigt svårt att tro att "ingen värme alls i radiatorerna" skulle bero på bara skit och rost i systemet. I så fall fins det ett värre grundfel. Ex. golvvärme med felaktig golvärme slang som släpper in syre (=rost) i systemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
Detta hade troligtvis visat sig vid en undersökning. Att testa värmesystemet borde ligga inom undersökningsplikten.
Att köra igång värmen borde inte vara allt för svårt...
Undersökningsplikten är mycket starkare än säljarens frågeformulär....
För att fel ska vara dolt, ska det inte gå att hitta utan förstörande undersökning. Så vida det inte finns detaljer som gör att ens undersökningskrav ökas....
 
I mitt förra hus gick det inte att få igång nån värme om det var riktigt varmt-alltså även om jag hade velat. Alltså skulle jag vilja hävda att felet inte är besiktningsbart
På vilket sätt är det bristande underhåll?
 
Skulle vilja påstå att du inte får något svar på din fråga förrän du själv drivit ditt enskilda fall.
Det finns mängder av trådar om dolda fel som besvarad med ja respektive nej. Dock är det en stor majoritet av nej, dvs att det inte är dolt frl.

I ditt fall kan man inte ens gissa något göra förrän man vet orsaken till felet.
Man "tror" att ditt värmesystem är igensatt men det är inte bekräftat.
 
Oavsett om det är ett dolt fel eller inte skulle jag fundera både en och två gånger innan jag startade en process för 30kkr. Sett i det stora hela för ett bostadsköp så är det en liten summa.

För att få igenom ett dolt fel gäller:
Felet skall ha funnits vid köpetillfället.
Det skall avvika från vad du hade kunnat förutsätta (hänsyn tas till övrigt skick, ålder, teknik normer mm).
Felet skall inte ha varit möjligt att upptäcka.

Sist men inte minst, bevisbördan ligger på dig som köpare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
h-man skrev:
I mitt förra hus gick det inte att få igång nån värme om det var riktigt varmt-alltså även om jag hade velat. Alltså skulle jag vilja hävda att felet inte är besiktningsbart
På vilket sätt är det bristande underhåll?
Det går alltid att ta loss tempgivarna och kyla dom med tex isvatten.
Det går alltid att koppla loss tempgivarna från regulatorsystemet och ersätta dom med vridmotstånd för att simulera olika temperaturer.
Termostaterna på elementen kan man också kyla.

Ett reglersystem kan man alltid testa.
 
Om man misstänker att systemet är fullt med rost och skräp, så kollar man först filtret som sitter på returen vid växlaren. Är detta rent och fint, så är det troligen något annat fel.
 
Informationen i TS fråga är bristfällig, så jag utgår från att det är ett äldre hus.

Om huset hade varit helt nytt eller bara några år gammalt hade jag kunnat gå med på att det skulle kunna vara dolt fel. För man kan inte rimligen förvänta sig att ett nytt hus med ett nytt värmesystem ska sluta fungera. Men om huset och systemet är äldre än, säg tio år, kan det inte vara dolt fel, utan bristande underhåll. Som husägare förväntas man serva och hålla huset och utrustningen i gott skick.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
h-man skrev:
Extra kontroll och service av fjärrvärmeväxlare är utförd av fjärrvärmeleverantörens servicetekniker pga cirkulationspump hade beckat igen och den stod och droppade lätt.
Vem ägde huset och vem beställde den extra "kontroll och service" av fjärrvärmebolaget?

När fick ni reda på att cirkulationspumpen beckat igen?
Hur märktes det att den hade beckat igen?
När fick ni reda på att pumpen läckte vatten?

Har pumpen läckt vatten länge?
Hur mycket vatten har fyllts på värmesystemet?
 
Huset är byggt -99 (byggnadsåret är såklart relevant och borde funnits med i ursprungsfrågan)
Vi beställde service av fjärrvärmesystemet efter vi flyttade in. Vi hade ett förbehåll i kontraktet att värmeväxlaren skulle servas och kontrolleras eftersom den droppade vid besiktningen. Vid servicen byttes typ några packningar men inte mer (jag minns inte exakt vad som gjordes på rak arm).

När vi sen inte fick igång värmen vintras visade det sig att cirkulationspumpen beckat igen. Rörmokarna sa att det sannolikt såg ut likadant i resten av systemet och att det troligen var orsaken till att radiatorerna inte fungerar. De sa att det definitivt inte var något som hade skett sista månaderna utan har varit ett problem som existerat länge

Jag vet inte hur mycket som har läckt och hur mycket som är påfyllt
 
hsd
h-man skrev:
Huset är byggt -99 (byggnadsåret är såklart relevant och borde funnits med i ursprungsfrågan)
Vi beställde service av fjärrvärmesystemet efter vi flyttade in. Vi hade ett förbehåll i kontraktet att värmeväxlaren skulle servas och kontrolleras eftersom den droppade vid besiktningen. Vid servicen byttes typ några packningar men inte mer (jag minns inte exakt vad som gjordes på rak arm).

När vi sen inte fick igång värmen vintras visade det sig att cirkulationspumpen beckat igen. Rörmokarna sa att det sannolikt såg ut likadant i resten av systemet och att det troligen var orsaken till att radiatorerna inte fungerar. De sa att det definitivt inte var något som hade skett sista månaderna utan har varit ett problem som existerat länge

Jag vet inte hur mycket som har läckt och hur mycket som är påfyllt
I sådana fall är det ett dolt fel
 
Utan att veta vad som är fel förstår jag i te hur man kan säga att det är dolt.

Red ut vad som är fel först. Om systemet av någon anledning skulle ha rostat ihop, vilket låter märkligt, är detta bara symptom, den verkliga felorsaken kvarstår att reda ut (och avgöra om den är dold).
 
O
hsd skrev:
I sådana fall är det ett dolt fel
Intressant att du vet så säkert att det är dolt...
JAg är inte alls lika säker, av 2 anledningar. Dels för att det inte finns några klara "dolda fel" Sedan så är jag fortfarande inte säker på att felet är dolt.
Den läckande värmepumpen kanske räcker för att man borde gjort en fördjupad undersökning...
Men frågan är ändå vad är felet? Vad krävs för att få ordning på detta? Vilka kostnader rör det sig om?
Börja i den änden sedan går du vidare och funderar på om det ens är värt att fundera på om det är värt att
försöka driva som dolt fel. En process kan kosta väldigt mycket pengar. Samt att vinsten aldrig är helt säker... även om det är större chans än att vinna på lotto... Att vinna en "självklar vinst" rättegång...

Att det är "klegg" i att värme system känns väl inte som något ovanligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.