Jag har precis fått tag i en begagnad hyvel. En Lini l 37. Som jag förstått det så är den tillverkad av Ejca i Värnamo åt Luna. Är det någon som har mer information om maskinhistoria dela gärna. Sitter någon på en gammal bruksanvisning till den så är jag väldigt intresserad.


hyvel-986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men min fråga handlar om inkopplingen. Till maskinen följde det med en kapslad dosa. I dosan sitter det någon form av relä som jag inte vet vad det är för något. Från dosan går tre kablar och ett tomt hål där kabeln från maskinen varit inkopplad. Min tanke är att en kabel är matningen och de andra två var kopplade till någon form av brytare men jag vet inte. Vad är det för "Relä", ett motorskydd eller vad?

IMG_0204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tänkte redovisa hur trådarna är kopplade:

Kabel 1 är en 5 * 1,5 kvadrats och är kopplad:
Svart --> till en toppklämma
Svart --> till sida 2 av relät position 1
Brun --> till toppklämma
Blå--> till relät sida 2 ihopkopplad med blå från kabel 2
Jord--> toppklämma med kabel 2

Kabel 2 4* 1,5 kvadrats och är kopplad
Svart --> till relät sida 1
Brun --> till relät sida 2
Blå --> till relät ihopkopplad med blå från Kabel 1
Jord --> till toppklämma ihopkopplad med jord från kabel 1

Kabel 3 5 * 1,5 kvadrats och är kopplad:
Svart --> Relä sida 1
Brun --> Relä sida 1
Svart --> Lös oskalad så den verkar inte varit kopplad
Blå -->Lös oskalad så den verkar inte varit kopplad
Jord -->Lös oskalad så den verkar inte varit kopplad

Från maskinen kommer 4 trådar, svart, brun, blå och jord.

Hoppas någon kan svara på vad det är för relä. Vad ska jag köpa för brytare(finns ingen på maskinen)?

Tack / Katos
 
Nej det är inget motorskydd det är ett 3-poligt en-fas-relä.
Det går inte säga vad reläet har varit till för funktion med den lilla beskrivning du gett.
Antingen har det suttit någon brytare som har växlat mellan planhyveln och någon annan maskin som båda har varit inkopplade på samma uttag. Du behöver inte använda reläet.
Däremot så skulle det vara bra om du skaffar ett nollspännings(motor)skydd.
 
Bra då struntar jag i det och köper en ny nollspänningsbrytare. Tack
 
Helt rätt, reläet har säkerligen använts som en del i en nollspänningsbrytare, eventuellt också nödstopp. Köp ett motorskydd med kombinerad nollspänningsbrytare.
 
Anlita en elektriker om du känner dig minsta osäker på vad du gör!
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Jag är försiktigheten själv. Tillgång till Information om hur man kopplar och vad man ska akta sig för tror jag är bästa sättet att minska antalet elolyckor. Kan bli trött på den hysch hysch, det där klarar inte du själv, attityden som ibland kommer upp vid elfrågor. Inget menat mot dig ezcobar utan allmänt
 
Hur långa är borden dom ser långa ut. Skyddet som sitter på är väldigt bra och lätarbetat
Är det inte en hammer såg jag skymtar.

pär
 
1300 mätte jag upp bordet till. Hyvelbredden är bara 230 så det är ingen stor maskin. Men fint skick och bra pris så jag är nöjd även om tanken var att köpa en större.

Du har ett bra öga Pär. En hammer K3 är det.
 
Aha då förstår jag, trodde bredden var 310 mm
 
Rörande elen...
Det är fullt tillåtet att modifiera eller även bygga egna maskiner och göra all el där.
Det som är reglerat i starkströmsföreskrifterna är fasta installationer och fast inkoppling av t ex maskiner.
Sen måste man givetvis veta vad man gör och ta ansvar för sina egna misstag,

/Kent
 
Hjälte, det kryllar verkligen inte av digitaliserade manualer till gamla maskiner! Inte för att jag behöver dito manual men ändå :)
 
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.