Ska bygga två lagerhyllor som enbart ska innehålla flyttlådor/plastlådor.
En hylla ska vara 190 cm lång och en ska vara 330 cm lång, bägge 60 cm djupa och ca 220 cm höga.

Till regel har ja tänkt att använda mig av vanlig 45x45 regel och till hyllplanen någon typ av råspont om nu detta går?

Nu till min fråga: Vilken råspont bör jag använda och vilket avstånd bör jag ha på reglarna så inte hyllplanen sviktar?

Är det någon som har en ritning på något liknande?
Då ja bor i en hyresrätt och antagligen flyttar inom ett par år så är det även en tanke om man skulle kunna bygga den så att man kan flytta med sig den på något smidigt sätt? Typ om man bara kunde lyfta av hyllplanen tex.

Tack för hjälpen // Richard
 
När jag bodde i lägenhet byggde jag ett förråd med elfa skenor, konsoler och vanliga vita hyllplan, 60cm djupa. Belamrade hyllor från golv till tak med tunga (mycket böcker) flyttkartonger. Funkade hur bra som helst. Betongvägg med bra plugg tål mycket :)
 
Jag har haft funderingar på detta å även kollat på Ikeas system, men tycker det blir för dyrt så där av tanken att bygga sin egna hylla.
 
Tja, när man bygger tak lägger man råspont på takstolar med cc 1200mm, sedan lägger man betongpannor på det åsså 1m snö ... ;)

Tar du 22mm råspont räcker det nog ganska långt, sedan kan du ju sätta reglarna med kanske 90cm eller nåt så håller det säkert bra.
 
Okok. Tack för hjälpen, då har jag fått lite bättre koll.
 
Har gjort en sådan. Fungerar utmärkt enligt dina tankar.
I mitt körde jag 1 meter breda sektioner och den liknar i mångt och mycket IKEAs Ivar.
 
Tips, tänk på att ben i framkant kan göra packning av lådor svårare i hyllan. Se till att innermåttet mellan fram och bakre ben är så stort att tänkta kartonger får plats, då kan kartongerna även stå mellan hyllsektionerna... En anledning till min lösning ovan, var just att eliminera behovet av att flyta och ta ut saker för att komma åt annat...
 
Vilka bra tips jag har fått nu. Då är det väl bara å sätta igång snart.
Ingen som har tips på att göra den enkel att montera ner och flytta med sig? Inte hela världen att skurva ner den heller men frågan är om man kan få den lika stabil en andra gång.?.
 
bjolo360 skrev:
Jag byggde som den här:
[länk]
Funkar bra!
Kopia på den jag gjort ;)
Det jag fick göra var att fixera de yttersta gavlarna för att få den stabil i sidled då jag inte använder krysstag i bakkant och lösa hyllplan.
Men om jag ska vara ärlig vet i tusan om det blev så mycket billigare mot en färdig hylla Ivar-IKEA.
 
Hyllplan på "lösvikt", skenor och konsoler från Byggmax kan kanske vara ett alternativ. Hänger nog ner en del om du ska lasta riktigt tungt men för "normala" laster kanske det duger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.