Hur vet man det. Finns det någon magi i NCS-koden som säger att två färger passar bra ihop?

Funderar på Mio/nordsjös kulörer, ska alla passa ihop eller hur vet jag vilka som fungerar ihop, jag vill ju att färgerna i mitt hus ska funka tillsammans...

Och om man sedan vill ha en fondtapet, hur vet jag vilka färger som går bra mot den om jag nu inte har öga för sådant...
 
Hej,

Mitt heta tips är att gå till en färghandel/tapethandel och fråga där. Självklart finns det mer eller mindre färgstarka ;) personer där också, men oftast är de också medvetna om det. Fråga vem som är bäst - killarna är av egen erfarenhet (jag ger dock utrymme för att det säääkert finns sådanna personer) ofta inte lika intresserade av vad du tänker måla med hemma. I slutändan är det ju du som ska bo där. Många som arbetar i branschen är lite rädda för att rekommendera något utifall att du inte skulle bli nöjd för att det inte föll dig på läppen (även om det kanske matchar).

Om du kikar längst bak i tapetkatalogen så är det många tillverkare som anger närmaste NCS kod. Utifrån den kan du sedan utläsa magin i denna (återkommer till det). I det stora hela så är väl Mios färgkollektion uppdelad i olika block där dessa matchar varandra. Om du är intresserad av en fond kan du alltså ta ex. den ljusaste och en mörkare och så matchar dessa. Om du inte vill bryta av hela vill säga. Det finns många inspirationsbroschyrer att välja på om man vill ha hjälp med matchning (nu pratar jag alla varumärken) - där det finns färdigmatchade förslag för den som vill vara trendig men känner sig osäker. Att gå in och plocka på sig dessa brukar vara gratis - och du behöver ofta inte köpa produkten i den butiken (då de flesta kända färgleverantörer har varandras kulörer framtagna i sitt system).

När det gäller NCS-koden så finns det även där olika sorters färgkartor. Dock med samma kulörer, men vissa är uppdelade efter matchymatcy och andra är uppdelade på annat sätt. Men för att förklara lite snabbt så pratar koden för sig själv. Ex. S0510-Y30R betyder 5% svart, 10% kulör, 30% Rött (R, Red) och 70% Gult (Y, Yellow) (resterande upp till 100% 100-30=70), detta är alltså en väldigt ljus kulör som har lite svärta i sig och en aning mer kulör. Den blir ganska klar på väggen (inte smutsig) och den är ljus gul med en liten rödton i sig. Någonstans mellan ljust gult och aprikost.

För att hitta en matchande kulör kan du enkelt kolla på de sista siffrorna. I detta fall Y30R. Om du skulle välja en ljus och en mörk kan S0510-Y30R vara en bra ljusgul, som fond kan du med enkelhet välja alla andra kulörer som heter Y30R på slutet och vara säker på att dessa matchar din ljusa kulör. Vill du ha en ordentligt mörk, kraftfull kulör kan du tex välja S4030-Y30R (Mycket svart, mycket kulör men fortfarande samma andel gult och rött). Vill du ha en kraftfullare, men inte så mörk utan klar kulör (lite åt skrikig orange) så väljer du tex. s1070-Y30R (lite svärta, mycket kulör, men samma andel rött och gult som din ljusa).

Det lät nästan som en pekpinne det här...men jag hoppas du förstod något av vad jag skrev.. ::) Vad gäller Mios kulörer finns dock ingen NCS-kod, utan det är speciellt framtagna kulörer för Mio och Nordsjö. Det gäller de flesta leverantörers inspirationsbroschyrer. De ska inspirera dig att tvingas handla just där..;) Men som sagt kan de flesta färghandlare bryta till även dessa specialare.

Lycka till! Och nedvärdera inte dig själv när det gäller färgseende. Om du inte vet att du är färgblind..vill säga. :p
 
Har samma problem som du Cina. När vi målade vår sons rum, som idag är vårt eget misslyckades vi med att få två färger som blev snygga ihop trots att vi försökte få hjälp i affären. Vi fick åka tillbaka och fixa en annan och måla över. Det är ganska ok, men väldigt färgstarkt jämfört med de andra rummen. Har man varit i sovrummet och går in i badrummet (som har våtrumstapeter i ljusblått/ljusgrönt) så ser badrummet väldigt blekt ut. Så det är lätt att det blir fel.

I vardagsrummet tycker jag också att det belv en för stark gul färg, men maken blev väldigt nöjd, men jag har fortfarande inte vant mig efter 7 år i huset.

Jag har funderat på alla möjliga grejjer för att försöka få till det, som tex snygga bilder i tidningar, färgkartor, tapeter, mattor, gardiner och t.o.m. kläder.

Alcro och andra färgtillverkare brukar ha en palett med olika färger, men jag tycker de är så starka.

En dag, ska jag känna mig säker och måla alla rummen i matchande lugna ljusa färger, men den dagen...

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.