33 969 läst · 55 svar
34k läst
55 svar
Bygga Attefallshus
Sida 1 av 4
Någon mer som vill bygga Attefallshus och vill utbyta idéer?
Färdiga hus är dyra tycker jag, billigaste jag hittat 400 000kr.
Att köpa delar att sätta ihop själv, eller att ta in någon som bygger från grunden verkar nästan kosta lika mycket, ungefär hälften. Då utan grund/plintar, el och vattendragning.
Hur gör ni?
Färdiga hus är dyra tycker jag, billigaste jag hittat 400 000kr.
Att köpa delar att sätta ihop själv, eller att ta in någon som bygger från grunden verkar nästan kosta lika mycket, ungefär hälften. Då utan grund/plintar, el och vattendragning.
Hur gör ni?
Jag bygger ett just nu, dock inte tänkt som komplementbostad utan som kallgarage/förråd/vedbod. Jag bygger lösvirke på en sockel av två varv (varav ena varvet under mark) murade lecablock.
Eftersom vi pratar om ett oisolerat uthus så är min budget såklart betydligt mindre, jag har räknat med 30 papp.
Eftersom vi pratar om ett oisolerat uthus så är min budget såklart betydligt mindre, jag har räknat med 30 papp.
Redigerat:
Jag har inte planerat att börja något nu men har funderat mycket på det och skulle antingen byggt med källare (bra) eller på skruvplintar (billigt)
Skulle värmt med en billig luft-luftvärmepump och haft kompleterande el-element för de kallaste dagarna.
Utanpåliggande eldragningar, kräver minst planering och går fort och lätt för elektrikern.
Loft naturligtvis, vanligt sadeltak för att det är snyggt eller pulpettak för att det är tokbilligt.
Kanske skulle byggt väggarna med isotimber och tillägsisolerat med kutterspån.
Massivt trägolv.
Papptak så klart men så stabilt att jag kan läkta och lägga på något finare om några år.
Inga genomföringar i taket, om det skall in någon liten kamin skulle jag dragit ut skorstenen genom gaveln.
Träpanel och begagnade fönster.
Skulle värmt med en billig luft-luftvärmepump och haft kompleterande el-element för de kallaste dagarna.
Utanpåliggande eldragningar, kräver minst planering och går fort och lätt för elektrikern.
Loft naturligtvis, vanligt sadeltak för att det är snyggt eller pulpettak för att det är tokbilligt.
Kanske skulle byggt väggarna med isotimber och tillägsisolerat med kutterspån.
Massivt trägolv.
Papptak så klart men så stabilt att jag kan läkta och lägga på något finare om några år.
Inga genomföringar i taket, om det skall in någon liten kamin skulle jag dragit ut skorstenen genom gaveln.
Träpanel och begagnade fönster.
Tack för tipsen, billig luftvärmepump låter som en bra ide...
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Har hittat en firma som kan bygga på plats med allt, isolering, kaklat badrum och litet pentry för 180tkr. Är lite inspirerad av Sorsele loftstuga på 24kvm. Att köpa allt material verkar kosta ca 100tkr. Men då måste vi sätta ihop den själva, och i så fall skulle vi behöva ta hjälp av någon för el och avlopp. I båda alternativen ska grund och utvändig el/va- anslutning betalas separat.
Tanken är att det ska vara bostad, och hyras ut för att ge extra inkomst.
V
Tanken är att det ska vara bostad, och hyras ut för att ge extra inkomst.
V
25 kvm. Vad kostar en villavagn att ställa på tomten? Eller större husvagn?
En billig LLVP (Luft Luft Värme Pump) Skulle jag absolut inte satsa på. Dessa brukar ge en COP (verkningsgrad) på 3.5 vid plus 7 grader utomhus. Vid plus 3 nästan inget (COP 1) och vid minus grader på -3~-10 stängs av.
Medan en bättre märkespump ger COP över 6 och går ner till minus 20-25 grader.
Ska du hyra ut, kan du dock installera en billig elmätare i stugan med sep. elcentral. Då kan uthyraren betala för den förbrukade elen.
En billig LLVP (Luft Luft Värme Pump) Skulle jag absolut inte satsa på. Dessa brukar ge en COP (verkningsgrad) på 3.5 vid plus 7 grader utomhus. Vid plus 3 nästan inget (COP 1) och vid minus grader på -3~-10 stängs av.
Medan en bättre märkespump ger COP över 6 och går ner till minus 20-25 grader.
Ska du hyra ut, kan du dock installera en billig elmätare i stugan med sep. elcentral. Då kan uthyraren betala för den förbrukade elen.
100kkr material.
Nu vet ja inte om det är målet men kan det verkligen vara lägsta möjliga för 24kvm? Känns inte orimligt beroende på vad som ingår.
Kaklat badrum och kök kanske är en stor del av de 100kkr?
80.000kr för montering motsvarar väl ung. två personer två veckor, känns rimligt beroende på vad som ingår.
Nu vet ja inte om det är målet men kan det verkligen vara lägsta möjliga för 24kvm? Känns inte orimligt beroende på vad som ingår.
Kaklat badrum och kök kanske är en stor del av de 100kkr?
80.000kr för montering motsvarar väl ung. två personer två veckor, känns rimligt beroende på vad som ingår.
Jo, förvisso. Men vågar du använda 45x145 som takstolar? Huset bör bli ca 4 meter brett, och pulpettaket ska väl vara skapligt låglutande? Ska du isolera så fungerar det definitivt inte. Då måste det vara någon takstolskonstruktion i vilket fall.KnockOnWood skrev:
Men, även om man skulle spara ett par tusen på att slippa använda byggda takstolar, så gör det inte taket "tokbilligt".
Det mesta av värmen försvinner upp. Jag vet inte dagens krav på isolering som i.o.f. sig inte gäller ditt bygge, men själv skulle inte nöja mig med mindre än 3*95 mm i taket. Synd att elda för mycket. Tänk på att kanske du ska använda hyddan någon gång i framtiden?TimPellet skrev:
Du bör även fundera på om den ska stå tom vintertid? Då isolerar man på ett annat sätt.
Nu är de i och för sig inte jag som skall bygga huset men för trådskaparens del kan jag tänka mig att det är begränsat hur mycket höjd han vill lägga på isolering (åt alla håll) eftersom attefallhusen har begränsade yttermått.
I alla fall om det skall vara två våningar.
Ett förslag kanske kan vara att ha en dörr upp till loftet och dörrar mellan olika rum på loftet för att helt enkelt kunna ha det något svalare där uppe?
I alla fall om det skall vara två våningar.
Ett förslag kanske kan vara att ha en dörr upp till loftet och dörrar mellan olika rum på loftet för att helt enkelt kunna ha det något svalare där uppe?