Ja men då köpte du en godkänd kamin och problemet finns då inte. Det var min poäng, att det kan finnas kaminer som inte uppfyller kraven. Sen om det är vanligt eller inte det vet jag inte.
 
Real7 skrev:
Ja men då köpte du en godkänd kamin och problemet finns då inte. Det var min poäng, att det kan finnas kaminer som inte uppfyller kraven. Sen om det är vanligt eller inte det vet jag inte.
Men det var ju vad jag menade med EU
Mvh
Tony
 
ok toppen kommit upp lite mera men ös gärna på med ytterligare sidor och kaminer, och är det nån som vet ungefär hur mkt kw som bör vara lämpligt? man vill ju kunna elda så det ger nån effekt men inte heller behöva mata konstant hela tiden, men det kanske inte kan bli för mycket effekt kw på en vanlig kamin??:x...

känns som påslagen ibland är sinnes och är det samma kamin i utlandet så torde det ju inte vara någon skillnad på typgodkännandet ex..

har ni för övrigt koll på kvm kostnad med spårad spånskiva, värmeplåtar+slangen och konvektorn dvs komplett golvvärme? kanske jag bör söka i någon annan tråd men fick offerten från beijer genom termotech idag och den landade på 50 000:- exakt för, om jag drar bort toa som ska ha el samt tv rummet som redan har ingjutet golvvärme så är det ca 60-65 kvm dvs runt 770:- per kvm!?!? känns inte rimligt.....?
 
Om du kan skippa spån och lägga gles istället så kan du nog spara några slantar. Sen kan du ju kolla nätpriser på övrigt material så får du en känsla för vad du tycker är rimligt.

Edit: angående effekt så är det ju viktigt att den inte ger för mycket till luften.
 
Redigerat:
Buildahouse.dk
Bra priser på golvvärmeprylar
 
lugisteel.png ca 27000:- och liknande effekt som nexus
 
thestrut helt klart bra priser.. jag kommer köra spån ingen gles dock hade man ju gärna haft nån som ritat upp själva golvet, termotech gör ju bara genom underleverantör vilket ju känns värdelöst när dom ändå får sälja oavsett enlig min mening :thumbdown:

exerg den där såg fin ut och börjar vara rimlig summa vart har du hittat den?

tack för svaren och hjälpen!
 
Hemmakatten
Du har inte funderat på en vattenmantlad pelletskamin istället för vedeldad? Den kan du koppla direkt på golvvärmen och behöver ingen ackumulatortank. Kaminen slår av och på vid behov. Det finns kaminer som rymmer ganska mycket pellets, ca 3 säckar à 16kg, och som borde räcka många dagar. Det är smidigare med pellets, man häller i ett par säckar och sedan är det färdigt. Ved måste du stå och mata in hela tiden.
 
  • Gilla
vedklyven
  • Laddar…
buildahouse.dk har ju spårad spånskiva med...
och de ritar upp systemet om du vill... men ritningen använder man ju aldrig känns det som..

jag beställde rör+plåt och sedan vare bara att lägga...

å ifjol köpte jag 480m rör därifrån och gjöt in i en garageplatta...

nästan halva priset jämfört med Sverige....
 
hemmakatten: jo jag var länge inne på pelletskamin faktiskt och såg det som enda alternativet, hmmm ärligt talat har jag glömt varför jag slopade bort det... ska det ha varit en säljare som skrattade åt mig och sa att "då ställer du ju pannan i tv rummet och kommer damma sinnessjukt" men det är ju ingen skillnad gentemot att ved elda, lika mycket skräp blir det ju faktiskt....

Thestrut: ok det låter bra men joo nog vill man ha ritning när det är spånskiva va? jag har lagt några golvvärme slingor på plattor men känns som man får tänka till lite mer när det är färdigspårat vändskivor etc, kanske svårt att förklara men har mycket småväggar och vinklar hemma :confused:
 
jag installerade en 30kw kamin mot 1m2 vatten och det funkar mycket bra! Eldar upp tanken från 40-30-20 till 90-80-80 på ca 4h och då eldar jag inte så hårt. Köpte på mygind http://mygind.se/product.asp?product=1203
 
Som skrivits tidigare kan du inte bara ha kamin och slinga eftersom kaminen kommer att ge mer värme än slingan kan göra sig av med och systemet kommer att koka.
Jag skulle säga minst 500L (Helst 2000L) akumulatortank att lagra värme i med laddomat och automatshunt med innegivare.
Tänk oxå på att du ska ha ett expansionskärl på minst 10% av volymen av ditt system, så du måste ha plats för detta med.
 
B
M Mainstream skrev:
Jag köpte från [länk] men har inte fått installerat än. Bra pris, men det tillkommer ju en del tillbehör som behövs också.
Hur blev resultatet?
 
Jag satte in en CMG LW9 (9kW) 2019, som efter lite inledande strul funkat perfekt.

Tänk på att ta en kamin som ger mesta möjliga effekt till vattnet! Annars "riskerar" du att det blir väääldigt varm när du eldar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.