Y
Håller på och sorterar metaller för att sälja, och då är det noga att man inte kommer med blandat = lägre peng.

Rostfri och ljusgrå/matt material tolkar jag som aluminium.
Blanka rostfria saker tolkar jag som rostfritt.

Men vissa delar har jag svårt för att avgöra vad som är vad. Vad finns det för knep?

Jag vill minnas man kan testa om det är magnetiskt eller inte?
 
Vikten framför allt. Rostfritt är dubbelt så tungt. Men ta en kniv och försök "tälja" i materialet. Den mesta aluminiumen är mjuk. Rostfritt är betydligt hårdare.
 
Y
Njaa. Vet inte om jag kan gå efter det på dessa föremål. stora specialrör. Deras tjocka ringar med bulthål har "aluminium" instansat på sig. Tror dessa är för tjocka för att vara känsliga för repor.

Men jag kan ju pröva. =)
 
Ja står det "aluminium" på grejerna är det ju inte nåt att fundera över. Dock är varken rostfritt eller alu är magnetiskt.
 
Y
Jo sant men det finns mer saker som det inte är något instansat på.
Bara menar att aluminiumet jag tror mig ha väger mer än det jag ser är rostfria saker. Olika tjocka gods.
Har båda sorterna. Vissa saker är dock svårtolkade.

Hur gör skrothandlaren för se skillnaden måntro.
 
I
Rostfritt och järn gnistrar när man slipar det. Det gör inte aluminium, mässing,bly, tenn eller koppar.
Sen finns det ju olika legeringar av alla metaller.
 
aluminium blir svart om du gnuggar med stålull, iaf golv som är lackade med lack med aluminiumoxid
 
Prova att såga i rören med en bågfil, det är en enorm skillnad mellan rostfritt (superhårt) och aluminium (mjukt).
 
Rostfritt stål är magnetiskt, aluminium är inte magnetiskt. Efter ett tag med magneten kommer du att känna skillnaden.

Vilket var helt fel, se längre ner :)
 
Redigerat:
Även färgen skiljer en del, alu är ljusare (undantaget det som är eloxiderat)
 
Det är bara dåligt rostfritt som är magnetiskt, typ bestick från IKEA.
 
Sen finns det ju, som det har inflikats, andra metaller än aluminium och rostfritt. Även om det kanske inte så vanligt så kan ju en del saker vara t.ex. zinkplåt.

Vet man att det bara kan vara aluminium eller rostfritt är det dock relativt enkelt, eftersom (som de flesta sagt) rostfritt är MYCKET hårdare än aluminium. Tjockleken spelar ju ingen roll hur lätt det är att repa, en 5 cm tjock bit repas lika lätt som en 1 mm tjock.
 
I
Yrrol skrev:
Jo sant men det finns mer saker som det inte är något instansat på.
Bara menar att aluminiumet jag tror mig ha väger mer än det jag ser är rostfria saker. Olika tjocka gods.
Har båda sorterna. Vissa saker är dock svårtolkade.

Hur gör skrothandlaren för se skillnaden måntro.
Klart det kan vara svårt ibland, det är en hel vetenskap med metaller.
http://en.wikipedia.org/wiki/5083_aluminium_alloy
http://en.wikipedia.org/wiki/Brass
Tror det blir svårt även för skrothandlaren att skilja ut godbitar som Aluminium-lithium alloy, det blir väl pluss i kanten i kassaboken för smältverket, om de nu kan skilja ut lithiumet.

Jag hade hållit isär märkta metaller och övrigt. Sånt man är osäker på hade gått som vad det liknar och hade inte skrothandlaren gått med på det hade det fått bli blandskrot. Det är dumt att lägga det tillsammans med säkra kort då det kan dra ner priset på hela partiet om de hittar nåt som inte borde vara där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.