Hej

Har handlat en lägenhet som nån rökt in i ett par tiotals år. Den har spärrmålats innan försäljningen men luktar ändå mycket starkt av tobaksrök.

Planerar att slänga ut allt gammalt, kök, foder, spärrmåla alla fönster och trädörrar etc.
Men ska man kanske sätta in en så kallad rökätare först?

Har läst alla inlägg om det här och det verkar som om att det finns rökätare som producerar ozon och som på något sätt renar luften i lägenheten med det.
Hjälper det för stunden eller hjälper det för alltid?
Hur länge måste en sådan maskin stå och puttra för att de ska få någon effekt?
Jag gissar på att volymen på bostaden är cirka 2500 kubikmeter d.v.s. en ca: 100 kvadratmeters yta.

Min plan B är att riva ner alla tapeter och blottlägga till betongen.

Finns det någon som har erfarenhet är tips mycket uppskattade! Har ni dessutom tillgång en röksanerare är jag intresserad av att hyra...
 
Enda tipset jag har att börja med är att hälla upp flaskvis med ättika i kärl med stor yta (den ska dunsta, så hellre platta tallrikar än glas)

Så gjorde vi i början för att få bort den mesta lukten. Resten försvann med spärrvit, renovering och tid.
 
Tjena

Okej, men ättikstipset gäller väl om det är små problem? Har du provat det med större skador som uppkommit under tiotals år?
 
Fråga ditt försäkringsbolag, inte om ersättning för det får du ingen men dom använder företag för sanering efter bränder och dom borde veta ganska väl vad man gör.
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
Johnny_ skrev:
Tjena

Okej, men ättikstipset gäller väl om det är små problem? Har du provat det med större skador som uppkommit under tiotals år?
Yes. Gula blendtanten hade rökt inomhus hela livet. Skojar inte att allt var gul gult, inte en gul nyans. Det hjälpte iallafall :)
 
Nymalet kaffe kan kanske hjälpa lite .... du bör försöka det och lägga ut nymalet kaffe i lägenheten. Kanske hjälper det lite ....
 
B
Jag försökte sanera en lägenhet på 43m^2 som var lätt inrökt. Det var alltså inte tal om några borstbindare som rökt in den, utan två haschtomtar som använt rökelse sporadiskt i max två år (så länge de bott i lägenheten).

Jag körde ättikstricket. Köpte på mig ca fem liter (!) och en massa aluminiumformar. Slog upp ättikan i formarna och placerade ut två-tre stycken i varje rum. Fick stå i ett par månader under tiden jag fixade med andra grejer i lägenheten. Röklukten försvann inte, men däremot luktade det ättika ett litet tag efteråt. Rev ner lite tapeter, och då kom en mustig lukt fram som var en blandning av ättika och rökelse :) Så det var bara att måla om tak, lister, karmar och foder samt tapetsera om väggar.

Även testat ättikstricket i två bilar; en med hundlukt och en med husvagnslukt. Funkade inte heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.