Hej!

Ska titta på ett hus nu i helgen, och jag undrar lite om vad man bör tänka på vid just detta huset:

1 plan med källare. Byggår: 1981

Grund: uteluftsventilerad krypgrund/torpargrund. Stomme av träregelstomme. Bjälklag av trä. Fasad av tegel och träpanel. Takbeklädnad: betongpannor. Hängrännor av plåt. Fönster: isolerglas ( finns vissa 2-glas i källare). Ventilation: mekanisk frånluft. Murstock: murad skorsten. Vatten: kommunalt vatten. Avlopp: kommunalt avlopp. Uppvärmning: bergvärme vattenburen. Värme-leverantör: NIBE F1245-8.

Jag har inte varit på så många visningar, och känner mig aningens "grön"


http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-torslanda-centrum-goteborgs-kommun-rods-angar-1-6543665
 
Hej!
Ja, det där med visningar är grymt svårt men mina tips för första visning är ändå att gå runt i huset och området om ni skulle kunna tänka er att bo där, om det finns skolor, dagis och sånt praktiskt i närheten.
Kort sagt börja med att kolla sånt som inte går att ändra, ett ostylat hus med äldre kök/badrum osv går alltid att fixa.
Allt sånt kollar man givetvis på en eventuell 2:a el 3:e visning och besiktning.
Det är mina tips i all välmening..
 
Huset ser ut att vara i gott skick, inget som kräver omedelbar åtgärd. Våtrummet ser nygjort ut och ska ha kvalitetsdokument. Tegelfasad är bra eftersom det kräver minimalt med underhåll. Mycket renoveringar gjorde de senaste åren. Kolla vem som utfört jobbet; entreprenörer eller husägaren själv.

Vid första visningen skulle jag inte lägga så mycket energi på att leta fel. Jag skulle gå på magkänslan och känna atmosfären i huset, gå runt och lukta, särskilt i källaren. Om det luktar fukt och mögel skulle jag gå hem och glömma huset. Om det känns ok; gå hem och läs besiktningsprotokollet och gå även på andra visningen och ställ frågor om det du undrar över i protokollet.

Får du en bra känsla kan du gott vara med i budgivningen (och ta höjd för eventuella saker som kräver åtgärd de närmaste åren) och om du vinner gör du en egen besiktning.
 
Spontant så blir jag lite förvånad över beskrivningen "uteluftsventilerad krypgrund". Huset har ju källare. Det där får jag inte riktigt ihop.
 
Om taket är original så bör du vara medveten om att det börjar nå sin tekniska livslängd. Med lite otur är det slut om något år, men mer sannolikt så är det OK i ytterligare kanske 5 år.

Även dräneringen är väldigt viktig iom. källaren och har troligen börjat nå sin livslängd.
 
Enkla saker att göra på visningen är att tex spola lite vatten i duschen,kolla att det inte är bakfall.
Stampa i golvet på nedervåningen.Är det inte stumt och kåken är före 90 talet är det säkert en felaktig uppreglad konstruktion med risk för mögel,
Banka med knytnäven i källarväggen,samma sak där är det inte stumt är det en upgreglad vägg med risk för mögel.
Läs på om riskkonstruktioner och anlita inte Anticimex för besiktning.
Samma sak med den besiktning säljaren gjort.Den är inte värd ett dugg för dig mer än att det är en indikation på skicket och konstruktionen.
Fredrik
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Hej!

Och tack till Er alla som skrivit ner tips och råd! I förrgår tog vi en promenad i området för att känna "hur det känns" och det var ett trevligt område med det mesta inom räckhåll:)
Idag var vi iallafall på visningen, huset kändes trevligt, ingen konstig doft, men, som ni påpekat så är det ju en hel del grejer som börjar nå sin tekniska livslängd. Dränering är inte gjord sedan -81, och taket är från samma år. Läckage vid skorsten, samt att våtutrymmen i källaren har gjort sitt för att nämna några saker. En sak som jag funderar över är, vad gör man först? Dränering eller renovering av våtutrymmen? Eller det kanske inte spelar någon roll? (Är grön som sagt) Och om man renoverar våtutrymmen i en källare är väl inte våtrumstapet att föredra? Eller? Det är många funderingar här...
 
Först tak och grund sen resten.
Fredrik
 
Tack för snabbt svar Fredrik Å.
En något dum fråga... men, eftersom det är läckage vid skorsten, bör man då lägga om hela taket i samband med tätning av läckan, eller kan man så att säga täta läckan först, och sedan göra vid taket? Känns ju som att man fixar "allt på en gång" men jag är bara nyfiken hur folk brukar gå tillväga.
 
Beror väl på hur det ser ut.Kolla skicket på pappen.Jag tror att ditt tak har en hyffsad livslängd kvar.
Vårt byttes 2008 och kåken byggdes 1967.
Bara för att det nått sin teoretiska tekniska livslängd betyder det inte att taket är slut.
De flesta husen här i området byter tak nu och alla är byggda i princip från 1960-1970

Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.