En av de stora baksidorna med att renovera är allt byggdamm som skapas. Per-Henrik Lundblom har under sina åtta år som småhusägare lärt sig att hantera byggdammet och delar här med sig av sina knep.

Du kan läsa artikeln här: Bli kvitt byggdammet
 
G
Det är inte lätt att lära vissa hantverkare dammhantering. Vi har en som sopar som om kvasten var en golfklubba. När dammet lagt sig igen är det nästan lika mycket kvar som det var när han började. :(
 
G
Gäller även stambyten i hyreslägenheter. De pratade sig varm om att skapa luftsluss och skydda saker. Men sedan när det börjat så bilade de badrummet samtidigt som elgubbar var i resten av lägenheten med öppna dörrar... Man hade "glömt" att täcka saker också. Båg. Så det bästa är ju att göra det själv, för då får man det rätt till. :p
 
  • Gilla
Deamant
  • Laddar…
Min erfarenhet är att även om man tejpar och plastar till vansinne så hjälper det inte om man ändå har ett luftflöde som går åt fel håll. Dammet letar sig ändå ut med luftrörelserna och lägger sig i allt från köksskåp till sängkläder.

Undertryck är lösningen och det är det nog få/ingen hantverkare som bryr sig om. Troligtvis är den närmre sanningen nog att ingen kund vill betala för det.
 
G
Att montera en gammal köksfäkt i källarfönstret funkade fint när vi jobbar i källaren. Bra undertryck!
 
G
Någon som vet hur man avlägsnar stendamm från tyg? I samband med renoveringen av badrummet har allt damm från betong och tegel hamnat på mina soffor ( för att inte nämna överallt i lghten).
Hemskt tacksam för tips på hur jag kan få rent sofforna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.