Jag ska installera en braskamin i vårt hus med mekanisk ventilation, kaminen är förberedd för uteluftsanslutning och kommer att stå alldeles bredvid en yttervägg så den totala längden på röret kommer att bli runt 50 cm, vad krävs det för diameter på röret?
 
Jag har mer eller mindre samma kamin med utefluftanslutning och jag använde vanliga 100 mm avloppsrör. Blev tipsad att ventilationsrör inte var att rekommendera eftersom de kunde rosta över tiden. Jag hade även en snurrplatta på min kamin vilket gjorde av avståndet till vägg blev större så tänk till när det gäller placeringen av uteluften. När sotaren var och besiktigade så tyckte han inte att uteluftanslutningen tillförde så mycket eftersom man då måste värma upp luften mycket mer i kaminen då kall luft kommer in istället för uppvärmd inneluft. Dock så tycker jag att det känns bättre att dra in kall luft direkt in i kaminen än att kaminen suger in kall luft i huset någon annanstans.

Jag har nybyggd plastat hus med mekaniskt ventilation och måste öppna ett fönster eller liknande när jag tänder tills det har fått fart för att det inte ska ryka in. Helt normalt för nya hus enligt sotaren. Vet inte status på ditt hus men bli inte förvånad om du får liknande problem.

/Ola E.
 
Luftintaget i kaminen är 100 mm, men vill helst inte använda ett 100 mm rör då det med kondensisolering verkar bli frågan om ett hål genom väggen på 15-20 cm. Tänkte att det kanske räckte med mindre dimension då det är så kort avstånd...men det låter ju som om jag får lov att göra ett stort hål då, tack för svaren :)

Lutar åt att det blir ett sånt här rör http://www.camina.se/sv/kakelugnar/tillval-kakelugnar/uteluftsanslutning-o-100-mm.html
 
Redigerat:
Du behöver ju inte isolera röret där det går genom väggen.
Bara inne i rummet.
 
KnockOnWood skrev:
Du behöver ju inte isolera röret där det går genom väggen.
Bara inne i rummet.
Okej, så det är bara inomhus man behöver bekymra sig för kondensutfällning? Det låter ju bra, med ett 100 mm rör så går det ju att använda en vanlig hålsåg :)
 
Den där sotaren skulle jag inte lyssna så mycket på, va han rädd att kaminen skulle känna sig frusen, om den fick frisk luft utifrån?
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Det har jag funderat en del på också, om kaminen har en friskluftsanslutning i form av en slang med 100 mm diameter utan spjäll kommer det då inte att kondensera på kaminen?
 
KJE skrev:
Det har jag funderat en del på också, om kaminen har en friskluftsanslutning i form av en slang med 100 mm diameter utan spjäll kommer det då inte att kondensera på kaminen?
Jo, det är nog bäst att isolera kaminen också :)


OBS: Ironi!
 
  • Gilla
McStewart och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag funderade på det är att jag har sett kaminer med en uteluftanslutning man köper till som har ett spjäll, men utifrån läsning här och på andra sidor låter det ju som om det är direktanslutning utan spjäll som gäller :)
 
Peter2400 skrev:
Den där sotaren skulle jag inte lyssna så mycket på, va han rädd att kaminen skulle känna sig frusen, om den fick frisk luft utifrån?
Det blir ett nollsummespel. Avkylningen av rummet minskar marginellt av att förbränningsluften inte passerar rummet. Precis lika mycket som avkylningen av rummet minskar minskar också kaminens effekt till rummet. Till detta kommer i vissa fall att kaminens förbränning blir sämre om förbränningsluften är kall.

Vinsten med att ta förbränningsluften utifrån är inte att det blir några värmemässiga fördelar. Det är att man inte stör det mekaniska ventilationssystemet.
 
  • Gilla
Dreamonfreedom
  • Laddar…
KJE skrev:
Anledningen till att jag funderade på det är att jag har sett kaminer med en uteluftanslutning man köper till som har ett spjäll, men utifrån läsning här och på andra sidor låter det ju som om det är direktanslutning utan spjäll som gäller :)
Det kan skilja mellan olika kaminer hur anslutningen är gjord, men det bör vara möjligt att stänga när man inte eldar. Stängt eller inte kommer röret att vara en köldbrygga genom väggen där värme läcker ut när du inte eldar. Om det dessutom inte går att stänga ordentligt kommer det att dra in kalluft när du inte eldar.
 
KJE skrev:
Anledningen till att jag funderade på det är att jag har sett kaminer med en uteluftanslutning man köper till som har ett spjäll, men utifrån läsning här och på andra sidor låter det ju som om det är direktanslutning utan spjäll som gäller :)
Jag har som sagt en väldigt liknande kamin och den har spjäll för uteluften. Den verkar vara en ganska enkel lösning där man antingen tar in luften direkt under eldstaden genom ett spjäll eller ansluter den ingången till uteluft (i mitt fall till avloppsrör som är ingjutet i plattan). Anslutningen mellan golvet och kaminen för uteluften är också isolerad med ett tunt lager isolering (svart strumpa av något som påminner om frigolit men är böjbart).

/Ola E.
 
Avemo skrev:
Det kan skilja mellan olika kaminer hur anslutningen är gjord, men det bör vara möjligt att stänga när man inte eldar. Stängt eller inte kommer röret att vara en köldbrygga genom väggen där värme läcker ut när du inte eldar. Om det dessutom inte går att stänga ordentligt kommer det att dra in kalluft när du inte eldar.
Jag har inga spjäll, varken på tilluft-röret, i kaminen, eller på skorstenen.
Och har inte märkt några nackdelar med detta.

Att det skulle dra in kalluft tycker jag inte stämmer.
Tilluft-kamin-skorsten är ett slutet system, som inte läcker luft ut i rummet.
Och där verkar inte vara några luftrörelser när man inte eldar, förmodligen behövs eldens värme för att det skall bli något drag.

(Har bara isolerat de 20 cm av tilluft-röret som går fritt i rummet bakom kaminen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.