Jag funderar lite på hur långt upp man bör isolera ventilationsrör (frånluft från toa, tvättstuga, bad)?

Jag har en ventilationshuv som rymmer tre rör, bör man isolera ända upp till toppen på huven eller kan man sluta vid takgenomföringen?

 
hej
du bör isolera en bit upp i huven.........så slipper du trubbel me kondens
 
Jag kan ju fylla huven med lösull? Jag inbillar mig dock att den isleringen kommer bli blöt - rimligvis så kommer en del luft från vinden att kondensera på huvens insida.
 
Har du en väl ventilerad vind bör det inte bli kondens på insidan av huven.
Enklast brukar vara att trycka ner glasull runt rören, eller isolera rören innan du för upp/ner dem i huven.
Och inte fel att göra huven tät i ovankant (alltså runt rören och mot kanten, om du förstår mig)

Vanligt problem att folk missat med isoleringen i huven och sedan undrar var allt vatten kommer ifrån som droppar från ventilationsdonen ;)
 
Får peta i så mycket isolering som får plats - att täta på toppen är dock inte helt lätt?

Det borde finnas någon typ av skum man kan använda i dessa sammanhang för att täta med. Vanligt fogskum vittrar ju sönder i dagsljus (och fåglarna tycker det är gott).
 
När jag monterar ("proffesionellt"/i jobbert) brukar jag anvädan en plåt och planstosar.
Detta gör också att rören så att säga "hänger i huven" och inte kan kasa/glida ner (går att lösa på andra sätt också).

Det viktiga är bara att fuktig luft inte skall komma ner i huven/skorstenen och orsaka skada.

Så peta på med isoleringen :)
 
Är det en fyrkantig huv kan du göra som jag gjort. Klippt till en bit plånyl som är ca 30 mm större än huven , vikit ner ytterkanten 15 mm på varje sida , gjort ett hål 5 mm under spirorörets ytterdiameter sen bara knacka i spirot. Plånylen är så mjuk att det blir en liten snygg och framför allt tät stos som sluter tätt kring spiro röret.
Det förutsätter ju i och för sig att du kan lossa på själva hatten med det måste ju vara så för att sotaren skall kunna kolla imkanalen.
 
Huven är rund tyvärr! Och eftersom jag har TRE rör i huven så blir det ju lite pilligt. Måste finnas någon tätgucka att använda tycker jag.
 
Så här blev det:

Inne på vinden så snurrades gul isolering på rulle runt rören och fixerades med hönsnät.

Utvändigt, i huven fylldes huven med lösull (stenull). Detta toppades med fogskum (och självklart sprutade jag i för mycket så att hela huven höll på att explodera). När fogskummet stelnat karvade jag bort överflödet och formade en lämplig yta så att vatten helst rinner från rören. Eftersom skummet inte tål solljus så förseglade jag detta med asfaltsklister.

Det finns säkert ett bättre sätt att göra detta på men förhoppningsvis duger detta också.
 
Fogskum både en gudagåva och ett rent helvete ;D
Kunde inte hålla tyst då jag precis sett en "hemmapulare" desperat skrapa ut överflödigt fogskum runt fönster (var på väg att bli EJ öppningsbara) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.