Det finns småskalig produktion av hampa för isolering i Sverige, vet dock inget om pris etc. Hittade nån hemsida under någon av irrfärderna på nätet.

När vi var över i Estland och besökte en timmerhusleverantör så hade de ett skivmaterial av träfiber kombinerat med linfiber, möjligen något mer. ca 100 mm tjockt. Har dock inte koll på vad det hette så jag har inte kollat upp närmare.
 
diskussionen har ju förts ganska många gånger, och sammanfattningsvis är det väl upp till en själv att ekonomiskt värdera ekologi mm. den öppna frågan är väl att om man väljer de nygamla traditionella varianterna - huruvida borsalter (mot brand) väger upp att de ev. gynnar mögel (skador vid fukt). Fanns väl en debatt om detta i gård och torp tidigare...
Skall man vara fräck är väl isolering (av väggar), dvs i smulform eller skivor i historiska sammanhang främmande utan tätningen i form av drev eller mossa, samman med timrets egenskaper har skött detta, ev. med lerklining på insidan och revidering på utsidan...
 
Jag vet inte om detta borde ligga i en annan tråd någon annanstans men du har förstås rätt i att det pågår diskussioner om huruvida giftigheten i ett material uppvägs av fördelarna det erbjuder. Det är bra!

Nu är min fråga om det finns något som är (nära) helt giftfritt. Känslan, särskilt när man läser byggnadsvårdstexter, är att cellulosa är miljövänligt men riktigt så enkelt var det tydligen inte.

Jag fick lite svar från Knauf idag men de gav inte mycket mer än att deras produkt innehåller 80% ren glasull... Jag antar tillsvidare att de resterande 20% är giftigheter ;)

Det finns ju något som heter isotimber som är byggblock i massivt trä med utfrästa luftspår. Det är ju ett kombinerat isolering och byggblock.

Halm och lera är kanske också att betrakta som ett sådant kombinerat byggblock.

Hampabetong verkar vara ett annat som finns mer i England tror jag.

Ren isolering utan tillsatser verkar so far bara ha identifierats
Kutterspån
Sågspån
Hampaisolering

Lerklining är väl då kanske en tredje kategori av "isolering" som också är helt miljövänlig.

Det finns alltså några alternativ men de är extremt få och används i princip inte av mer än kanske några handfull projekt om året?
 
TimPellet skrev:
Det enda jag hittat som inte har några tillsatser är hampaisolering så jag antar att det är en faktor 20 dyrare ;) dessutom tillverkas det väl knappast i Sverige.
Det finns minst ett i alla fall, jag köper hampaströ till mina djur från ett företag i Grästorp och de säljer hampaisolering med. Iaf enligt hemsidan.
 
Aha, hampaodlingar i grästorp, äntligen en vettig förklaring på varför Svenskarnas parti fått ett mandat i Grästorps komun ;)

That aside, tack så mycket! Jag skall ringa dem i morgon och försöka reda ut lite för och nackdelar!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi bor i ett timmerhus som vi renoverade förra året. Vi valde just att inte isolera väggarna. Det är timmer utan panel på utsidan. Sedan satte vi på insidan vindpapp och stående slätspont på 20mm. Trots att det kan bli -30° här på vintrarna så fungerar det bra.

Som jag nämnde tidigare i tråden så har vi en blandning av kutterspån och linisolering i golven och på vinden ligger det gamla spånet kvar (ska bytas mot kutter).

Trots direktverkande el (och iofs mycket eldning i kamin) så har vi relativt låga energikostnader. :)
 
Det skulle inte funka att lägga kutter uppepå sågspånet? Är det de giftfriheten som styr era val?
 
Visst kan man lägga kutter ovanpå sågspånet, samtidigt är jag lite rädd att isolera för mycket. Vill inte få fuktproblem på vinden, så det är mest därför jag vill skotta ur spånet och lägga i nytt kutter, samt passa på att lägga diffusionsöppen papp i botten istället för gamla tidningar som i nuläget.

Vi har bara en av två skorstenar i drift så jag är mån om att det kommer upp tillräckligt med värme ändå.

Kring kutterspån resonerar vi som så att det är ett välbeprövat material, det är giftfritt, billigt och vi kan köpa det av ett hyvleri i närheten. Tyvärr gillar möss materialet men vi har två katter som gör vad dom kan för att hålla beståndet nere :)

Att vi valde att köra både kutter och linisolering i golvet var dock mest en ekonomisk fråga. Hade vi haft råd hade vi kört lin där hela vägen. Men jag upplever ändå golven som hyffsat varma vintertid nu, även om det inte är som att bo i en lägenhet... :)
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Är det de giftfriheten som styr era val?
För mig är det just nu giftigheten som styr för jag trodde att isolering var giftfritt, i alla fall cellulosan så nu gnager det mig att jag hade fel ;)

Om jag har förstått rätt så är även linet behandlat med flamskyddsmedel så det får inte heller vara med på listan även om jag sörjer det. Vi kan ju för tydlighets skull lägga till vindpappen som naturligtvis också gör mycket för värmen.

Isotimber
Halm och lera
Hampabetong (den gissar jag fortfarande lite).

Lerklining
Vindskyddspapp

Sågspån (inga fördelar mot kutter?)
Kutterspån
Hampaull

Även om kutterspånet är lite dåligt isolerande så antar jag att "allt" man behöver göra är att ha lite tjockare lager? Hur tjockt lager måste man ha i golv, väggar och tak om man vill göra dem vad som skulle betraktas som välisolerade i ett vanligt hus?

Är en svensk, miljövänlig, giftfri, lättbyggd vägg så här enkelt uppbygd utifrån?
Panel
Läkt
Vindpapp
Råspont
Kutterspån (hur mycket)
Vindpapp???
Råspont
--- Eventuell lerklining
--- Eventuell ytbeklädnad

Om man byter ut kutterspånet mot hampaull, hur mycket skulle man då spara i djup?
 
Ingen har föreslagit ull som isoleringsmaterial, dvs vanlig fårull, finns som skivor.
Kolla i gård och torp-tidningen, nr 2 , 2014, där på sid 63 föreslås 12 olika isoleringsmaterial, och deras för och nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.