Hej! Min fråga är rätt och slätt om man på något sätt kan få in lite marksända kanaler? Finns inga uttag alls men vet ett par som har en antenn-liknande mojäng och de kan få in 1,2 och 4..
Nu tänkte jag försöka få ett snabbt svar och känns som här finns kunskap :)


Mvh
 
Det är omöjligt att ge ett generellt svar på.
Har du bra mottagningsförhållande kan du få in hela Boxers utbud via en enkel bordsantenn, det får vi vid vår sommarstuga. Har du svåra mottagningsförhållande behöver du en mer seriös antenn.
 
Gå och fråga hos någon lokal TV-handlare, dom brukar veta vad som funkar på platsen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är väl bara att sätta upp en antenn?

Möjligen kan en bordsantenn fungera men det är ju nästan alltid en sämre lösning.

Sen behöver du ju då en TV eller en box som klarar DVB-T.
 
Tack för svar. Här kommer ett gäng dumma frågor, har som sagt inget antennuttag eller en digitalbox.
Är det något man måste skaffa?
Och hur funkar antennen? Kopplas den till tv:n på nåt vis?
 
Om din TV inte har en inbyggd box så behöver du en extern sådan.

Antennen kopplas antingen till TVn eller den externa boxen beroende på situationen.

Prata med en lokal handlare, som sagt. Tag en bild på grannens antenn och visa handlaren så får han en uppfattning om vilken storlek som behövs i området.
 
Har tyvärr ingen granne inom närmsta milen. Däremot kom jag på att jag har en digital-box.. Nu måste jag skaffa ett abonnemang antar jag?
 
Nej, för de fria kanalerna behöver du inget abonnemang. Koppla in antenn till boxen, boxen till TVn och gör en kanalsökning.

Men det måste ju vara en box för marknätet, en box för t.ex. ComHem, Canal Digital eller Viasat fungerar inte.
 
Tack snälla för alla svar. Då får jag nog köpa en ny, har en jag fått från Telia och en gammal från Canal digital. Antar att det inte funkar..?
 
SVT sänder ju även hd marksänt. Kolla att boxen/TVn klarar det om det är intressant för dig.
 
Det låter som det är boxar för kabel-TV och de funkerar inte för marksända Boxer-nätet.

Men så kallade "friboxar" (som inte har nån kortplats) är billiga idag.

300 spänn för en med inspelningsfunktion (kräver dock USB-sticka eller USB-ansluten hårddisk för att kunna spela in på nåt)
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...altv-mottagare-med-inspelningsfunktion-p30597

Har ni ingen TV där redan så kan ju också ett alternativ vara att använda en laptop istället och nån sån här
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digitalboxar/for-datorn

Tänker ni köpa en TV så är det bara att köpa en som har stöd för Boxer så behöver ni inte ha nån box alls. (Elgiganten har t.ex. 7 modeller under 2000 kronor, från 19 till 22 tum.)


OBS! Jag har bara googlat fram några exempel, enkel digitalbox brukade man i alla fall förr även kunna hitta billigt på ICA och liknande ställen.
 
Om ni kan få ADSL-telefoni till stugan, alltså klassisk koppartråd-telefon, så kan ni ju öppna ett internet-abonnemang på den och titta på TV på det viset.
 
Har du en någorlunda ny TV borde den ha "inbyggd box". Då kan du se SVT1, SVT2, TV4, TV6, SVT24, Kunskapskanalen och Barnkanalen (med reservation för missar av mig) gratis om du har "normala" mottagningsförhållanden. Antenntypen som behövs kan vara allt från en "sladdstump" till en maffig sak på taket. Allt beror på avstånd till sändaren och andra geografiska (obegripliga) förhållanden.

Har TVn inte "inbyggd box" kostar en extern inte många kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.