Haha tennisbollen var ju typ samma som min idé
 
Mikael_L
Men PET-flaskan så ser man ju var man borrar, en stor fördel.
 
Har använt kartongknepet med framgång ett par gånger. Försöker oftast använda ett munstycke till grovisen som är tänkt till just borrning. Nackdelen är att det ibland blir en siluett av borrdamm i taket. Brukar gå bra att ta med en fuktig trasa men ändå störigt. Bild på munstycket:

Blå trasig spadehandtag på grå matta; plast, grön slang ansluten, använd, skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Själv kör jag med post-it-lappar som jag viker på mitten (längs limmet) och sen viker in sidorna till en kaffefilterliknande form. (gick det att förstå?).

Då får man limmet på köpet och ingen risk att riva med sig ytskiktet. Dessutom är ett post-it-block är lätt att ha i arbetsbyxorna. Det är dock skillnad på post-it och post-it så vissa är det gränsfall att limmet räcker. Bäst är imho originalet från 3M

EDIT: ovanstående beskrivning är för vägg, i tak funkar inte detta
 
Redigerat:
Post-it var smart, det måste jag prova!
 
Brukar köra borrmaskin i en hand o dammsugarslang i den andra, funkar oftast
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Eller så tar man dammsugaren och städar upp efteråt.
 
MrTim skrev:
Eller så tar man dammsugaren och städar upp efteråt.
Inget vidare tycker jag. Dels för att då har du redan haft allt dammet i luften en vända redan, dels för att det ibland är svårt att komma åt/göra rent i efterhand - tänk uppsättning av hyllor etc i kalkat badrum, att få bort tex rött kakeldamm ur fogar är inte kul.
 
MrTim skrev:
Eller så tar man dammsugaren och städar upp efteråt.
Hej!
Verkar vara lika dålig ide som när jag körde cirkelsåg hemma i köket.
Aldrig mer!
Urban
 
På väggen funkar ett kuvert med bakåt-vikt klaff.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
I taket funkar ett lock till t.ex. en sprayburk riktigt bra och när hålet börjar bli lite för stort i locket sätter man bara lite eltejp över hålet och trycker igenom borret.
 
Varför försvann de här trevliga tillbehören från marknaden? Min hade en inåtvikt kant så att dammet stannade kvar inuti.

borrskydd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart halvmjukt gummi. Fungerade utmärkt tills hålet var utslitet.
 
fahlis skrev:
Varför försvann de här trevliga tillbehören från marknaden? Min hade en inåtvikt kant så att dammet stannade kvar inuti.

[bild]

Svart halvmjukt gummi. Fungerade utmärkt tills hålet var utslitet.
Hornbach säljer för en Astrid

Hand håller en borrmaskin som borrer genom en röd borrskiva mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



http://www.kwb.eu/en/products/power...ry-drill-bits/masonry-drill-bits/dust-catcher
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.