Hej,
Vi har vi har självdragsventilation i vårt hus men inga tilluftsventiler. Skulle gissa att det tidigare suttit ventiler i fönsterna vilka byttes ut av tidigare ägare. När vi köpte huset i vintras påpekade besiktningsmannen att det skulle behövas lite tilluft, så det tänkte vi ordna nu. Vi har i och för sig inte upplevt att vi har direkt dålig luft, men det känns ändå som att det borde åtgärdas. Hur många tilluftsdon behöver vi och var bör de placeras? bifogar planritning över huset nedan. Det är ett litet 1,5-planshus som byggts till i ett par omgångar. Totala boytan nu är ca 160 m2. Frånluft går idag via köksfläkt (blå prick) och PAX-fläktar i badrummen (röda prickar).

tilluft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tilluft skall ni ha i alla sovrummen och också i vardagsrummen.

Frånluft i våtrummen och kök.
Så tvättstugan borde kanske också ha en frånluftventil, där alstras ju mycket fukt.

Finns det plats på vinden så vore en central frånluftsfläkt kanske bra.
Kanske det till och med får plats ett FTX-aggregat.
 
Ett vanligt sätt att få in mera luft är att montera ventiler bakom radiatorerna i sovrum, vardagsrum, ev klädkammare. Finns ex fresh 80 och systemair friskluftventiler med manuell justering av mängden luft som kan tas in. Båda finns med termostater och filter om man önskar det. Använder några själv där jag har eldstäder för att kunna ta in uteluft då jag eldar. Fungerar självdraget så finns det ingen anledning att gå över till mekanisk vent utom möjligen i vc och dush/badrum (några pax fläktar kanske?
 
Tack för svar!

@KnockOnWood
Jo, det var så vi tänkte, tilluft i de "vanliga" rummen. Var placeras tilluftsdonen bäst i respektive rum? Jag tänker att de borde sitta så långt från dörren som möjligt så luften får passera största möjliga del av rummet på väg mot frånluften, är det korrekt resonerat? Räcker det med ett don per rum även i vardagsrummen (ca 4x6 m2)? Jag tror det blir fresh90.
Vi avvaktar nog med mekanisk frånluft i nuläget så får vi se vad det blir för skillnad med enbart bättre tilluft. Oavsett vilket kan det väl inte vara fel att installera tilluftsventiler eller? Kan man skapa problem med ett sånt ingrepp?
FTX tror jag blir lite overkill för oss.

@Droopy
Vi har golvvärme och alltså inga radiatorer på undervåningen. Tror det bli placering av donen högt upp på väggen i vårt fall (?). Vår eldstad tror jag har en egen tilluftskanal utifrån faktiskt. Det finns en ventil lågt placerad på fasaden utanför eldstaden, men jag är inte 100% säker att den är till just eldstaden. I alla fall märker jag ingen skillnad på draget om jag har altandörrarna öppna eller inte när vi eldar så jag tror kaminen får luft från annat håll.
 
Redigerat:
Bra beskrivning, tack för länken. Men som sagt jag tror inte FTX är aktuellt i vårt fall. Det blir nog lite tilluft, och ev, komplettering med mekanisk frånluft framöver, även om jag inser att FTX är "da shit"...

Är det någon som har ett ungefärligt pris på vad det borde kosta "per hål" för ett enkelt tilluftsdon med håltagning och installation om vi tar in hela tjänsten. Totalt ca 8-10 hål skulle jag gissa. Vi har tegelfasad på trästomme.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hur gick det? Var placerade du tilluftsventilerna? Jag skall också installera dylika och undrar över placering i förhållande till fönster, element, innerdörr osv.
J jonne72 skrev:
Bra beskrivning, tack för länken. Men som sagt jag tror inte FTX är aktuellt i vårt fall. Det blir nog lite tilluft, och ev, komplettering med mekanisk frånluft framöver, även om jag inser att FTX är "da shit"...

Är det någon som har ett ungefärligt pris på vad det borde kosta "per hål" för ett enkelt tilluftsdon med håltagning och installation om vi tar in hela tjänsten. Totalt ca 8-10 hål skulle jag gissa. Vi har tegelfasad på trästomme.
 
Som mycket annat står det fortfarande på "todo-listan"... :rolleyes:
Men vi borde verkligen ta tag i det, så klart. Antar att vi inte orkat prioritera det eftersom vi inte upplever att vi har något större problem med luften, det är nog den enkla sanningen.
Nåja, taket har vi ju i alla fall bytt under tiden, så lite blir ju gjort, tänk vad lite droppande vatten kan öka motivationen... ;)
Meddela gärna hur du gör med din installation, om du hinner före.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.