Hej, håller på att bygga delvis nedgrävd pool. Under poolduk har jag grävt ut motsvarande 20 mm. Vet att det finns olika bud på detta, men nu är hålet grävt, makadam o stenmjöl på plats. Håller även på att röja ut vinden och då har jag ca 30 m2 LK skivor 16 mm med aluminium klädsel på "ovansidan". Borde inte dessa gå riktigt bra att lägga som isolering under poolen? Den 20 mm frigolit jag provat med idag är väldigt spröd med tanke på att stålväggen ska ligga ovanpå denna. Vad tror ni? strukturen i en LK 16 mm skiva är väl inte genomsläpplig? men det är väl inte frigolit heller? Jättetacksam för tips innan jag vräker skivorna på Blocket. Buggaren
 
Har läst på nätet och det verkar skola gå bra att lägga dessa överblivna skivor i botten. Men vore trots det intressant med någon klok kommentar. Buggaren
 
Det ska gå bra bara du lägger dem upp och ner. Har du lite slang över kan det vara bra att lägga i skårorna även om de borde hålla för trycket men då är du helt säker...
Vanlig s80 frigolit fungerar ju också under pool och jag tror LK har s100 på sina skivor.
 
ok, tack. Jag förstår kommentaren om upp och ned, d v s med den reflekterande sidan ned, men går jag inte miste om mycket av den tänkta isoleringen då? Med poolfilt o liner ovanpå skivorna menar jag att man inte komer att känna "ojämnheterna" som slangskårorna innebär. Men du menar kanske mer ur ett hållfasthetsperspektiv? Buggaren
 
Poolfilt och liner hjälper inte när det är några ton som trycker på... Minsta lilla ojämnhet känns genom (och syns).
T.o.m skarver i poolfilten syns och känns.

Nej, isoleringen fungerar lika bra ändå. Det viktiga är att hindra markfukt att komma upp mot botten.
Isolering under poolen är inte speciellt effektiv, endast ca. 5-10% av värmeförlusten går nedåt.
 
Vattentryck, några ton. !?
En bassäng är 1.5 m djup. Trycket på botten är då måttliga 15kPa. Eller 0.15 bar. 1.5 hekto...per cm2
Ur isoleringsförmåga spelar det ingen roll om skivorna ligger uppochner. Så lägg dom för säkerhets skull uppochner!!
 
Redigerat:
Inte vattentryck, vikt...
 
Vid närmare eftertanke tror jag att det är en dålig idé med spårade golvvärme skivor under. I mitten har dessa ingen bärighet alls. De tål alltså inget tryck på mitten. Poolbotten kommer bli randig med cc 150!! Detta oavsett hur de läggs. Strunta i isolering eller lägg helt plana skivor.
 
"Den reflekterande" sidan är inte reflekterande, den sprider värmen. Dvs, i ditt fall spelar det ingen roll att den sidan är nedåt.

Jag skulle alla dagar i veckan åka till byggmax och handla 100m S80 eller S100.
 
Är inte LK skivorna snordyra? Sälj dem och köp rätt grejor...
 
OK, tack. Då har jag köpt 20 mm isolering och kör på det. Säljer mina LK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.