Status
Inte öppen för fler kommentarer.
FreddaP skrev:
Skivorna du slängde när du monterade köket är täcksidor som ska användas ;)
Brukar inte sätta täcksidor ovan lucka/under bänkskiva.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Brukar inte sätta täcksidor ovan lucka/under bänkskiva.
Varför ska du då palla upp skenan som redan är för hög? :D för mig veterligen finns det inte en sportkeps att man ser masoniten så länge man inte sticker ut den. Men man antar att folk kan tänka lite?
 
Vad är den man inte gillar med plastsockeln? Den syns ju knappt när den bara är 8cm.
Mycket smidig att kapa och forma med en vass kniv.

Noll risk för att någon faner ska bubbla sig vid vattenkontakt.
 
Och har man följt monteringsanvisningarna ska den inte behöva kapas alls på höjden. Skåpen ska sitta 8 cm över golvets högsta punkt.
 
FreddaP skrev:
Skivorna du slängde när du monterade köket är täcksidor som ska användas ;)
???
 
injonil skrev:
Och har man följt monteringsanvisningarna ska den inte behöva kapas alls på höjden. Skåpen ska sitta 8 cm över golvets högsta punkt.
Och om golvets lägsta punkt är 2-3cm lägre än högsta punkten får man en fet springa mellan sockel och skåp...
SKITSNYGGT när man står en bit ifrån och ser in där !

Dessutom monterar man i normalfallen inredning med utgångspunkt från lägsta punkten för de flesta diskmaskiner går inte att höja mer än till mellan 870-875mm...

Så redan med Ikeas genialiska idé om att ha 80mm sockel och 800mm höga skåp samt 3mm löjliga plåtlister gör att man kan ha problem och få diskmaskinen att nå upp till bänkskivans underkant som då hamnar 883mm från golvet !!

Frågor på det ? ;) :p
 
FreddaP skrev:
Skivorna du slängde när du monterade köket är täcksidor som ska användas ;)
Kul att göra sig lustig över andra men ha dålig koll själv... ;)

Det pratas självfallet om glipan som bildas framåt !

...och hade det varit på sidan som du åsyftar så är det också märkligt att täcksidorna är exakt lika höga som skåpssidorna vilket gör att om den ska upp och täcka den idiotiska plåtskenan så når den inte ner och täcker sidan till skåpets botten utan kommer släppa 3mm där istället.
SNYGGT ! ;)

Försvara gärna Ikeas nya skitkök men tänk genom svaren först. ;) :p
 
FreddaP skrev:
Varför ska du då palla upp skenan som redan är för hög? :D för mig veterligen finns det inte en sportkeps att man ser masoniten så länge man inte sticker ut den. Men man antar att folk kan tänka lite?
Som sagt.... tänka genom lite innan man svarar kan vara bra. ;)

INGEN har pratat om att palla upp skenan, men eftersom skenan bygger nästan 3mm så får man ju palla upp mellan skenorna med 3mm masonite så bänkskivorna har något att vila på och då blir där glipor på 3mm plus de glipor som redan är där p.g.a att fronterna inte går upp till bänkskåpens överkant vilket alltså blir klart synligt om man sitter vid köksbordet sidan om.

Men de e klart... då måste man ju tänka lite för att förstå det. ;) :p
 
davveno1 skrev:
Vad är den man inte gillar med plastsockeln? Den syns ju knappt när den bara är 8cm.
Mycket smidig att kapa och forma med en vass kniv.

Noll risk för att någon faner ska bubbla sig vid vattenkontakt.
Har egentligen redan förklarat vad jag anser vara negativt med denna men gör ett försök till.

- För låg för att man ska kunna flytta avloppet om man vill det.
- Plast är icke miljövänligt.
- Känns väldigt billigt.
- Blir snabbt ful när man kör mot med dammsugaren och inte lika stabil som träsocklar.
- Ev. utåtgående hörnor blir fulare än man kan göra med träsocklar.
- Problem att kapa ner den då golven är sneda p.g.a ihålighet och fast gummilist i botten.

Ingenting på en traditionell sockel bubblar sig om man använder de plastlister som de flesta leverantörer skickar med att sätta i botten på socklarna. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Och om golvets lägsta punkt är 2-3cm lägre än högsta punkten får man en fet springa mellan sockel och skåp...
SKITSNYGGT när man står en bit ifrån och ser in där !

Dessutom monterar man i normalfallen inredning med utgångspunkt från lägsta punkten för de flesta diskmaskiner går inte att höja mer än till mellan 870-875mm...

Så redan med Ikeas genialiska idé om att ha 80mm sockel och 800mm höga skåp samt 3mm löjliga plåtlister gör att man kan ha problem och få diskmaskinen att nå upp till bänkskivans underkant som då hamnar 883mm från golvet !!

Frågor på det ? ;) :p
Nejdå, inga frågor, jag känner till detta!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Kul att göra sig lustig över andra men ha dålig koll själv... ;)

Det pratas självfallet om glipan som bildas framåt !

...och hade det varit på sidan som du åsyftar så är det också märkligt att täcksidorna är exakt lika höga som skåpssidorna vilket gör att om den ska upp och täcka den idiotiska plåtskenan så når den inte ner och täcker sidan till skåpets botten utan kommer släppa 3mm där istället.
SNYGGT ! ;)

Försvara gärna Ikeas nya skitkök men tänk genom svaren först. ;) :p
Vad konstigt att det blev bra hemma när jag körde upp täcksidorna till bänkskivan?!
Sen att det glipar framifrån gör det oavsett om du har granit eller någon billig laminatskiva. Detta syns dock bara om man är 90cm lång och står jäkligt nära. Men du kanske är så kort och då får du välja ett annat kök.
Sen kan man undra vem som har dålig koll, du postade om att skåpen hade dålig densitet i spånet och hyllade andra märken att de va SÅ mycket bättre. Men vet du vad? Det är ingen skillnad alls då de produceras på samma ställen som många av de välkända märkena.

Nej, jag måste säga att du gör dig väldigt pinsam med att smutskasta just IKEAS kök. Man kan skriva i normala meningar och bete sig vettigt. Men du verkar mer eller mindre desperat över att få kunder att just välja "ditt" kök.
 
FreddaP skrev:
Vad konstigt att det blev bra hemma när jag körde upp täcksidorna till bänkskivan?!
Sen att det glipar framifrån gör det oavsett om du har granit eller någon billig laminatskiva. Detta syns dock bara om man är 90cm lång och står jäkligt nära. Men du kanske är så kort och då får du välja ett annat kök.
Sen kan man undra vem som har dålig koll, du postade om att skåpen hade dålig densitet i spånet och hyllade andra märken att de va SÅ mycket bättre. Men vet du vad? Det är ingen skillnad alls då de produceras på samma ställen som många av de välkända märkena.

Nej, jag måste säga att du gör dig väldigt pinsam med att smutskasta just IKEAS kök. Man kan skriva i normala meningar och bete sig vettigt. Men du verkar mer eller mindre desperat över att få kunder att just välja "ditt" kök.
Bra nog blir det säkert men täcksidorna räcker ändå knappast ner till botten på skåpen !

Självklart glipar det oavsett skiva just p.g.a plåtskenorna men det slipper man hos ALLA andra !
Dock var det inte själva glipan som är det stora problemet utan det är fortfarande att an själv ska hitta lösningar med t.ex masonite för att kunna montera köket !!!!

Du behöver inte fortsätta göra dig lustig för det klarar du inte ändå...
Det syns ju faktiskt även om man sitter en bit ifrån !
Stolar och soffor är uppfunna om det gått dig förbi. ;)

Kom du med en riktig källa till att deras skåp tillverkas på samma ställen och av samma material som t.ex HTH, Ballingslöv m.fl men eftersom du inte kan detta så tycker jag du är snäll och lägger ner den diskussionen så länge du inte har koll på det. ;)
HTH tillverkar sina skåp i sin fabrik i Danmark och där tillverkas knappast Ikeas.

"Mitt" kök ????????????????
Jag säljer knappast kök...
Dock monterar jag kök och då ALLA typer av kök, så jag har ju lite att jämföra med. ;)

Jag vill bara få Svensson att få upp ögonen för att det finns alternativ till Ikeas i samma prisklass numera och i de flesta fallen med bättre utbud och med bättre kvalité också eftersom inte så många vet om detta.
Fick själv nyligen reda på att bl.a Beijer Bygg säljer en variant på GDS-kök vilket jag inte har någon erfarenhet av och således inte kan jämföra med.

MEN jag har iaf kött på benen och håller mig till fakta när jag diskuterar sakerna. ;) :p
 
Ang. detta med densitet i spånskivan.

Jo IKEA har en "sämre" spånskiva i sina skåp, eller hade ialla fall för några år sedan. Jag har inte kolla i de senaste skåpen. Och vilken spånskivekvalitet som används har överhuvudtaget inget att göra med var, vilken fabrik som tillverkar osv. Varje köksfirma specar exakt vilket material som skall användas. Och de fabriker som tillverkar stommarna kör typåiskt åt tiotals märken från alla möjliga länder.

OM även en del av IKEA köken tillverkas i samma fabrik som ex. Ballingslöv har jag ingen aning, men det vore konstigt om det inte vore så eftersom tillverkningen hos köksmärkena köps upp på en spotmarknad, i vissa fall byter man fabrik typ varannan vecka.

Och vilken fabrik som används spelar då ingen roll, allihop tillverkar efter ritningar och standardiserade kvalitetsmått.

OM det sedan faktiskt spelar någon roll i praktiken att IKEA har en spånskiva med porösare centrum än en del andra tillverkare hart jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
largab skrev:
Köp inte ikea om det är fult med remsa masonit el liknande under stenskivan.
Den kan ju synas när man kryper i skåpet med en ficklampa .
Tittar man under diskbänken på Marobodal så är de bitar av spånskiva istället för masonit.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Bra nog blir det säkert men täcksidorna räcker ändå knappast ner till botten på skåpen !

Självklart glipar det oavsett skiva just p.g.a plåtskenorna men det slipper man hos ALLA andra !
Dock var det inte själva glipan som är det stora problemet utan det är fortfarande att an själv ska hitta lösningar med t.ex masonite för att kunna montera köket !!!!

Du behöver inte fortsätta göra dig lustig för det klarar du inte ändå...
Det syns ju faktiskt även om man sitter en bit ifrån !
Stolar och soffor är uppfunna om det gått dig förbi. ;)

Kom du med en riktig källa till att deras skåp tillverkas på samma ställen och av samma material som t.ex HTH, Ballingslöv m.fl men eftersom du inte kan detta så tycker jag du är snäll och lägger ner den diskussionen så länge du inte har koll på det. ;)
HTH tillverkar sina skåp i sin fabrik i Danmark och där tillverkas knappast Ikeas.

"Mitt" kök ????????????????
Jag säljer knappast kök...
Dock monterar jag kök och då ALLA typer av kök, så jag har ju lite att jämföra med. ;)

Jag vill bara få Svensson att få upp ögonen för att det finns alternativ till Ikeas i samma prisklass numera och i de flesta fallen med bättre utbud och med bättre kvalité också eftersom inte så många vet om detta.
Fick själv nyligen reda på att bl.a Beijer Bygg säljer en variant på GDS-kök vilket jag inte har någon erfarenhet av och således inte kan jämföra med.

MEN jag har iaf kött på benen och håller mig till fakta när jag diskuterar sakerna. ;) :p
Tyvärr måste jag då säga att dina kött på benen inte verkar allt för nyttiga ;)
Det säger väl en hel del om att lägga en masonitremsa är en "krånglig" egen lösning. Vad är det då när man platsbygger ett kök med egna luckor och specialmått?

Hur kan du säga att ett varumärke som säljer oerhört många kök är helt kassa, för det är precis vad du skriver.
Det finns säkerligen andra märken som är minst lika bra för samma peng, men tillgängligheten och enkelheten att byta in/reklamera är krångligare.

Ang. materialet, tror du inte IKEA köper produkter från Danmark? ;)
Jag råkar nämligen känna europachefen för logistiken och har suttit och diskuterat om just detta tidigare med kvalité på material ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.