Hej Zid,

Vi klurar på precis samma sak... har flera element som står nyinköpta och bara väntar på att vi ska tag i saken.
Jag tror inte att man får byta hur som helst (fast installation) men vi funderar på att byta själva stickkontakten istället. Att montera dit dem på det nya elementet dvs. Sen borde det vara att bara plugga in det nya elementet i den gamla dosan. Scheman för koppling ska finnas på nätet.

MEN! Jag kan ha fel! Som sagt, jag klurar själv på hur man gör... ska rådfråga elektriker och kan höra av mig när jag fått besked.
 
Skall bytas av behörig installatör.
 
Hej

Det hela beror på vad som är framdraget i dosan. Har ni fas + nolla + jord med i dosan så är det bara till att koppla på dessa. Om man däremot har två faser (=ca 380 V) så fattas nog nollan (som behövs får att få 220 V). Då får man dra fram en sådan. Skulle tro att elektrikern fixar fya element på två timmar... (det gör jag i alla fall).

Kolla bara så att "elementen" (=radiator) funkar på 220 V och inte bara är avsedda för 380.
 
Varför köpa 230v? 400v är ju bättre då det värms upp snabbare på kort tid och sen konstant i den temp man önskat.

Om man har 230v tar det längre tid att värma upp och då tar det mer ström.

Det är vad jag lärt mig när det gäller användning i situationer av 230 resp 400 volt.
 
Jag har snabbkoppling på mina oljefyllda element. De är kopplade 400V.

Hur ofta tapetserar man om? vart 10:e år och en element håller väl i 20 år...

Så resonemang med "Bekvämt byta" faller ej in riktigt för min del ;)
 
En ytterligare fördel med att 400v elementen drar mindre ström för samma effekt är ju att fastighetens mätarsäkring kan vara lägre (=billigare). Mao om du byter dina 400v mot 230v med samma effekt kanske inte nuvarande säkring räcker till när det bli kallt.

Slutsats, 400v är avgjort bättre för uppvärming, oavsett omtapetsering eller liknande (det borde väl gå att lossa elementen från väggen och lägga dem på golvet, utan att koppla ur elen, när ni tapetserar?)

Att låte en elektriker koppla in de nya elementen borde inte bli så dyrt.

/T
 
RoTe
Skruva kablar i en "sockerbit" kan väl alla? ;)
 
"Skruva kablar i en "sockerbit" kan väl alla? "

Jag ser inte problemet? ;D
 
Oavsett vad man får eller inte tycker jag att man ska vara försiktig med uttalanden som "Skruva kablar i en "sockerbit" kan väl alla?".
Visst skruva kan nog de flesta, men gör man fel kan resultatet bli katastrofalt. Så känner man minsta osäkerhet om hur man ska koppla eller tveksamhet inför att bryta mot lagen ska man inte behöva bli mobbad för att man anlitar en behörig elektriker.

Om någon sedan är övertygad om att man klarar jobbet själv och inte har några problem med lagligheten, så visst, pula på själv, men få det inte att låta som att alla som inte vill är fega klåpare.

Den som inser jobbets omfattning och problem kan säkert planera och utföra det själv, vet man inte ens vad jobbet innebär utan frågar här tycker jag att man direkt ska hänvisa till behörig elektriker.

Att jobba med 230 och 400v är inte samma sak som att montera x-ljus på bilen, även om sockerbitarna ser likadana ut.

/T (som skruvar en hel del el själv, men med mycket respekt och en behörig elektriker som dubbelkollar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.