Hej! Vi köpte ett radhus för 5månader sen, en hörntomt. Min sambo var tveksam då förrådsutrymmet var litet men gav med sig när det fanns utrymme på tomten att bygga ett förråd. Nu när det var dags att söka bygglov upptäckte vi att en stor del av hörntomten inte var vår utan tillhörde kommunen. Vi har alltså en häck runt tomten o den förra ägaren har även byggt en spaljé på den del som alltså inte tillhör huset.

Nu vågar vi inte kolla med kommunen då vi är rädda att de säger att vi måste flytta häcken till tomtgränsen osv. ska man våga det?

Vi undrar också om den tidigare ägaren eller möjligtvis mäklaren har något ansvar att upplysa om att inte hela tomten ingår i försäljningen?
 
Kollade ni inte tomtkartan innan?
 
Tydligen inte noga nog, vi antog väl att allt innanför vår häck o de grindar som leder till tomten tillhörde tomten. det är alltså en fyrkantig liten tomt, man kan inte gissa att vår tomt tar slut en meter från häcken.
 
Hemmakatten
Ni kan väl ansöka om att få tillåtelse att ställa en friggebod precis vid tomtgränsen. Ni behöver inte tala om att ni har häck en meter in på kommunens mark. Häcken syns ju inte på ritningarna ni skickar till kommunen Friggeboden får ni kanske bygga lite mer långsmal så att den får plats.
 
om det är en hörntomt så kan det bli svårt att sätta en friggebod om marken utanför är allmän plats (gata eller park) 4,5 metersregeln gäller bara mot "riktiga grannar" Kommunen kan inte agera granne på allmän platsmark...
 
Troligen är det så att ni får ha häcken där, och ni får använda marken till "enklare installationer", tex nån bärbuske, ställa dit utemöbler etc, men inte bygga något eller göra mer avancerade anläggningar.

Regeln om grannhöran och 4,5 meter gäller även när kommunen är granne, men det är troligen inget problem att be kommunen om lov att sätta upp en bod direkt i er tomtgräns.

Har en granne här med samma problem, granne med lekplats, visar sig att staketet till lekplatsen sitter 2 meter in på kommunens mark för att husägaren ska komma åt att gå förbi sitt hus (huset står direkt i tomtgräns). När de då ville sätta upp frigga en meter från staketet (lagom för gräsklipparen) fick de kompromissa och sätta det två meter från staketet, i tomtgränsen, men slapp ifrån 4,5-metersregeln.

Detta kan givetvis bedömas olika i olika kommuner.
 
Dom i Miljö- och överdomstolen från juni 2013. Kommunen är inte granne när det gäller allmän plats.

Friggebod får inte placeras närmare gräns mot allmän plats än 4.5 meter - Boverket
http://www.boverket.se/Vagledningar...s-narmare-grans-mot-allman-plats-an-45-meter/

"Domstolen tillämpade samma lösning som i ovanstående dom och ansåg att kommunen inte kunde anses vara en sådan granne som kan lämna medgivande enligt PBL 9 kap 4 §."
 
Redigerat:
Mikael_L
Emelie Andersson skrev:
Vi undrar också om den tidigare ägaren eller möjligtvis mäklaren har något ansvar att upplysa om att inte hela tomten ingår i försäljningen?
Jag känner mig väldigt övertygad om att hela tomten faktiskt ingick i försäljningen.

Det enda felet var att ni trodde den var större.

Men tomtytan fanns säkert angiven i prospektet och ni hade full rätt (och i princip "skyldighet") att undersöka både tomtkartor hos kommunen och leta tomtrör och/eller mäta på fastigheten.

Jag kan inte tänka mig att vare sig mäklare eller säljare har någon plikt att gå och visa ut exakta fastighetsgränser. Det är ju en ganska basal sak vid ett fastighetsköp så det får man nog att tänka sig att köparen gör av eget intresse. Man vill väl veta vad man köper.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
bergenudd skrev:
Dom i Miljö- och överdomstolen från juni 2013. Kommunen är inte granne när det gäller allmän plats.

Friggebod får inte placeras närmare gräns mot allmän plats än 4.5 meter - Boverket
[länk]

"Domstolen tillämpade samma lösning som i ovanstående dom och ansåg att kommunen inte kunde anses vara en sådan granne som kan lämna medgivande enligt PBL 9 kap 4 §."
Ditt exempel är INTE tillämpligt här, det står tydligt "mot väg" på samtliga ställen.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag känner mig väldigt övertygad om att hela tomten faktiskt ingick i försäljningen.

Det enda felet var att ni trodde den var större.

Men tomtytan fanns säkert angiven i prospektet och ni hade full rätt (och i princip "skyldighet") att undersöka både tomtkartor hos kommunen och leta tomtrör och/eller mäta på fastigheten.

Jag kan inte tänka mig att vare sig mäklare eller säljare har någon plikt att gå och visa ut exakta fastighetsgränser. Det är ju en ganska basal sak vid ett fastighetsköp så det får man nog att tänka sig att köparen gör av eget intresse. Man vill väl veta vad man köper.
Nu må jag säga att jag inte menade att sätta mig själv på några höga hästar här.
Visst skulle jag själv kunna råka missa en sån här sak. Dvs anta att tomtgränsen går vid något staket, häck eller likn avgränsning. Och om allt "känns" rätt är det ju inte säkert att jag själv skulle tänka på att kolla upp detta.
Men jag skulle däremot inte efteråt fundera på om någon annan har ansvaret, utan vara medveten om att det var mitt eget ansvar, och bara vara förbannad på mig själv om det var en viktig sak "jag missat".


edit:
Låter man göra en riktig jordabalksundersökning i stället för en överlåtelsebesiktning så är jag ganska säker på att det ingår att undersöka tomtgränser. Och då kan det möjligen gå att "hänga" besiktningsföretaget efteråt, dvs kanske få ut någon ersättning.
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Ditt exempel är INTE tillämpligt här, det står tydligt "mot väg" på samtliga ställen.

från meningen innan det jag citerade:

"Enligt en annan dom från MÖD, 2013-09-20 (mål nr P 1972-13) ska samma synsätt gälla för alla typer av allmän plats och inte endast allmän väg. I målet gränsade den aktuella tomten mot ett s.k. Nf-område avsett för fritidsändamål mm"
 
Redigerat:
Det innebär fortfarande inte att all kommunal mark automatiskt är allmän plats. Inte heller att det inte går att fråga kommunen om det går att få dispens från 4,5-metersregeln.
 
Anna_H skrev:
Det innebär fortfarande inte att all kommunal mark automatiskt är allmän plats. Inte heller att det inte går att fråga kommunen om det går att få dispens från 4,5-metersregeln.
Självklart är inte alla kommunal mark allmän plats. Allmän plats är mark som är planlagd som allmän plats, oavsett vem som är markägare.

Så det går inte att säga att domen är tillämplig här, men det går inte heller att säga att den inte är tillämplig, vilket du hävdade tidigare.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.