Här kommer bara gnäll och kanske det finns någon som har en lösning.

Drivremmen till vårt motormunstycke till vår ganska nya Electrolux dammsugare har gått sönder. Enligt tillverkaren kan man inte köpa enbart denna drivrem, utan hela motormunstycket måste köpas. Drivremmen är av standardtyp, dvs den finns att köpa hos leverantörer/grossister. Tyvärr kan man inte köpa en rem, utan minst 10 st och vips är priset strax under ett helt nytt motormunstycke. Jag/vi blir så trött på denna taktik, bara köp och släng.
 
Hej. Momentum har stort sortiment av remmar, både stort och smått. Mvh
 
jaha, denna tråd gav inte så mycket gensvar, men tänkte ändå ge återkoppling till vad som hänt. Vi har varit i kontakt med fyra leverantörer av remmar (bl Momentum, tack Isak), men ingen kan sälja en styck rem, utan vi är hänvisade till minst 10 stycken. Dessa 10 kostar lika mycket eller dubbelt så mycket som ett helt nytt motormunstycke från Elektrolux.
 
Har du benämning på profil och längd på remmen? Ex s3m 200mm. Kanske kan finnas på en butik som säljer rc-bilar då många har remmar i drivlinan.
 
Vet folk som fått ny på utökad garanti. Hör av dig till elektrolux direkt och fråga...
 
Hej! jag vi kolla med en affär, men de sa att de sällan var sådan drivremmar på RC-bilar numera. Men här kommer remmens beteckning: 60S2M128

OBS nollan skulle kunna vara ett O, det var så liten text, som också var sliten, därav svårigheten.
 
Redigerat:
Nu kan jag inget om drivremmar men av nyfikenhet så googlade jag på remmens beteckning. Nog verkar det finnas endel där ute, främst på japanska(?) verkar det. Men här är några som kanske är av intresse:
http://octopart.com/60-s2m-128-bando-29823069
http://evacuumstore.com/c-99-electrolux-vacuum-belts.aspx
Det är nog visserligen amerikanska siter men de kanske kan gå med på att skicka ett litet brev... :)

Om du inte redan har gjort det så kan du ju själv googla på 60S2M128 och se om jag missat något bättre än ovanstående.
 
trähandtag skrev:
Hej! jag vi kolla med en affär, men de sa att de sällan var sådan drivremmar på RC-bilar numera. Men här kommer remmens beteckning: 60S2M128

OBS nollan skulle kunna vara ett O, det var så liten text, som också var sliten, därav svårigheten.
Det är en Bando rem som är 6 mm bred med 2 mm pitch på tänderna och har 64 tänder. Kollat med OEM automatic? De är generalagenten för Bando om jag minns rätt.
 
Hej igen! har haft kontakt med supporten sista veckorna och fick svar i fredags att den rem som säljs faktiskt passar, trots att den inte passar närmar man fyller i produktserienumret. Snurrigt!!! Nu kommer remmen om några dagar och då får vi se om den verkligen passar. Måste tillägga att supporten från E-lux var dåliga på att förklara och svara på de frågor som har ställts senaste veckorna. Har fått halva svar som är dessutom luddigt formulerade. Har varit onödigt många frågor om samma sak, då de inte svarat på frågan. Återkommer inom kort.
 
Remmen är på plats. Vi upptäckte vid bytet att troligen har ett större slitage uppkommit pga av lös skruv som fäste motorn och därigenom har remmen gått sönder. Motormunstycket är mycket tystare numera. :) 127 kr fattigare.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Har exakt samma problem. Köpte du remmen från Electrolux? De vill ha 69kr i frakt för en gummirem på 2 gram..
 
jo vi köpte en endast rem. Kostnaden var möjligen den du skriver. Vi reagerade inte så mycket, då alternativet var ca 10 ggr dyrare.

Nu har vår dammsugare gett upp ändå. Vi tror att det är något med motorn eller något överhettningsskydd. Den går i några minuter sedan måste den vänta och dessutom måste strömmen tas ut. Mycket tveksam kvalitet. Är det någon som har en idé. Info: när den går så svajar motorvarvtalet, samt att motorljudet är skrikigt. För ett år sedan hade vi en påse som gick sönder, så damm gick igenom maskinen.
 
Jepp, beställde från Elux till slut.

Låter som om något kärvar inne i fläkten? Det sitter väl någon automatik någonstans som känner av hur pass svårt det är att suga luft, det kan kanske vara den som är trasig/igensatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.