Hej,

Jag tänkte installera en PAX fläkt i tvättstugan i källaren. Blir lätt fuktigt där när kläderna hänger på tork.

Första tanken var att sätta igen det lilla fönstret (se bild) och sätta PAX fläkten där.

Nu börjar jag överväga att ta upp ett hål i grunden istället, men vet inte hur jag ska bära mig åt för att göra det. Vad behövs för verktyg? All input välkommen!

window_basement.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar!
/Anders
 
A
Vad är det för material i grunden?
Gjuten betong
Betonghålsten
Leca
Tegel
Annat
 
Det ser ut att vara betonghålsten. Som denna ungefär:
20252040.jpg

Gick ganska lätt att borra i när jag fäste avloppsrör på innerväggen.
 
Proffsigast är att du hyr en kärnborr, annars är det väl bara att skaffa ett långt betongborr och borra ett antal hål i en cirkel
 
Jag köpte en sådan här hålsåg på

Hornbach



kostade 399:- för 105mm med förlängare.

Jag köpte även ett långt 8mm borr som jag borrade igenom hela väggen med inifrån, sen borrade jag med hålsågen utifrån för att till sist ta gipsskivan inifrån.
Jag använde en vanlig borrmaskin och det gick smör i lecan, det tog totalt ca 10 per hål.

Det kan vara värt att köpa en så behöver man inte vara rädd för att ha sönder något man hyrt.
 
A
Den funkar förutom på leca även på betonghålsten, men slits väldigt snabbt och det gäller att ha en borrmaskin med stark växellåda för det hugger väldigt när man bryter igenom betongen till hålen men det går hyfsat snabbt
 
Men shit, en såndär hålsåg ser ju ut att vara perfekt!

Ska till Bauhaus på lördag, så då blir det att inhandla en sådan. 399kr var inte så farligt.
Kärnborr ser ut att vara dyrare (utan att ha gjort någon reasearch)

Tack!
 
Jag kollade runt lite och det enda ställe som hade en en hålsåg under 800:- som skulle fungera till ändamålet var just på Hornbach, Bauhaus i göteborg hade inte.
Har dock inte kikat på nätet.
 
Hyr en med maskin...måste kunna gå. Typ ramirent
 
Enda anledningarna för mig att hyra något är om det är betydligt billigare än
att köpa eller om man helt enkelt kan få tag i en bättre maskin än vad som är möjligt privat.

När jag frågade vad det kostade att hyra så låg priserna runt 450:-/dygn för en borrkrona och borrhammare
då ska man dessutom åka fram och tillbaks två gånger till en butik som stänger 16:30 på vardagar.

Så i det här fallet såg inte jag någon anledning till att hyra när jag kunde köpa för 400:-
Jag har gjort tre hål och jag har även lånat ut den till en kompis som har gjort ett antal hål
men den ser fortfarande fräsch ut.
 
  • Gilla
patake
  • Laddar…
Du har säkert överväg det redan. Mitt tips är att inte ta upp hål för att sätta upp en fläkt (om du har frånluft någonstans via skorsten eller dylikt). Jag skulle i stället satsa på en avfuktare som är bra på att torka tvätt. Ex Mitsubishis eller kanske en Woods DS28.

Sedan kan du förstärka ventilationen om det behövs.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Jag har en krypgrundsavfuktare som sticker in i källaren och blåser torr luft. Dock så finns det inte direkt någon frånluft.
En PAX-fläkt med fuktstyrning skadar väl iaf. inte?
 
Nymanos skrev:
Jag har en krypgrundsavfuktare som sticker in i källaren och blåser torr luft. Dock så finns det inte direkt någon frånluft.
En PAX-fläkt med fuktstyrning skadar väl iaf. inte?
Nej det skadar absolut inte att öka på din ventilation.
Sen när du skaffat något att ta hål i väggen med så kan du även passa på att sätta in ett par tilluftsventiler med filter i källaren om du inte redan har det.
 
Pax kanske inte skadar, men jag föredrar Fresh intellivent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.