Funderar på att bygga ett staket som är 180 cm högt ,problemet är att det är prickad mark och därför ska kommunen höra av sig till våra grannar och ev. komma ut och titta.

Vår närmsta granne har thujahäck som dom delar med oss och vi båda vill att den ska vara ca 2 M hög. Grannen har sin utfart precis vid häcken och vi vill inte bli tvingade att kapa ner den.

Grannen har även thujahäck på andra sidan sin utfart även den rätt hög. (I nu läget ca 1.7m)


Tror ni att vi blir tvunga att kapa ner häcken om vi söker bygglov?
 
Varför skulle ni bli tvungna att ta ner häcken?
Har mycket svårt att tro det. Den ska inte påverka ett bygglov för ett högt staket.
 
Häcken har ju som sagt inte med planket att göra, däremot kan häcken påverkas av regler om häckhöjd vid utfarter, normalt sett omkring 80 cm och 2,5 meter in från vägen vid utfart, men det varierar lite från kommun till kommun.

Självklart finns det risk att de gör en sådan häckinspektion när de ändå är ute och tittar. Det ska ni isåfall vara glada för, det är inte roligt att köra över ett barn på trehjuling för att grannen värnar om sitt insynsskydd.
 
Där är liten risk att någon blir skadad när vi kör ut från utfarten då både vi o grannarna backar in.

Vi vill ju ha insynsskyddat så vi vill ju inte kapa ner häcken
 
Om ni absolut inte vill klippa ner häcken så har jag svårt att tro att det blir problem. Men ni borde kanske sänka den på eget bevåg.

OM kommunen reagerar så kommer ni i första läget att få en uppmaning att klippa ner häcken. Och det går inte längre än så såvida ingen anmäler häcken. Ev. får ni ett föreläggande att klippa häcken. även det kan man ignorera. Nästa steg (som alltså kräver att ngn. anmäler) är att det utfärdas ett föreläggande med vite, dvs. klipp ner inom ex. 4 veckor, annars får ni betala 10 000, eller något i den stilen.

Det föreläggandet kan överklagas. Och i värsta fall får ni då klippa ner häcken efter 3 - 4 års överklagande. Sedan så är det bara att låta den växa igen. Kommer det ett nytt viteshot, så kan man överklaga det osv.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Där är liten risk att någon blir skadad när vi kör ut från utfarten då både vi o grannarna backar in.

Vi vill ju ha insynsskyddat så vi vill ju inte kapa ner häcken
Det finns två problem med detta påstående!
1, Kan ni garantera att absolut inga andra INTE backar UT bilen ifrån eran infart? om NEJ så finns faran således kvar oavsett om NI alltid backar in.
Tex att posten/dörrförsäljare/etc kommer o knackar på när bilen ej är hemma (och då oavsett om ni är hemma heller ej) kan ni garantera att dom inte KÖR in på infarten och sen backar ut? Alla andra som ni känner/släkt/osv?

2, Hur långt åt sidorna ser ni när ni sakta (antar jag) kör ut ifrån infarten INNAN kofångaren är förbi häcken? Heller hur nära behöver en unge med cykel på trottoaren vara innan hen ser bilen INNAN kofångaren är förbi häcken?

Sen att ni ALLTID backar in 100% av gångerna tror jag inte stämmer till 100% det heller.
Jag backar "alltid" in bilen på min parkeringsplats men tyvärr så kan det ju vara nån annan som kört den och då står den i stort sett ALLTID inkörd heller när man glömt nåt/kommer hem trött som fan/skitnödig/etc ja då kan det vara lockande att skippa dom där extra sekunderna det tar att backa in (vilket händer då och då).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tänker mer på barnen som leker "tjuv och polis" eller nåt i den stilen och far ut med väldigt fart från er utfart när grannen tre hus bort kommer farande i egna tankar och "vet" att det är i huset bortanför honom barnen bor.

Jag vet ju inte hur det är i andra delar av världen, men på vår gata kommer inte barnen ihåg att stanna och se sig för när de leker och de har inte en tanke på att det kan vara olämpligt att utnyttja andras tomter och häckar i leken.

Så hur just du kör din egen bil har inte med saken att göra.
 
Fast i ärlighetens namn. Barn som leker kommer alltid att vara ett riskmoment i trafik, oavsett om du håller häckar nedklippta. Barn är mindre än en tillåten häck. så de kommer ändå inte att synas om du klipper ned häcken.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.