C
Hej!
Har kollat på diverse "kinalarm" till fritidshuset men inte riktigt hittat något med de funktioner jag vill ha. Tänkte därför kolla om det är någon som kan rekommendera något lämpligt?

De egenskaper jag är ute efter;

  1. Hyfsat billigt
  2. Styrning och larm över GSM/sms ett måste.
  3. Trådlösa givare som går att koppla till extern magnetkontakt. Gärna Zwave/ZigBee eller någon annat lite mer driftsäker teknik. Behöver dock inte vara "hackningssäkert" då det inte förvaras några värdesaker i huset, skall bara hålla småbuset borta.
  4. Frostlarm via intern eller extern temperaturgivare.
  5. Batteribackup och sms-larm vid spänningsbortfall.
  6. 1 st reläutgång NC/NO för växling mellan komfort/underhållsvärme som kan styras via sms och gärna även kunna triggas vid larmning av/på.

Det som är knepigt är reläutgång och frostlarm har jag insett, annars finns ju en uppsjö alternativ.

Tacksam för tips!
 
C
Då ingen nappade på efterlysningen så föll valet efter idog efterforskning på Electia:s CTC-948 (http://www.ehem.se/ctc-948/54-0) som nu är beställt. En klockren match mot mina önskemål verkar det som. Priset var ju nästan för bra för att vara sant så nu får man väl hålla tummarna för att det håller måttet också.


  1. 1995:- för paket med larmpanel, 1 trådlös deckare och 1 fjärrkontroll
  2. Rapportering och styrning med sms, DTMF el GPRS
  3. Proprietärt RF-protokoll men iaf 868 Mhz, svårt att begära något annat för det priset antar jag
  4. Intern tempgivare (+ trådlösa externa som tillbehör) som kan trigga max/min-larm + div. annat godis (dock ej temperaturfråga via sms verkar det som)
  5. Inbyggt batteri och larm vid strömavbrott
  6. En inbyggd utgång (+ trådlösa externa som tillbehör) som kan triggas vid olika händelser och styras med sms

Mycket trevligt på pappret. Jag får väl återkomma med en rapport när jag testat det lite.
 
Hur har larmet fungerat?

Är du nöjd?
 
C
Hej!

Återkommer nu för en liten uppföljning och ser att det till och med har efterfrågats :)

Min installation består av centralenhet, en deckare, en extern knappsats och ett antal magnetkontakter.
Larm sker via sms (ej larmcentral) och jag utnyttjar också det inbyggda reläet som kan styras med sms för att styra värmen.

Några tjuvar har inte dykt upp ännu :p, men annars har larmet har fungerat riktigt bra och känns välbyggt och väldigt seriöst för sina pengar.

Några minustecken:
  • "Deckaren" fick monteras en bit ner på väggen (i huvudhöjd ungefär) för att fungera bra i ett 4x4m rum.
  • Har inte fått till funktionen som tillåter att en användare kan konfigureras så att en sms-rapport skickas ut när denna användare larmar på eller av. Eftersom vi har utomstående personer som har nycklar till huset så vill jag gärna få till den funktionen. Senaste nytt är dock att Electia har fått det att fungera hos sig med samma version av programvaran, så det ser ut som att det är ett lösbart problem.
  • Jag har monterat centralenheten i en garderob och då är min uppfattning är att den inbyggda sirenen (föga överraskande) inte räcker till. Så en extra siren är att rekommendera i ett sådant fall.
  • Programmeringen via menyer på centralenhetens 2-raders display är lite opraktisk. Hade önskat att de hade funnits ett lite mer systematiskt sätt att programmera larmet, t.ex. via PC-anslutning, en mobilapp eller helt enkelt en parametertabell på papper som man kunde fylla i i planeringsstadiet och lätt föra in i larmet. Det är å andra sidan något man gör väldigt sällan så det är överkomligt.
  • Det mest negativa är Electia/Ehems support. De är ruskigt dåliga på att svara på mejl och måste ofta påminnas både två och tre gånger innan man får svar. När man väl får svar är de i och för sig trevliga.
  • Var lite snål och valde knappsatsen utan display. Så här i efterhand inser jag att det nog hade varit bra att ha displayen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.