undine
Hej!

Jag köpte hus 2012 och gick då från en hyresrätt direkt till att köpa hus mha hopsparad kontantinsats samt huslån. När jag tog lånet sa banken att jag aldrig mer kommer att kunna bo i hyresrätt, för man är fast i lånet hela livet.

Jag blev lite fundersam där, är det verkligen så? Kan man verkligen aldrig lösa upp ett huslån? Om man säljer huset och får en vinst, kan man inte då lösa in lånet?

Hur fungerar det förresten annars när man köper och säljer hus? Vad gör man först? Låt säga att jag vill flytta och letar boende. Jag hittar ett hus jag vill ha. Lägger jag då sedan upp mitt eget hus till salu? Jag kan ju inte lägga upp mitt hus till salu innan jag hittat annat boende? Dessutom är man ju en jäkla massa parter som ska komma överens om inflyttningsdatum.

Jag undrar också en sak som har med bostadsrätter att göra. Jag har av intresse kollat lite på bostadslägenheter och ser att det alltid står med månadsavgift på ett par tusenlappar. Det är ju helt galet. Då betalar jag alltså en avgift på typ 5 000 kr och sedan på detta ska jag betala mitt lån. Det blir ju en jäkla månadskostnad med boendet! Jag äger ju mitt boende, vad är det för avgift egentligen? Underhåll och sådant står jag ju själv för i en bostadsrätt. I en hyresrätt kan jag förstå att man betalar hyra på ett par tusenlappar och så ringer man om spisen går sönder. Här får man ju betala allt själv men samtidigt ska man betala en "avgift". Hur galet är inte det?

Mycket tankar och frågor, tacksam för alla konstruktiva svar.
 
Självklart kan du lösa lånet och flytta tillbaka till en hyresrätt. Det förekommer att folk fastnar i hus för att huset av någon anledning sjunker i värde så att lånen inte täcks men det är självklart väldigt ovanligt.

Om man säljer först eller köper först beror på hur stark ekonomi man har och hur mycket extrautgifter man har råd med och även hur marknaden ser ut. Om man köper först kan det bli så att man äger två hus samtidigt och man kan då få sk överbryggnadslån från banken men man bör kolla med dem först att de är villiga att gör det för dig.

När det gäller bostadsrätter så äger du inte alls din bostad utan det gör föreningen. Du äger en andel i föreningen och en nyttjanderätt för din bostad. Avgiften täcker räntan på lånen som föreningen har och förhoppningsvis amorteting av dessa plus alla driftkostnader för föreningen som underhåll av gårdar, fasader, tak, uppvärmning, vatten mm mm.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att du har missförstått banken. Självklart kan du lösa huslånet och flytta till hyresrätt - jag förstår inte vad som skulle kunna hindra det så länge ni har pengar att lösa huslånet?

Vi håller i alla fall på att sälja vårt hus och flytta till hyresrätt och banken har inga som helst invändningar mot det. Så länge vi har lånen med "rörlig ränta" så är det bara att lösa lånen utan någon extra avgift när vi får betalt för huset.

Vi har valt att fokusera på att sälja huset först, därefter flyttar vi till hyresrätt och börjar söka efter ett nytt hus. Det är mycket jobb att sälja ett hus t ex alla "småsaker" som man skjutit på i flera år ska nu bli klara och det drar ihop i tid....... Dessutom ska hela huset ska röjas/städas, saker ska till det hyrda förrådet och det ska förberedas inför visningar. Det är långt mycket mer jobb än jag trodde var möjligt. Vi har t ex visningar fyra gånger den närmaste veckan och varje visning innebär en hel del jobb.

Vi orkar helt enkelt inte med att söka nytt boende samtidigt och vill heller inte hamna i någon ekonomisk stress över att vi kanske sitter med två huslån. Har man redan köpt nytt boende kan man inte heller vara lika lugn och invänta rätt pris innan man säljer. Får vi inte vad vi begär för huset säljer vi helt enkelt inte och bor kvar ett tag. Känns också lockande med tanke på att huset aldrig varit så fint som nu :)

Därför har vi valt den trygga vägen och säljer först och köper sen - men det bygger ju också på att man kan hitta ett boende däremellan. Verkar faktiskt lite svårt i Umeå trots att jag stått i kö hos de kommunala bostadsföretaget i 15 år.

/Krille
 
MagicaDeHex skrev:
Hej!

Jag köpte hus 2012 och gick då från en hyresrätt direkt till att köpa hus mha hopsparad kontantinsats samt huslån. När jag tog lånet sa banken att jag aldrig mer kommer att kunna bo i hyresrätt, för man är fast i lånet hela livet.

Jag blev lite fundersam där, är det verkligen så? Kan man verkligen aldrig lösa upp ett huslån? Om man säljer huset och får en vinst, kan man inte då lösa in lånet?

Hur fungerar det förresten annars när man köper och säljer hus? Vad gör man först? Låt säga att jag vill flytta och letar boende. Jag hittar ett hus jag vill ha. Lägger jag då sedan upp mitt eget hus till salu? Jag kan ju inte lägga upp mitt hus till salu innan jag hittat annat boende? Dessutom är man ju en jäkla massa parter som ska komma överens om inflyttningsdatum.

Jag undrar också en sak som har med bostadsrätter att göra. Jag har av intresse kollat lite på bostadslägenheter och ser att det alltid står med månadsavgift på ett par tusenlappar. Det är ju helt galet. Då betalar jag alltså en avgift på typ 5 000 kr och sedan på detta ska jag betala mitt lån. Det blir ju en jäkla månadskostnad med boendet! Jag äger ju mitt boende, vad är det för avgift egentligen? Underhåll och sådant står jag ju själv för i en bostadsrätt. I en hyresrätt kan jag förstå att man betalar hyra på ett par tusenlappar och så ringer man om spisen går sönder. Här får man ju betala allt själv men samtidigt ska man betala en "avgift". Hur galet är inte det?

Mycket tankar och frågor, tacksam för alla konstruktiva svar.
- Säljer du huset och får pengar så du kan lösa lånet, då kommer du leva utan lån.

- Du gör det som känns bäst, för mig personligen ville jag ha mitt sålt innan jag köpte något. Jag är en sådan som tar det säkra före det osäkra.

- Avgiften är för att du köper del i en bostadsrättsförening, inte lägenheten i sig. Du köper rätten att använda lägenheten. Dvs du kan bli tvingad att tvångssälja eller liknande, sådant som inte sker med hus.
Avgiften är olika hög beroende på hur mycket lån föreningen har.

Lite lån, låg avgift, mycket lån, höga avgifter.
 
Det är klart att du kan sälja ditt hus och lösa ditt lån, förutsatt att du inte har bundit räntan så tillkommer inga kostnader för detta. Om du har ditt lån bundet får du betala den uteblivna ränteintäkten till banken.

Angående avgiften i en bostadsrätt så täcker ju detta t.ex. uppvärmning och föreningens finansiella kostnader som t.ex. räntor och amorteringar på underhållsarbete. Du äger ju inte lägenheten, utan en andel i föreningen. Det enda underhållet du står för är ju invändigt. Vad tror du händer om man behöver byta fönster eller avloppsstammar?
 
O
När man bor i BR så betalar man en avgift till föreningen, som täcker de kostnader som finns. så som uppvärmning och försäkring, sophämning.
När man bor i villa betalar man alla dessa kostnader själv istället. Då får man själv bekosta uppvärmning, sophämtning.
 
undine
Tack kära ni! Nu förstår jag äntligen! Otroligt bra och konkreta sätt ni beskriver på :)

Jag har ju då bundna räntor, så då blir det säkert tricksigt. Men jag har inte planer att sälja huset, men vill kolla upp ifall det skulle behövas, så man inte står där och måste börja leta information.

Känns rätt surt att hus är det enda man äger då alltså. Om man inte ens äger en bostadsrätt. Känns väldigt.. obehagligt. Att man kan bli tvingad att flytta visste jag faktiskt inte! Fy fasen vad hemskt. Tror jag det att det är svårt att få tag på en ledig hyreslägenheter alltså!!
 
MagicaDeHex skrev:
Känns rätt surt att hus är det enda man äger då alltså. Om man inte ens äger en bostadsrätt. Känns väldigt.. obehagligt. Att man kan bli tvingad att flytta visste jag faktiskt inte! Fy fasen vad hemskt. Tror jag det att det är svårt att få tag på en ledig hyreslägenheter alltså!!
Det ska ju tilläggas att det är EXTREMT ovanligt att en förening går i konkurs eller tvingar någon att sälja sin andel. Tvångsförsäljningar sker ju t.ex. om man inte har betalat avgiften på flera månader, alternativt att man har misskött sig och brutit mot föreningens stadgar upprepade gånger.
 
O
Det är lättare att bli vräkt från en hyresrätt om jag förstått saken rätt....
Men om man blir av med sitt medlemsskap i en BRF så tvingas du sälja din lgh/andel. så du får förhoppningsvis tillbaka dina pengar...
Men som sagt, för att kunna bli uppsagd från sitt medlemsskap i en BRF så krävs det ganska extrema saker....
Fast de är förstås... Det kanske kan gå lite fortare om man springer runt med en yxa å hotar alla i huset.... Så de kan vara dumt att göra ;)
 
En kompis köpte sitt radhus 3 gånger så visst händer det.
Nybygge,köpte igen efter konkurs och slutligen friköp....
 
En del av avgiften i en bostadsrätt går ju till underhåll. Just posten underhåll brukar inte finnas med i bankens boendekostnadskalkyl men jag skulle räkna på ca 2500kr/mån för en vanlig villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.